تبیان، دستیار زندگی
نقاشی های گچی صف سلام فتحعلی شاه قاجار( نقاشی همه فرزندان و نوه های شاه) در باغ نگارستان به نمایش درآمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نمایش درآمدن تابلو تاریخی صف سلام فتحعلیشاه

نقاشی های گچی صف سلام فتحعلی شاه قاجار( نقاشی همه فرزندان و نوه های شاه) در باغ نگارستان به نمایش درآمده است.

بخش گردشگری تبیان

به نمایش در آمدن تابلو تاریخی صف سلام فتحعلی شاه

به گزارش تبیان از ایرنا؛ بازدید کنندگان علاوه بر دیدن این نقاشی های دیواری می توانند از فضای زیبا و سرسبز باغ نگارستان در میدان بهارستان لذت ببرند.

در قصه خلق این اثر هنری آمده است که در زمان فتحعلی‌ شاه و به دستور وی خانه‌ای با نام «عمارت شاهی» در کنار حرم حضرت معصومه (س) ساخته شد و طی وقف نامه ای مورد استفاده زایران و شخصیت‌های خاص قرار گرفت.

در بخش مخصوص پادشاه تالاری ساخته شد و چهره‌ی بیش از صد تن از شاهزادگان قاجاری توسط «محمد علی نقاش‌ باشی» کشیده شد.

در سال 1338 هنگام احداث مسجد اعظم قم، این عمارت تخریب می‌شود. اما قبل از آغاز تخریب، این تقاشی‌های گچی، با یک تکنیک خاص توسط گروه «ایزمئو» ایتالیا که از حدود 1315 وارد ایران شده و بسیاری از آثار تاریخی را مرمت کرده بودند، با ایجاد یک بستر گچی در قالب 55 قطعه از دیوار جدا می‌شوند و به مقبره‌ «شاه سلیمان» منتقل می‌ شوند.

در سال 1352 این اثر مورد بازدید خاندان رژیم پهلوی دوم قرار می گیرد.

در سال 1353 دستور انتقال آن به موزه‌ نگارستان (موزه‌ قرآن کنونی در تهران) داده می شود. یک قطعه از 55 قطعه در مقبره‌ شاه سلیمان باقی می ماند که در سال‌های بعد به موزه‌ آستانه حضرت معصومه (س) منتقل می‌ شود.

اثر به پایتخت منتقل و در مجلس شورای ملی انبار می ‌شود و پس از انقلاب اسلامی در سال 1383 به کاخ گلستان منتقل می شود.

در یک تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و سازمان میراث فرهنگی و ارزیابی‌های کمیته‌ فنی سازمان، این اثر در سال 1394 به باغ نگارستان منتقل شد و پس از مرمت های انجام شده و آمادگی در جهت شرایط بازدید، از نوروز 1396 مورد بازدید عموم علاقه مندان قرار گرفت.

این دیوارنگاری بسیار زیبا و ارزشمند هم اکنون در باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان نگهداری می شود که با پرداخت بلیت چهار هزار تومان امکان بازدید از آن فراهم است.


منبع : ایرنا