تبیان، دستیار زندگی
متن زندگینامه مرحوم آیت الله هادی باریک بین نماینده سابق ولی فقیه و پدر معنوی استان قزوین به شرح ذیل است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش آیت‌الله باریک‌بین در دوران ۸ساله دفاع مقدس + زندگینامه

زندگینامه مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین

متن زندگینامه مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین نماینده سابق ولی فقیه و پدر معنوی استان قزوین به‌‌شرح ذیل است:

زندگینامه مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین

ولادت

آیت‌الله هادی باریک‌بین در سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان قزوین متولد شد. تحصیلات مقدماتی حوزه را در قزوین طی کرد و سپس برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد. وی از شاگردان درس خارج امام خمینی(ره) بود و در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب نقش به‌سزایی در هدایت مردم قزوین و انتشار اعلامیه‌ها و افشاگری علیه رژیم داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی با حکم امام خمینی(ره) به امامت جمعه قزوین رسید.

لازم به ذکر است عضویت در مجلس خبرگان رهبری به‌نمایندگی از مردم زنجان و قزوین نیز در کارنامه سیاسی ایشان دیده می‌شود.

مدارج تحصیلی

آیت‌الله باریک‌بین در سال ۱۳۱۵ تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه “دیانت” که در آن زمان به‌همت پدرش و برخی از علماء و متدینین شهر تأسیس شده بود آغاز کرد. در آن زمان که در مدارس دولتی برنامه‌ای برای آموزش قرآن و مسائل دینی وجود نداشت، بلکه برنامه و همت عالی دولت حذف این امور از مدارس بود خانواده‌های مذهبی رغبتی برای تحصیل فرزندانشان در این محیط‌های آموزشی نداشتند و در این مدرسه علاوه بر دروس آموزشی معمول در مدارس دولتی به آموزش‌های دینی و قرآن نیز می‌پرداختند.

در سال ۱۳۲۱ و در سن ۱۱سالگی به‌جهت علاقه به تحصیل علوم دینی به مدرسه علمیه “مولاوردیخانی” رفت و دروس مقـدمـاتی را نزد اساتیدی چون “سید جلیل زرآبادی”، “محمود شریعت مهدوی”، “سید احمد صفائی”، “میرزا رحیم سامت” و “حاج شیخ احمد تألهّی” و همچنین بخشی از دروس “سطح” حوزوی را از محضر “آیت‌الله شیخ یحیی مفیدی” و “علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی” فرا گرفت.

آیت‌الله باریک‌بین در سال ۱۳۲۸ جهت ادامه تحصیلات عالیه حوزوی به حوزه علمیه قم و در سال ۱۳۳۳ به حوزه نجف اشرف رفت و در این دو حوزه از محضر اساتیدی چون “آیت‌الله شهید مطهری”، “آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی”، “نوری همـدانی”، “مشکینی”، “سلطانی”، “آیت الله حسینعلی منتظری”، “میرزا باقر زنجانی” و امام خمینی(ره) اسـتفاده کرد. در طول اقامت در قم در محضر “آیت‌الله العظمی بروجردی” مدت ۲ سال از درس خارج اصولشان بهره‌مند می‌شوند ولی عمده درس‌های خارج فقه و اصول را نزد امام خمینی(ره) شاگردی کرد و به درجه اجتهاد رسید.

فعالیت‌های سیاسی پیش از انقلاب

آیت‌الله هادی باریک‌بین از جمله روحانیون قزوینی بود که با شروع مبارزات مردم بر ضد رژیم پهلوی، کنار امام خمینی(ره) قرار گرفت و با هدایت مردم قزوین نقش خود را ایفا کرد، چنان که تأسیس صندوق قرض الحسنه ولی عصر(عج) مهمترین اقدام او برای تقویت اعتصابات و تظاهرات مردمی به شمار می‌آید.

وی در سال‌های مبارزات قبل از پیروزی انقلاب از پایگاه مسجد “شیخ الاسلام” ضمن ادامه مبارزات و جذب جوانان به نهضت اسلامی (تا پیروزی انقلاب) به بازسازی مدارس علمیه “شیخ الاسلام”، “صالحیه” و “سردارین” به‌همراهی “آیت الله شالی” پرداخت و با احیاء این مدارس دینی به تربیت و تعلیم طلاب فاضل و برجسته‌ای اقدام رد که هر کدام از آنها در جمهوری اسلامی منشأ برکات فراوانی بوده و هستند.

