تبیان، دستیار زندگی
در انتخابات 96 تنها دو نفر می توانند برای اصولگرایان رای حداکثری جمع کنند ؛ اول سردار قاسم سلیمانی و دوم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقیب روحانی در انتخابات96

در انتخابات 96 تنها دو نفر می توانند برای اصولگرایان رای حداکثری جمع کنند ؛ اول سردار قاسم سلیمانی و دوم ...

مصاحبه: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

رقیب روحانی در انتخابات96
دکتر صادق زیبا کلام (پژوهشگر سیاسی و استاد دانشگاه) در نشستی صمیمانه از پیش بینی ها و پیشنهادات انتخاباتی خود گفت. وی ضمن پیشنهاداتی به دکتر روحانی و جریان اصلاح طلب ، توصیه هایی به اصولگرایان هم داشت که در ادامه به آنها می پردازیم.

تبیان : چرا به دکتر روحانی پیشنهاد دادید که از انتخابات ریاست جمهوری 96 کناره گیری کند؟

زیبا کلام : من قبلا پیشنهاد دادم که دکتر روحانی وارد انتخابات سال 96 نشود و با کناره گیری از سمت ریاست جمهوری اعلام کند که به رسالتی که داشته جامه ی عمل پوشانده ؛ اگر وی چنین کند بی تردید وجهه ی ملی خاصی در انتظارش خواهد بود زیرا روحانی معتقد است کشور را از یک بحران بزرگ هسته ای و بین المللی خارج کرده و برجام ثمره ی آن است و چشم داشتی به قدرت ندارد.

به نظر من فعلا دو نفر می توانند رای حداکثر مردم را به سبد اصولگرایان سرازیر کنند ؛ اول "سردار قاسم سلیمانی" و دوم "محمود احمدی نژاد".

وقتی چنین اتفاقی بیافتد مردم می بینند فردی چهار سال برای کشور کار کرده و حالا که به وظایف خود عمل کرده کنار می رود و این مهم ، کسب وجهه ی ملی می کند و سرمایه گذاری بلند مدت برای روحانی خواهد بود. بی تردید این سرمایه گذاری بعدها ترازوی اصلاح طلبان و اعتدالیون را در برابر اصولگرایان سنگین تر می کند.

البته باید بگویم که این فقط یک پیشنهاد بود و اصلا قصد این را نداشتم که عملکرد و یا قدرت دکتر روحانی را زیر سوال بِبرم و هرگز نگفتم حتما باید چنین شود ، فقط نظر بود که وقتی الان بهتر نگاه می کنم می بینم ایده ی چندان خوبی هم نبوده.

تبیان : به نظر شما اصلاح طلبان و اعتدالیون برای انتخابات 96 گزینه ی دیگری هم خواهند داشت؟

زیبا کلام : بله "دکتر محمد جواد ظریف" و "محمد رضا عارف" ؛ اینها هم می توانند وارد عرصه ی رقابت انتخابات ریاست جمهوری 96 شوند. این دو نفر محبوبیت بیشتری نسبت به روحانی بین مردم دارند پس می توانند رای بیشتری داشته باشند. البته این به معنای کاهش قدرت و یا محبوبیت دکتر روحانی نیست ؛ من معتقدم آقای روحانی از نظر اجرایی ، هم از دکتر عارف و هم از آقای دکتر ظریف به مراتب قوی تر است و اصلا اینها با هم قابل قیاس نیستند اما با اوضاع کنونی می توانند رای مطلوبی کسب کنند ، پس بحثی سر میزان محبوبیت و کارآیی نداریم چون به هر حال دکتر روحانی به همگان نشان داده که ارتباطاتش با قم و با مقام رهبری خیلی بهتر از مثلا دکتر عارف است ضمن این که نحوه ی مدیریتی مطلوب تری هم دارد.

فیلم مصاحبه تبیان با دکتر زیبا کلام

تبیان : پیشنهاد شما برای اصولگرایان در مسیر انتخابات ریاست جمهوری 96 چیست؟

زیبا کلام : در سال های اخیر اصولگرایان با کاهش قدرت مواجه شده اند و اگر بخواهند رای حداکثری را به سبدشان بریزند باید قبول کنند که با نامزدی "علی لاریجانی" ، "قالیباف" و یا "محسن رضایی" به نتیجه ای نمی رسند. بی تردید انتخابات 96 بر روی بستری پوپولیستی جریان خواهد داشت و به نظر من فعلا دو نفر می توانند رای حداکثر مردم را به سبد اصولگرایان سرازیر کنند ؛ اول "سردار قاسم سلیمانی" و دوم "محمود احمدی نژاد" که تکلیف دومی مشخص است ، خیلی ها هم معتقدند که سردار هرگز وارد چنین میدان هایی نخواهد شد پس باید فرد دیگری که من نمی دانم کیست را وارد گود رقابت کنند که این توانایی را داشته باشد و بتواند در چنین بستری مقابل اصلاح طلبان و اعتدالیون رای بیشتری کسب کند.