تبیان، دستیار زندگی
ود  از سوی نماینده ولی فقیه در استان خراسان ، مجلس ترحیم آیت الله فلسفی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد . به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان از مشهد ، در این مراسم که با حضور آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله فلسفی شخصیتی جامع و انسان ساز بود

از سوی نماینده ولی فقیه در استان خراسان ، مجلس ترحیم آیت الله فلسفی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان از مشهد ، در این مراسم که با حضور آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ، آیت آلله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی ، محمدی زاده استاندار خراسان رضوی و تعدادی از روحانیون طلاب حوزه علمیه مشهد ، شاگردان آن مرحوم و عموم مردم برگزار شد ، آیت الله علم الهدی گفت : منطق قرآن ، دستگاه سازنده انسان و ملاک کرامت بشر را حقیقت خاصی معرفی می کند که کمتر مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته است .
وی افزود : خداوند حقایق هستی را به گونه ای به انسان آموخت که بتواند با این قدرت سازندگی داشته و کار خدایی و خلیفه اللهی خود را به نحو احسن انجام دهند .
امام جمعه مشهد گفت : در بین انسان ها آن شخصیتی در مراتب بالاتر قرار می گیرد که قدرت انسان سازی و انباء ( سازندگی ) داشته باشد ، زیرا ملاک و معیار خلیفه الهی ، قدرت انباء و نتیجه آن یعنی انسان سازی است . به طوری که می تواند با تعلیم و آموزش به انسانهای دیگر ، انسانهایی با فضیلت تربیت کند تا با خود سازی ، به مراتبی برسند که فرشته ها بر آنها سجده کنند .
وی اظهار داشت : آیت الله فلسفی از اساتید بزرگی بود که از ملاک و معیار انباء به عنوان افضل و اشرف برخوردار بود .
ایشان در ادامه افزود : او شخصیت سازنده ای بود که مدت 35 سال در گوشه ای از شهر با حوصله فراوان ، انسانها را در عرصه تعلیم و تربیت پرورش و به جامعه تحویل داد .
وی مهمترین و جامع ترین خصوصیت مرحوم آیت الله فلسفی را جامعیت شخصیت ایشان دانست و گفت : ایشان اندیشمندی روشنگر ، عالمی با تقوا و انسانی با توان سازندگی و تاثیر گذاری بسیار بود .
امام جمعه مشهد بیان شیوا ، تسلط کامل به درس ، قدرت علمی برای ارائه مطالب در کنار زهد و تقوا را ویژگی های ممتاز آیت الله فلسفی برشمرد و گفت : این خصوصیات باعث می شد تا بیش از 400 طلبه پای درس ایشان حضور یافته و محو بیانات ایشان شوند .
وی آیت الله فلسفی را احیاگر حوزه علمیه مشهد در رژیم منحوس پهلوی خواند و تصریح کرد : در سالهای آخر عمر آیت الله میلانی ، درس خارج حوزه مشهد به دلیل فقدان استاد در آستانه تعطیلی قرار داشت ، ولی آیت الله فلسفی با هجرت خود از تهران به مشهد ، جان دوباره ای به این حوزه بخشید و کار را با جدیت دنبال کرد .
آیت الله علم الهدی به نقش آفرینی آیت الله فلسفی در شکستن خفقان حکومت پهلوی اشاره کرد و گفت : آن روزی که سلطه فرهنگی رژیم شاه می رفت تا حوزه های علمیه سراسر کشور فرا گیرد ، آیت الله فلسفی در درس خارج خود سخنانی غرا و پرمحتوا ایراد کرد . بگونه ای که برای همیشه اذهان طلاب را بیدار کرد و شاه هیچوقت به هدف شوم خود در حوزه علمیه مشهد نرسید .

وی گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آیت الله فلسفی با همه قدرت و توان در عرصه سیاست و انقلاب حاضر شد و به خصوص در تدوین و تصویب قانون اساسی ، نقش موثر داشت ؛ علم الهدی در پایان با اشاره به تعطیلی پانزده روزه حوزه ، گفت : حوزه علمیه به زودی در حالی فعالیت خود را آغاز می کند که از فقدان این شخصیت محوری رنج می برد .