تبیان، دستیار زندگی
شهر تهران از یک شهر گردشگر فرست در سال های گذشته به یک شهر گردشگرپذیر در چندسال اخیر تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران مقصد جدید گردشگری ایرانیان

شهر تهران از یک شهر گردشگر فرست در سال های گذشته به یک شهر گردشگرپذیر در چندسال اخیر تبدیل شده است.

بخش گردشگری تبیان

تهران مقصد جدید گردشگری ایرانیان

شاهد این مدعا حضور گسترده هموطنانی است که در ایام نوروز به تهران سفر کرده و از جاذبه های دیدنی پایتخت بازدید می کنند. از سوی دیگر اجرای تورهای تهرانگردی از سوی ستاد گردشگری شهرداری در سال های اخیر موجب شده است تا علاقه مندان بتوانند با آسایش بیشتری از جاذبه های تهران بازدید کنند. شهردار تهران نیز در ایام نوروز در بازدید از این ستاد اظهار داشت: ما نباید در شهرداری سازمان های اجرایی جدید آن هم در حوزه گردشگری ایجاد کنیم چرا که خدمات در این حوزه وظیفه آژانس ها و تورهای مربوطه است اما به یک سازمان ستادی درخصوص برنامه ریزی در حوزه گردشگری در شهرداری نیازمندیم تا در یک قالب کوچک این وظیفه را انجام دهد.

محمدباقر قالیباف همچنین تأکید کرد: درباره تبدیل ستاد گردشگری شهرداری به سازمان، بحث هایی در شورای اسلامی شهر صورت گرفته است و امیدواریم در شورای چهارم و قبل از اتمام این دوره، برای ایجاد این سازمان اقدام شود. قالیباف با پرداختن به تجربه پنج ساله فعالیت ستاد گردشگری شهرداری تهران اظهار داشت: ستاد گردشگری شهرداری به طور ویژه در حوزه برگزاری تورهای گردشگری در ایام نوروز فعالیت کرده و امسال 24 مسیر برای گردشگری شامل تهران قدیم، موزه ها، کاخ ها، بناهای تاریخی و ... ایجاد شد که شهروندان و مسافران نوروزی نیز استقبال خوبی از آن کردند. شهردار تهران با تأکید بر اینکه تا 5 سال گذشته تهران گردشگر داخلی جذب نمی کرد و مردم توجهی به پایتخت به عنوان مکانی برای گردشگری نمی کردند، تصریح کرد: با آمار به دست آمده در نوروز امسال، 50درصد شرکت کنندگان در تورهای گردشگری تهران از ساکنین پایتخت و 50 درصد باقی را مسافران نوروزی تشکیل داده اند.

از 28 اسفند تا 11 فروردین، 21 هزار نفر به منظور اطلاع از برنامه های گردشگری با سامانه 137 تماس گرفتند و از این تعداد 14 هزار نفر از تورهای گردشگری استقبال و بیش از 4 هزار خانوار از اسکان های موقت شهرداری استفاده کردند.

با آمار به دست آمده در نوروز امسال، 50درصد شرکت کنندگان در تورهای گردشگری تهران از ساکنین پایتخت و 50 درصد باقی را مسافران نوروزی تشکیل داده اند.

آنگونه که فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفته، امسال در 100 نقطه از شهر تهران ایستگاه های اطلاع رسانی مستقر شد. وی تورهای تهرانگردی را یکی از مهم ترین اقدامات ستاد گردشگری در نوروز امسال دانست و افزود: در ایام نوروز 24 تور تهرانگردی طراحی کردیم. از این تورها بیش از 10 تور به باغ موزه دفاع مقدس و 10 تور مربوط به ارگ تهران و حصار ناصری مربوط به قلب تاریخی تهران و منطقه 12 بود. 14 تور هم مربوط به اماکن گردشگری برج میلاد، برج آزادی و برج طغرل بود که پرطرفدارترین تور بود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به اینکه بازدید از اماکن جدید گردشگری تهران مثل باغ موزه دفاع مقدس، پل طبیعت، دریاچه شهدای خلیج فارس و... هم به صورت ویژه در قالب تور طراحی شده بود، تصریح کرد: میانگین قیمت تورها برای هر نفر 20 هزار تومان بود و 21 هزار نفر با سامانه 137 تماس گرفتند تا از این تورها استفاده کنند. به گفته هوشیار پارسیان 5 تور یک روزه، 9 تور نیم روزه، 10 تور قلب تاریخی تهران و تورهای پیاده روی برای نخستین بار در تورهای نوروزی گنجانده شد و تورهای سبز تحت عنوان تورهای گردشگری دوچرخه سواری در میدان مشق و میدان ارگ نیز از تورهای گردشگری دوچرخه سواری بودند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به استقبال حدود 4 هزار خانوار از اسکان های ستاد گردشگری، عنوان کرد: اسکان های ستاد گردشگری از دیگر خدمات رایگان شهرداری تهران در تعطیلات بود که بیشتر در سوله های مدیریت بحران برای اینکه تست گرمی بر تجهیزات سوله های بحران باشد، بنا شد. هوشیار پارسیان با اشاره به اینکه 87 هزار بسته تهرانگردی فروخته شده است، افزود: هر سال این بسته ها به طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می گرفت، ولی امسال هر بسته که شامل یک تهران کارت و نقشه تهرانگردی بود به قیمت هزار تومان فروخته شد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران تصریح کرد: امسال 3 هزار و 434 نفر از خانواده معظم شهدا به طور رایگان از تورهای گردشگری شهرداری استفاده کردند. هوشیار پارسیان رینگ شمیران گردی با 2 مسیر نیاوران و تجریش-پارک وی را از دیگر اقدامات ستاد گردشگری شهرداری بر شمرد و عنوان کرد: امسال توانستیم خانه های قدیمی مثل خانه علاء السلطنه را برای بازدید عموم بازگشایی کنیم. همچنین در منطقه 11 منزل تیمورتاش را بازگشایی کردیم.


منبع : دنیای سفر