تبیان، دستیار زندگی
ست   استاد فقه سیاسی حوزه علمیه قم، مردم سالاری دینی را كامل‌ترین نوع در نظام‌های سیاسی جهان ارزیابی كرد و گفت: مردم پدید آورنده حاكمیت اسلامی هستند. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حضرت حجت الاسلام&nbsp...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم سالاری دینی كامل‌ترین نظام سیاسی جهان است

استاد فقه سیاسی حوزه علمیه قم، مردم سالاری دینی را كامل‌ترین نوع در نظام‌های سیاسی جهان ارزیابی كرد و گفت: مردم پدید آورنده حاكمیت اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حضرت حجت الاسلام   لك زایی درباره تفاوت‌های نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های حكومتی جهان اظهار داشت: تفاوتی كه مردم سالاری دینی با مردم سالاری لیبرال دارد این است كه در مردم سالاری لیبرال توجهی به احكام و حدود الاهی صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: تفاوت نظام مردم سالاری دینی با نظام‌های استبدادی و دیكتاتوری نیز در این است كه در نظام‌های دیكتاتوری نه خدا مورد توجه است و نه مردم.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی باقر العلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار داد و گفت: پایه و اساس در مردم سالاری دینی، رضایت خدا و عمل به احكام، تكالیف و حدود الاهی و نیز رعایت حقوق مردم است.
وی افزود: حكومت اسلامی برای تحقق و پیدایش خود نیاز به حضور مردم دارد. از این حضور در صدر اسلام به «بیعت» و امروزه به «انتخابات» یا «مشاركت سیاسی» تعبیر می‌شود كه ساز و كار آن در هر عصر و زمانی متفاوت است.
نویسنده كتاب «سیر تطور اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» مردم سالاری دینی را كامل‌ترین نوع نظام سیاسی دانست و بیان كرد: در نظام‌های لیبرال دموكراسی، مردم مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ البته این در مقام تعریف است و جای بررسی دارد كه آیا این نظام‌ها در عمل هم واقعاً به مردم، حقوق و آزادی‌های ایشان احترام می‌گذارند یا خیر؟ اما در نظام مردم سالاری دینی، خدا و مردم مورد توجه هستند.
وی افزود: از این رو در قانون اساسی در عرصه‌های گوناگون حكومت مانند امور اجرایی، انتخابات، قانون گذاری، قضاوت و دیگر اركان و عرصه‌های حكومت بین این دو یعنی احكام الاهی و مشاركت عمومی جمع شده است. مثلاً مصوبات مجلس شورای اسلامی باید در شورای نگهبان بررسی شود تا مخالف احكام و حدود الهی نباشد یا رأی مردم به رییس جمهور باید به تنفیذ ولی فقیه برسد تا رضایت الاهی هم تأمین شود.
دكتر لك زایی انتخابات دو مرحله‌ای (غیر مستقیم) را یكی از مصادیق مردم سالاری در كشور ما و دیگر كشورها ارزیابی و تصریح كرد: در برخی از كشورهای دیگر رییس جمهور یا نخست وزیر توسط نمایندگان پارلمان برگزیده می‌شود. در نظام‌ جمهوری اسلامی ایران، تعیین رهبر توسط نمایندگان رهبر شناس مردم صورت می‌گیرد. مردم، نمایندگانشان را انتخاب می‌كنند و این تأمین نظر مردم است. این نمایندگان، بر اساس آموزه‌های اسلامی رهبر را تعیین و به مردم معرفی می‌كنند و این تأمین نظر خداست.