تبیان، دستیار زندگی
دو مجموعه شعر «آواز کرگدن»، اثر لیلا کردبچه و «این هیچ دنباله دار» اثر فرزاد آبادی و دو کتاب «باغ ملی»، اثر کورش اسدی و «تارِ مو»، اثر سعید بردستانی توسط نشر نیماژ راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار چهار کتاب تازه شعر و داستان

دو مجموعه شعر «آواز کرگدن»، اثر لیلا کردبچه و «این هیچ دنباله‌دار» اثر فرزاد آبادی و دو کتاب «باغ ملی»، اثر کورش اسدی و «تارِ مو»، اثر سعید بردستانی توسط نشر نیماژ راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title
مجموعه‌ شعرهای «آواز کرگدن»، سروده لیلا کردبچه و «این هیچ دنباله‌دار» اثر فرزاد آبادی و دو کتاب داستان «باغ ملی»، اثر کورش اسدی و «تارِ مو»، اثر سعید بردستانی، چهار کتابی است که طی روزهای گذشته توسط نشر نیماژ راهی بازار نشر شده است.

«آواز کرگدن»

مجموعه‌ شعر «آواز کرگدن»، سروده  لیلا کردبچه از 40 قطعه شعر سپید تشکیل شده و جدیدترین اثر این شاعر سپیدسرای کشورمان است.

این کتاب فضای اندیشگی، فلسفی و هستی‌شناسانه دارد و می‌توان تعدادی شعر عاشقانه نیز در آن مشاهده کرد.

«سنگ شدن»، «تسلسل»، «کرگدن»، «نگاهم کنید»، «کابوس کلمات»، «کوری»، «دشمن، دروغ، خشکسالی»، «زنی دیگر»، «آغاز یک شب طولانی»، «دست شستن»، «ریشه»، «شب بیداری»، «تبر»، «تمام»، «روزهای دوری» و «پل» اسم برخی شعرهای این کتاب است.

«آواز كرگدن»، برخى از ســروده‌هاى سه ســال اخیر کردبچه است كه او شعرهای این اثر را با وسواسى شــدید گزینش کرده است. این کتاب اثرى است كاملا متفاوت با سروده‌هاى پیشین او، كه هم به لحاظ مضمونى و هم به لحاظ ساختارى، اتفاقى تازه در كارنامه ادبى شاعر به شــمار مى‌رود، اما به لحاظ زبانى و موسیقایى، تداوم تجربیات زبانى و موسیقایى شعرهاى پیشین شاعر محسوب مى‌شود و شاعر سعى كرده همان روند سابق خود را بپیماید و آن را به بلوغ و پختگى برساند.

كردبچه در این مجموعه، فضاهاى اندیشگى تازه‌اى را تجربه كرده و به تجربه‌هاى فرمى جدیدی نیز دســت زده و علاوه بر آن، از وجهه نوشتارى و تقطیع‌ها و برش‌هاى ســطرى، بیشترین بهره را برده اســت؛ ویژگــى‌اى كه در كارهاى پیشین او كمتر به چشم مى‌خورد.

در یکی از شعرهای این کتاب به نام «کرگدن» می‌خوانیم:

«این شب‌ها روی پیشانی‌ام

جای روییدن شاخ می‌خارد و

پوستم این روزها زبر و خشن شده است

و تو از شکوه کرگدن شدن چه می‌دانی؟»

مجموعه‌ شعر «آواز کرگدن»، سروده  لیلا کردبچه در 100 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و به‌بهای 10 هزار تومان توسط نشر نیماژ منتشر شد.

«باغ ملی»

«باغ ملی»، اثر کورش اسدی، مجموعه داستانی است که از هشت داستان کوتاه تشکیل و طی روزهای گذشته راهی بازار نشر شده است.

«ساین شاین»، «باغ مهتاب»، «باغ من»، «باغ سوخته»، «‌باغ ملی»، «ایستگاه فانوس»، « جفت» و «کوچه‌ی بابل» عنوان هشت داستان این کتاب است.

وجه مشترک داستان‌های این مجموعه، روایت فروپاشی انسان‌های معاصر، توفیق در ایجاد جهان داستانی معلق میان واقعیت و وهم، ‌درونی كردن تكنیک‌های روایت، توفیق در خلق سبک خاص خود، خلق زبانی منسجم و هماهنگ با كنش داستانی، كاربرد شیوه بدیع در گفت‌وگو‌نویسی و درآمیختن به سامان گفت‌وگوها با روایت است.

