تبیان، دستیار زندگی
ست   پروفسور محمد لگن هاوزن، بر شناخت زبان و فرهنگ سایر ملل برای تبلیغ تشیع تأكید كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، پروفسور محمد لگن هاوزن در همایش شیعه شناسی   در قم برگزار شد ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این مكتب شیعه غنی اگر نتوانیم مردم جهان را جذب كنیم اشكال از خود ماست

پروفسور محمد لگن هاوزن، بر شناخت زبان و فرهنگ سایر ملل برای تبلیغ تشیع تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، پروفسور محمد لگن هاوزن در همایش شیعه شناسی   در قم برگزار شد با اشاره به شیوه تبلیغ در جامعه آمریكایی تصریح كرد: تبلیغ وظیفه ماست و باید هدایت خدا را به دیگران برسانیم، اما باید بررسی كرد كه این كار چگونه ممكن است.
وی افزود: تشیع تنها برای ایرانی‌ها یا خانواده‌های شیعی نیست. باید برای تبلیغ بین سایر ملت‌ها هم اقدام كرد.
لگن هاوزن دانستن زبان و آشنایی با فرهنگ مردم منطقه مورد نظر را با اهمیت دانست و از اعزام مبلغینی به آمریكا كه انگلیسی نمی‌دانند انتقاد كرد.
پروفسور لگن هاوزن، با بیان این‌كه اسلام برای زندگی بشر برنامه دارد گفت: باید با حوزه علمیه قم زبان و فرهنگ دیگر ملل جهان آشنا باشد تا بتواند تشیع را معرفی كند. اما طلاب و مبلغان شیعی، معمولاً تنها برای هم‌نژاد‌های خود در كشورهای غربی اعزام می‌شوند.
وی افزود: باید همه را دعوت كنیم و در خدمت مردم باشیم یعنی در عمل نشان دهیم كه مكتب تشیع برای انسان چه می‌كند و ما چه نوع انسانی هستیم و چه اخلاقی داریم. ما باید الگو باشیم و فرهنگ آنجا را اصلاح كنیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم كه خود از مسیحیت به اسلام گرویده است گفت: اعمال عبادی كاتولیك‌ها بسیار دشوار است و توسط كشیش صورت می‌گیرد اما ورود به اسلام آسان است و هركس خودش می‌تواند به عبادت بپردازد و همین باعث شگفتی مسیحیان در آشنایی با اسلام است.
وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم كه چند نفر به دست ما شیعه شده‌اند در حالی كه باید به فكر این باشیم كه معارف اهل بیت (ع) در دسترس مردم جهان قرار گیرد. خیلی از مسیحی‌ها هستند كه از این معارف بهره‌مندند اما شیعه نشده‌اند.
لگن هاوزن به سفر تعدادی از مسیحیان به ایران اشاره كرد و گفت: از آنها پرسیدم مراسم عاشورای شیعیان را چگونه دیدید؟ آنها با شگفتی می‌گفتند: مردان بزرگسالی را می‌دیدیم كه به راحتی در برابر دیگران اشك می‌ریختند. در حالی كه ما جلوی تلویزیون می‌نشینیم و با دیدن فوتبال و فیلم‌های حادثه‌ای فریاد می‌زنیم بكش بكش! اما شما به راحتی ابراز عشق می‌كنید و اشك می‌ریزید.
وی باز بودن اندیشه، اجتهاد و امكان تفسیر كتاب آسمانی را از ویژگی‌های تشیع برشمرد و گفت: عرفان اسلامی شیعه باعث جذب امریكایی‌ها به اسلامی است. اسلامی كه برای نژاد و تبار خاصی نیست. شیعه مكتب غنی است كه فكر، اخلاق و عرفان دارد. اگر با این مكتب غنی نتوانیم كسی را جذب كنیم اشكال از خود ماست.
وی به احترام حضرت مسیح (ع) نزد شیعیان اشاره كرد و گفت: باید دسته‌ها و فرقه‌های گوناگون مسیحی را شناخت و با آن دسته كه به گفت‌وگو علاقه‌مندند همكاری كرد و جذابیت‌های شیعه را مطرح نمود.
به گزارش خبرنگار رسا، در ادامه همایش، رییس مجمع شیعه شناسی نیز طی سخنانی كوتاه، مظلومیت شیعه را در عصر حاضر كمتر از گذشته ندانست و گفت: در دایره المعارف «آمریكانا» كه در سی جلد و چهار هزار و پانصد مدخل تدوین شده تنها 44 صفحه به اسلام پرداخته شده كه سهم شیعه در آن تنها چهار سطر است! و نوشته كه شیعه در برابر اهل سنت معتقد است جبرائیل وحی را به جای علی(ع) بر محمد (ص) نازل كرده است! این نشان می‌دهد آگاهی آنان از مكتب اهل بیت (ع) چقدر پایین و سطحی است.
حجت‌الاسلام انصاری با انتقاد از نبود رشته شیعه‌شناسی در حوزه و دانشگاه از وجود چهار رشته مستقل درباره شیعه در اسرائیل خبر داد و گفت: به تازگی در امریكا با بودجه گزافی، مطالعات شیعه شناسی را از معاونت ادیان و مذاهب سازمان سیا جدا كرده و مستقلاً در این سازمان به این مسأله می‌پردازند.
وی در پایان گفت: آنها می‌دانند كه شیعه یك مكتب آرمانی است و درباره آخرالزمان و سرنوشت بشر حرف دارد. ما این مظلومیت را با ظواهر نمی‌توانیم عرضه نماییم بلكه با تبلیغ درست و شناساندن شیعه به جهان می‌توانیم گفتمان شیعی را جهانی و از شیعه دفاع كنیم. در حالی كه این مجمع تاكنون بیش از ده نفر شیعه شناس در ایران نیافته‌ است.