در سال ۱۳۴۹ بعد از درگذشت حضرت آیت‌الله حکیم، شاگردان حضرت امام خمینی(ره) تلاش مضاعفی را در ارجاع مردم به امام و تقلید از ایشان شروع کردند و نقش آیت‌الله باریک‌بین در قزوین در مورد این مسئله حائز اهمیت بود. در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی مردم ایران به‌رهبری حضرت امام خمینی(ره) فراگیر شد، نقش هیئت علمیه و روحانیت قزوین که ترکیبی از علما و بزرگان باسابقه و مردمی شهر نظیر حضرات آیات شهیدی، سامت، شریعت مهدوی، مظفری، موسوی شالی، ابوترابی، زرآبادی و به‌خصوص حضرت آیت‌الله باریک‌بین شاخص و برجسته است به‌گونه‌ای که ساواک ناچار به تبعید ایشان به سردشت کردستان برای مدت ۱۸ ماه شد.

آیت‌الله باریک‌بین در تبعید نیز کنار مبارزانی همچون “آیت‌الله ربانی شیرازی” قرار گرفت و با توجه به اخبار و اطلاعاتی که از اوضاع کشور و روند مبارزات به دست می‌آمد با همکاری ایشان اقدام به صدور اطلاعیه می‌کردند. آیت‌الله باریک‌بین بعد از حدود ۶ ماه تحمل تبعید به وطن خود قزوین بازگشت. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی حرکت انقلابی مردم علیه رژیم شاه اوج گرفته بود.

اجتماعات پرشور و پرشکوه در مسجد النّبی، اعتصابات، راه‌پیمایی‌ها، سخنرانی‌های سیاسی و افشاگرانه، به اوج خود رسیده بود و در همین فضا آمدن امام خمینی(ره) مطرح شد و به‌سبب منع حضرت امام(ره) از آمدن به ایران، از علمای سرشناس شهرستان‌ها دعوت شد که در دانشگاه تهران تحصن کنند. آیت الله باریک‌بین نیز از قزوین همراه بعضی از علمای هیئت علمیّه به جمع متحصنین در دانشگاه تهران پیوست و در استقبال از حضرت امام و در سالن فرودگاه در جمع روحانیانی که به آنجا دعوت شده بودند حضور داشت.

در برخی از اسناد ساواک که نام آیت الله باریک‌بین نیز در آنها به چشم می‌خورد چنین آمده است: «مجالس وعظ اخیراً شیخ هادی باریک‌بین به شهر قم مسافرت و روز ۵۷/۹/۷ به‌اتفاق واعظی به‌نام ربانی شیرازی به قزوین برگشته است. ضمناً قرار است تعداد دیگری از این قبیل وعاظ افراطی به قزوین دعوت شوند تا در ماه‌های محرم و صفر در این شهر وعظ نمایند، همچنین گفته می‌شود که هیئت علمیه و سایر مذهبیون افراطی قصد دارند ترتیبی دهند که مجالس وعظ در سطح شهر محدود و همه مردم را به پای منابر این قبیل وعاظ کشانده و اجتماعات پرجمعیتی تشکیل داده و مقاصد سوء خود را اعمال نمایند. نظریه شنبه. نظری ندارد. نظریه یکشنبه. شیخ هادی باریک‌بین در تاریخ ۵۷/۹/۷ به شهر قم مسافرت و در تاریخ ۵۷/۹/۷ به قزوین بازگشته ولی برابر تحقیقات معمول ربانی شیرازی قبلاً به قزوین آمده و تاریخ ۵۷/۹/۷ قزوین را ترک و علی‌رغم مراجعه به منزل شیخ هادی باریک‌بین موفق به ملاقات با وی نشده و شیخ میرزا رحیم سامت ملاقات نموده است و احتمالاً این قبیل برنامه‌ریزی‌ها در غیاب شیخ هادی باریک‌بین انجام شده است و باریک‌بین نیز ظاهراً اظهار نموده پس از رفع تبعید به زیارت مشهد مقدس رفته و مدت‌هاست که قصد داشته به زیارت حضرت معصومه هم برود ولی فرصت نشده تا اینکه اخیراً این فرصت به دست آمده و از اینکه نتوانسته ربانی را ملاقات نماید اظهار تأسف نموده است. ضمناً با توجه به دستورالعمل واصله در خصوص نحوه تشکیل مجالس وعظ در محدود نمودن آن مراتب به فرمانداری نظامی منعکس و یادآوری شده است که این همان چیزی است که روحانیون و اخلالگران نیز در پی آن هستند یعنی می‌خواهند با کم شدن تعداد مجالس اجتماعات پرجمعیت ترتیب داده و بدین ترتیب بهره‌برداری سوء نمایند.» (با استناد به “انقلاب اسلامی به‌روایت اسناد ساواک” جلد ۱۷)

مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در ادوار اول، دوم و چهارم و همچنین نمایندگی ولی فقیه در استان و امامت جمعه قزوین از سوابق اجرایی آیت‌الله باریک‌بین بود.