کورش اسدی از جمله داستان نویسانی است که نگاهی جدی به داستان کوتاه دارد و در اغلب داستان‌هایش فضاهای بکری را برای خلق اثر داستانی تجربه می‌کند. مجموعه داستان «باغ ملی» برای نخستین بار در سال 1383 منتشر و به عنوان برنده چهارمین دوره برگزاری جایزه گلشیری در بخش بهترین مجموعه داستان معرفی شد.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «توی همین خیال بودم که یک نفر از میان درخت‌ها بیرون آمد، ایستاد، خودش را تکان داد، دو دستش را به دو طرف باز کرد، خمیازه کشید و تا مرا دید برّوبر نگاهم کرد. پالتوی بلند خاکستری رنگی تنش بود که یک آستین نداشت. رفت کنار حوض ایستاد. بعد خم شد چیزی برداشت و پرت کرد طرف درخت‌ها. طرف درخت‌ها یک کلاغ پرید هوا و چند بال نزده افتاد زمین و همان‌ طور که بال چپش را می‌کشید زمین، رفت میان درخت‌ها...»

مجموعه داستان «باغ ملی»، اثر کورش اسدی در 80 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و به‌بهای 8 هزار تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است.

«تارِ مو»

«تارِ مو»، اثر سعید بردستانی، عنوان مجموعه داستانی است که از 28 داستان کوتاه تشکیل شده است. این کتاب در رابطه با تنهایی انسان معاصر است و نویسنده در آن به موضوع با اهمیت حریم خصوصی پرداخته‌ است.

مخاطب در نخستین برخورد با این کتاب تصور می‌کند که با یک مجموعه داستان روبه‌رو است اما با مطالعه کتاب و زنجیره بهم پیوسته درمی‌یابد که کتاب مورد نظر یک رمان کوتاه است.

در توضیح سبک نوشته‌های نویسنده این کتاب باید گفت که بردستانی در داستان‌های خود به‌دنبال رسیدن به چیزهای نو و بدیع است و از کلیشه شدن به‌شدت گریزان است. اندیشه و تفکری که از ورای نوشته‌های این نویسنده جوان تراوش می‌یابد، گویای اتفاق خوبی نه تنها در داستان‌نویسی منطقه جنوب، بلکه کشور است. این نویسنده می‌کوشد تا با گره زدن واقعیت به فراواقعیت اثری را خلق کند که مخاطب را درگیر و به کندوکاو در هستی و موضوعات انتخابی خویش ترغیب کند.

در بخش اول این کتاب می‌خوانیم: «وقتی می‌گویم تار مو، منظورم یک تار مو نیست. تار مویی است از تمام تار موها بلندتر، باریک‌تر، کم‌رنگ‌تر و البته عزیزتر.»

همچنین در پشت جلد این کتاب آمده است: «شبی بی‌مقدمه روی ساعد راستم بود؛ مثل دندانی که در دهان کودکی نیش می‌زند؛ یا جوشی که زنی در آینه می‌بیند.

شب‌ها وقتی ساعد دستم را روی پیشانی می‌گذاشتم که بخوابم، چیز نرم و مزاحمی را روی صورتم حس می‌کردم. فکر می‌کردم تکه‌ای از کرک پتو یا پشم قالی است. اما وقتی شب‌های بعد باز هم می‌آمد، دیگر یقین می‌کردم که اشتباه می‌کنم؛ چیزی است همیشه روی ساعدم که فقط شب‌ها می‌آید، حتا گاهی بیدارم می‌کند، حتا گاهی صدایم می‌زند...»

سعید بردستانی نویسنده‌ای است که با نخستین اثرش یعنی «هیچ» که توسط انتشارات ققنوس منتشر شد، مورد توجه منتقدین ادبیات قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه گام اول شد.

مجموعه داستان «تارِ مو»، اثر سعید بردستانی در 70 صفحه، به شمارگان 1100 نسخه و به‌بهای 7 هزار تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است.

«این هیچ دنباله‌دار»

«این هیچ دنباله‌دار»، اثر فرزاد آبادی عنوان مجموعه شعری طنز است که از 16 شعر سپید بلند تشکیل شده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «شیشه‌های این خانه/ با روزنامه تمیزتر می‌شوند/ تمیزتر جریان این اسیدی ست/ که معلوم نیست از کجا آب می‌خورد از کجا نان/ که چهره‌های ما بیشتر فریب خورده است تا سوخته باشد...»

شاعر در شعرهای این کتاب سعی کرده بیشتر به جزئیات زندگی نزدیک شود و در سرایش آن‌ها از طنزی تلخ و ابعاد مختلف زبانی بهره ببرد؛ به این ترتیب، می‌‌توان گفت که شعرهای این کتاب نسبت به شعرهای پیشین شاعر عمق بیشتری دارد.

مجموعه داستان «این هیچ دنباله‌دار»، اثر فرزاد آبادی در 56 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و به‌بهای 7 هزار تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است.


منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .