تبیان، دستیار زندگی
ست   مسؤول مركز تحقیقات حكومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، با بیان این نكته كه از میان شرایط پنج گانه اعضای مجلس خبرگان، شرط اجتهاد مهم‌تر و برجسته‌تر است، گفت: در قانون به شرط اجتهاد اعضای مجلس ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از میان شرایط اعضای مجلس خبرگان، شرط اجتهاد مهم‌ترین شرط است

مسؤول مركز تحقیقات حكومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، با بیان این نكته كه از میان شرایط پنج گانه اعضای مجلس خبرگان، شرط اجتهاد مهم‌تر و برجسته‌تر است، گفت: در قانون به شرط اجتهاد اعضای مجلس خبرگان عنایت ویژه‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حضرت حجت الاسلام  والمسلمین لك زایی شرایط قانونی رهبر و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را مد نظر قرار داد و خاطر نشان كرد: در قانون میان این دو، توازن بر قرار شده است. قانون‌گذار خواسته میان داوطلب حضور در مجلس خبرگان رهبری و خود رهبر، نوعی توازن بر قرار باشد. از این رو شرط «اجتهاد»، «اشتهار به دیانت و شایستگی‌های اخلاقی»، «بینش سیاسی ـ اجتماعی»، «آشنایی با مسائل روز»، «اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران» و «نداشتن پیشینه سوء سیاسی و اجتماعی» را از شرایط داوطلبان مجلس خبرگان قرار داده است.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار رسا كه آیا حضور و نظر كارشناسان غیر فقیه در مجلس خبرگان رهبری ضرورت و راه كار قانونی دارد یا خیر، گفت: از میان شرایط پنج گانه اعضای مجلس خبرگان، شرط اجتهاد مهم‌تر و برجسته‌تر است، زیرا كار اصلی رهبر، هدایت جامعه به سوی اهداف اسلامی است و تا رهبر، اسلام شناس نباشد از پس این مهم بر نمی‌آید. از این رو به شرط اجتهاد اعضای مجلس خبرگان عنایت ویژه‌ای شده است، در حالی كه شرایط دیگری نیز وجود دارد.
سردبیر فصلنامه علوم سیاسی در پایان امكان قانونی حضور كارشناسان غیر مجتهد در مجلس خبرگان رهبری را منوط به تصویب و اصلاح آیین نامه داخلی این مجلس دانست.