تبیان، دستیار زندگی
ها  همایش شیعه شناسی با عنوان «ضرورت ها و بایسته های شیعه شناسی، راهکارها و چالش‌ها» با هدف ارتقای پژوهش های بنیادی و کارآمد در مورد شیعه و تأسیس رشته و کرسی شیعه شناسی در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، برگزار می شود. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش شیعه شناسی، ضرورت ها و بایسته ها، راهکارها و چالش‌ها

همایش شیعه شناسی با عنوان «ضرورت ها و بایسته های شیعه شناسی، راهکارها و چالش‌ها» با هدف ارتقای پژوهش های بنیادی و کارآمد در مورد شیعه و تأسیس رشته و کرسی شیعه شناسی در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه، برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تبیان به نقل از رسا، بررسی تحقیقات غرب درباره شیعه، هدف ها و روش ها، بررسی تحقیقات جهان عرب درباره شیعه با تأکید بر اهداف و نارسایی‌ها، هویت کلام شیعه، شیعه و عرفان، تفکر عقل در شیعه، روش‌های تفسیر در شیعه، ویژگی‌های فقه اهل بیت(ع) و شیعه در نگاه اهل بیت (ع)، از جمله محورهای همایش شیعه شناسی است.
این گزارش حاكی است: اهل بیت (ع) و ندای وحدت، تطورات فکری شیعه در طول تاریخ، ضرورت تعامل شیعه با دیگر مذاهب اسلامی، معرفی مراکز شیعه ‌شناسی جهان (با تأکید بر اهداف و آثار) و بررسی چگونگی همكاری شیعیان با ادیان و مذاهب گوناگون، برخی دیگر از اهداف و برنامه های همایش فوق است.
موانع رشد اندیشه شیعه، شیعه در نگاه دیگران، بررسی علل تبلیغات منفی علیه شیعه، ضرورت تأسیس گروه شیعه ‌شناسی، ضرورت معرفی مذهب تشیع، نقاط ضعف شیعه از نگاه غیر شیعه و بررسی شبهات وارده به مذهب تشیع، از دیگر محورهای پیش بینی شده برای همایش شیعه شناسی اعلام شده است.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده همایش شیعه شناسی، 27 بهمن ماه امسال از سوی معاونت پژوهشی مدرسه عالی امام خمینی (ره) و باهمكاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و چند مركز علمی فرهنگی دیگر برگزار خواهد شد.