تبیان، دستیار زندگی
ست   یكی از نویسندگان برگزیده همایش كتاب سال حوزه در سال 83، با انتقاد از صلاحیت داوران همایش بر انتخاب داوران بر اساس تخصص و آگاهی تأكید كرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا در آستانه برگزاری هفتمین هما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صلاحیت داوران از معیارهای انتخاب كتاب، مهم‌تر است

یكی از نویسندگان برگزیده همایش كتاب سال حوزه در سال 83، با انتقاد از صلاحیت داوران همایش بر انتخاب داوران بر اساس تخصص و آگاهی تأكید كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا در آستانه برگزاری هفتمین همایش كتاب سال حوزه، رضا بابایی مؤلف برگزیده كتاب سال حوزه در سال گذشته، درباره معیارهای انتخاب كتاب در این همایش اظهار داشت: معیارها و فرم داوری مهم‌ نیست، آنچه مهم است تخصص و صلاحیت داوران است.
وی درباره صلاحیت داوران همایش تصریح كرد: متأسفانه به جای این كه نگاه علمی، به دور از جو زدگی و سیاست زدگی‌ها در انتخاب داوران دخیل باشد، روابط و آشنایی درصد بیشتری از ملاك انتخاب داوران را به خود اختصاص داده است.
این نویسنده حوزوی مهم‌ترین مشكل پیش روی نویسندگان را نبود امكانات رفاهی و معیشتی آنان دانست و افزود: من به عنوان مؤلف معمولاً درگیر قرارداد‌ها و مسایل سفارشی هستم؛ چون می‌دانم اگر بخواهم برای دل و انگیزه‌های خودم كار كنم، مشكلات معیشتی‌ام حل نمی‌شودو این مسأله سبب ایجاد مشكلات روحی برای من شده است.
بابایی از متولیان حوزه علمیه خواست با شناسایی قلم‌های توانا و مستعد، موقعیت‌هایی را برای ایشان فراهم آورد تا به دور از دغدغه‌های معیشتی، ساعتی از روز را به مسایل مورد علاقه خود بپردازند.
مؤلف برگزیده كتاب سال حوزه افزود: حوزه علمیه به مباحث فقه، اصول، فلسفه و كلام اهمیت زیادی می‌دهد كه به دلایلی منطقی است، ولی اگر از هزار استعداد حوزوی یك نفر علاقه غیر معمول داشت، او را طرد نكنیم و با بستر سازی كاری كنیم كه راهش را ادامه دهد. متولیان گمان نكنند اگر یك نویسنده را محدود كنند، این محدودیت را می‌پذیرد. این احتیاط‌ها و محافظه كاری‌ها حوزه را شكننده می‌كند.
«درآمدی بر دین شناسی حافظ»، عنوان تألیف این نویسنده است كه سال گذشته در همایش كتاب سال حوزه مقام دوم را كسب كرد.
این كتاب از منظر زبان شناسی سنتی موضوع دین را در متن دیوان حافظ مورد بررسی قرار داده است و در مجموع به این نتیجه می‌رسد كه حافظ در دیوان از دین مطلوب خود سخن نگفته است و بیشتر از دین نامطلوب سخن می‌گوید. نویسنده كتاب این نگاه سلبی به دین را نگاه مورد نیاز جامعه امروز می‌داند كه موجب آفت‌زدایی از باورها و اعتقادها می‌شود.