فعالیت‌های سیاسی بعد از انقلاب

آیت‌الله باریک‌بین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی از جمله تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، تأسیس دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگی حضرت امام(ره) در جهاد سازندگی منطقه، تشکیل بنیاد مستضعفان در شهر قزوین، تأسیس مدارس و خوابگاه‌ها برای دانشجویان را به انجام رساند.

انتصاب به امامت جمعه قزوین با حکم امام(ره)

آیت‌الله باریک‌بین در مورد چگونگی انتصابش به‌عنوان امام جمعه قزوین در سال ۱۳۶۰ می‌گوید: «با پیروزی انقلاب اسلامی مردم با آن شور و شعفی که نسبت به اسلام و احکام نورانی داشتند، بی‌صبرانه خواستار اجرای دستورات دینی از جمله نماز جمعه بودند. در قزوین نیز مردم منتظر بودند که از ناحیه امام خمینی(ره) شخصی به‌عنوان امام جمعه قزوین معرّفی شود و برای آن که اقامه نماز جمعه در قزوین زودتر جامعه عمل بپوشد، به اقامه نماز وحدت اقدام کردند. روزهای جمعه جمعیّت نسبتاً زیادی در سبزه‌میدان برای اقامه نماز وحدت اجتماع می‌کردند. این حرکت مردمی برای اقامه نماز جمعه به دفتر حضرت امام گزارش شده بود. بعضی از دوستان نظرشان این بود که بنده این مسئولیّت را بپذیرم، من خودم حاضر نبودم و برایم مشکل بود، دیگران اصرار می‌کردند. من حتی به یکی از اعضای هیئت علمیّه پیشنهاد کردم، ایشان هم نپذیرفتند و بعد بدون این که به من بگویند خدمت امام مطرح کردند و امام حکم امامت جمعه را صادر فرمودند و بنده هم پیروی و اطاعت کردم. سرانجام نماز جمعه با حضور گسترده مردم در مسجد النّبیّ(ص) شروع شد».

حکم انتصاب آقای هادی باریک‌بین به سمت امامت جمعه قزوین

‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

‏‏جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ هادی باریک‌بین ــ دامت افاضاته‏

برحسب تقاضای مکرر اهالی محترم قزوین ــ ایّدهم الله تعالی ــ در مورد اقامۀ نماز‏‎ ‎‏جمعه در شهر قزوین، بدین وسیله جناب‌عالی را به سمت امام جمعه در آن شهر منصوب‏‎ ‎‏می‌نمایم که ان‌شاءالله تعالی ضمن اقامۀ این فریضۀ بزرگ الهی، مردم را به وحدت و‏‎ ‎‏همبستگی بیشتر دعوت نموده، و به احساس وظیفۀ خطیری که دارند آشنا ساخته و از‏‎ ‎‏تفرقه و اختلاف برحذر دارید. از خدای تعالی موفقیت همگان را مسئلت دارم. والسلام‏‎ ‎‏علیکم و رحمه الله.

‏‏روح‌الله الموسوی الخمینی

عضویت در مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله باریک‌بین در سال ۱۳۵۸، در انتخابات خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم زنجان و قزوین انتخاب شد و به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در ۸ تیرماه ۱۳۶۰ درآمد. آیت الله باریک‌بین در انتخابات خبرگان رهبری در ۹ آذرماه ۱۳۶۱ به نمایندگی از مردم زنجان و قزوین انتخاب و در خبرگان دوم سال ۱۳۶۹ و خبرگان چهارم در سال ۱۳۸۵ نیز از سوی مردم قزوین انتخاب شد.

فعالیت‌های دوران ۸ سال دفاع مقدس

نقش آیت‌الله باریک‌بین در دوران ۸ساله دفاع مقدس فراموش ناشدنی است. وی بلافاصله بعد از شروع جنگ از طریق سنگر نماز جمعه جوانان را برای عزیمت به جبهه بسیج می‌کردند و خود نیز پیوسته از رزمندگان در جبهه‌ها بازدید می‌کردند و به آنها روحیه می‌دادند.

وی دو فرزند خود را نیز به جبهه فرستاد و مرتضی فرزند ارشد را در سال ۱۳۶۱ در عملیات بزرگ فتح المبین به‌عنوان شهـیدی از روحـانیت سرافـراز تقـدیم خدا و امـام شهـیدان کـرد.

آیت الله باریک‌بین به‌سبب کسالت جسمی درخواست جایگزین خود را به دفتر مقام معظم رهبری ارائه کرده و از میان افراد پیشنهادی، با حکم مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین معرفی شدند.

درگذشت

آیت‌الله باریک‌بین پدر معنوی استان قزوین از روز ۱۰ فروردین ماه ۹۶ به‌سبب عفونت ریه و تقلیل هوشیاری در بخش آی‌سی‌یوی یکی از بیمارستان‌های قزوین بستری شده بود و ساعت ۷ صبح امروز ۱۹ فروردین ماه به ملکوت اعلی پیوست.

منبع: تی نیوز