تبیان، دستیار زندگی
نی بزرگترین مجموعه موضوعی پرسش و پاسخ های گزینشی آثار مكتوب از سوی ستاد پاسخگویی دینی در سی جلد تهیه و تدوین می شود. حجةالاسلام و المسلمین سید محمد علی داعی نژاد مسئول طرح در گفت و گویی با اعلام این خبر افزود: به منظور شناسا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه بزرگترین مجموعه 30 جلدی پرسش و پاسخ های برگزیده دینی

بزرگترین مجموعه موضوعی پرسش و پاسخ های گزینشی آثار مكتوب از سوی ستاد پاسخگویی دینی در سی جلد تهیه و تدوین می شود.

حجةالاسلام و المسلمین سید محمد علی داعی نژاد مسئول طرح در گفت و گویی با اعلام این خبر افزود: به منظور شناسایی ، ساماندهی و به روز كردن پرسش و پاسخ های آثار مكتوب دینی در حوزه زبان فارسی این طرح در ستاد پاسخگویی به اجرا گذاشته شد.

وی دیگر اهداف طرح را تقویت بنیه علمی مراكز پاسخگوی دینی سراسر كشور دانست و بیان داشت: ما در چهار مرحله كوشش كردیم تا به این اهداف دست یابیم . مرحله نخست، گردآوری همه آثار مكتوب شامل كتب و مجلات مربوطه بود.

در مرحله دوم اقدام به گزینش و انتخاب پاسخ های صحیح و حذف پاسخ های نادرست و تكراری و تكمیل پاسخ های ناقص كردیم ؛ چون در مجموعه های گردآوری شده، مخاطب دسترسی به پاسخ كامل و جامع ندارد ؛ از این رو سعی شده است تا با توجه به پاسخ های متعدد موجود ، پاسخ واحد ، كامل ، متقن و علمی گزینش و تنظیم شود. مرحله سوم ایجاد ساختار منطقی برای پرسش و پاسخ هاست . در این مرحله ، مجموعه پرسش و پاسخ ها به صورت منطقی و به زبان مخاطبان تنظیم می شود تا مخاطب به آسانی به پاسخ مطلوب خود در مجموعه دسترسی پیدا كند و در میان انبوه پرسش و پاسخ ها سرگردان نشود. مرحله چهارم ، شناسایی پرسش هایی است كه یا اصلا بدان پاسخی داده نشده است و یا پاسخ های نامناسب داشت. با این كار این امكان برای مراكز فراهم می شود تا خلا های موجود در مجموعه پرسش و پاسخ های تولیدی مراكز خود را بررسی كنند و در حقیقت یك آسیب شناسی در این حوزه انجام پذیرد .

در همین راستا مجموعه ای را فراهم آورده ایم كه در بردارنده فهرستی از پرسشهایی هستند كه پاسخ مناسبی ندارند. این دسته از پرسش ها در یك جلد گردآوری شده و به زودی به مراكز پاسخگویی جهت تهیه پاسخ مناسب ارسال می شود.

حجةالاسلام داعی نژاد از آثار و فواید دیگر اجرای این طرح را ، آسیب شناسی مراكز پاسخگوی دینی از نحوه پاسخگویی دانست و گفت: مراكز پاسخگویی می توانند با رجوع به مجموعه 30 جلدی گردآوری شده به ضعف ها ، كاستی ها و نیز توانمندی های خود در عرصه پاسخگویی آشنا شوند و از تجارب مراكز دیگر نیز بهره مند گردند. ایشان با اشاره به شاخصه های مجموعه بیان داشت: مجموعه پرسش و پاسخ های برگزیده دینی دارای شاخصه ها ی چون جامعیت ، اتقان ، علمیت و كاربردی بودن است.

محققان و همكاران پس از گردآوری همه آثار مكتوب در زمینه پاسخگویی دینی از پیش و پس از انقلاب ، با بهره گیری از متخصصان هر رشته برای گزینش، بررسی ، ارزیابی ، تدوین ، تلخیص و ویرایش و ... تلاش شده تا به صورت تخصصی در حوزه هایی چون اعتقادات ، اندیشه سیاسی ، تاریخ و سیره ، تصوف و عرفان ،فلسفه و كلام با دقت هر چه بیشتر ارزیابی و تنظیم ساختاری صورت پذیرد.

حجة الاسلام داعی نژاد حجم پرسش و پاسخ های گردآوری شده را بیش از 8000 صفحه اعلام كرد و افزود: امید است در سال 85 این مجموعه به صورت موضوعی و تخصصی با نمایه ها ی متعدد و متنوع در 25 الی 30 جلد به طور همزمان منتشر شود.

شایان ذكر است مشابه این كار پیشتر در موسسه تبیان صورت گرفته و هم اكنون تحت عنوان گنجینه پرسش و پاسخ در سایت تبیان قابل رویت است .