تبیان، دستیار زندگی
ند   مسئول دفتر مطالعات زنان حوزه علمیه قم گفت: دیدگاه سنتی غرب كوشیده تا تفاوت‌های حقوقی و اجتماعی بانوان را به تفاوت‌های تكوینی برگرداند. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت حجت‌الاس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدگاه سنتی غرب كوشیده تا تفاوت‌های حقوقی و اجتماعی بانوان را به تفاوت‌های تكوینی برگرداند

مسئول دفتر مطالعات زنان حوزه علمیه قم گفت: دیدگاه سنتی غرب كوشیده تا تفاوت‌های حقوقی و اجتماعی بانوان را به تفاوت‌های تكوینی برگرداند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حضرت حجت‌الاسلام  زیبایی نژاد  در جلسه كرسی‌ آزاداندیشی و نظریه‌پردازی با موضوع «تفاوت‌های حقوقی زن و مرد، مفهوم ادله و گستره» كه به همت دفتر جنبش نرم‌افزاری و با حضور اندیشوران و پژوهش‌گران در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با بیان این كه دیدگاه سنتی غرب كوشیده تا تفاوت‌های حقوقی و اجتماعی بانوان را به تفاوت‌های تكوینی برگرداند، اظهار داشت: اندیشه فمینیستی باید به یكی از دو مهم اقدام نماید: اول آنكه تفاوت‌های طبیعی را تا حد امكان مورد تردید قرار دهد و دوم آن كه در رابطه تكوین و تشریع تشكیك نماید.
وی افزود: اگر فرض كنیم در ادبیات دینی نابرابری‌های حقوقی جا افتاده است، تبیین این نابرابری‌ها چگونه صورت می‌گیرد؟ گستره نابرابری‌ها آیا مربوط به حریم خانواده است یا اجتماع را نیز شامل می‌شود؟ و آیا می‌توان علاوه بر اعتقاد به تفاوت‌های حقوقی قائل به زیادت حقوق یكی از دو صنف (زن و مرد) بر دیگری شد؟
وی افزود: چه اشكالی دارد تفاوت‌های حقوقی را به تفاوت‌ها در انتظارات برگردانیم كه در روایات نیز شاهد تفاوت انتظار خداوند از زن و مرد هستیم.
مسئول دفتر مطالعات زنان حوزه علمیه قم گفت: اگر بپذیریم كه این تفاوت‌های زن و مرد به حریم خانواده برمی‌گردد، نمی‌توان نتیجه گرفت كه تفاوت‌های حقوقی در حریم خانواده باقی بماند؛ زیرا ممكن است این تفاوت‌ها در اجتماع آثاری داشته باشد.‌ چنان‌چه احساس زن در خانواده به صورت احساس‌های مادری در اجتماع در مورد مسئله‌های مدیریتی یا قضاوت نیز مطرح می‌شود.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود ادامه داد: چون طبق روایات انتظار از زن این است كه در حوزه خانواده فعالیت خاصی انجام دهد، زن در این حوزه مسؤولیت بیشتری را داراست و در اجتماع این مسؤولیت محدود شده و عمده مسؤولیت برعهده مرد گذاشته می‌شود.
در ادامه این نشست حاضران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در مورد این نظریه پرداختند.