تبیان، دستیار زندگی
ایران برای صعود قطعی به جام جهانی به 5 امتیاز دیگر نیاز دارد اما دیدار با چین می تواند کار ایران را قطعی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی شانس‌های صعود در گروه ایران

ایران برای صعود قطعی به جام جهانی به 5 امتیاز دیگر نیاز دارد اما دیدار با چین می تواند کار ایران را قطعی کند.

بخش ورزشی تبیان

تیم ملی ایران

تیم ملی ایران با وجود اختلاف 4 امتیازی با کره جنوبی رده دومی شانس اصلی صعود از گروه است اما هنوز هیچ چیز در گروه یک مسابقات نهایی نشده تا بازیکنان و کادرفنی تیم ملی یکصدا اعلام کنند که صعود تیم ملی هنوز قطعی نشده و از اهمیت بازی با چین سخن بگویند.

ایران؛ قاطع و امیدوار به سمت روسیه

ایران هشتم فروردین ماه در تهران میزبان چین است و در صورتیکه بتواند 5 امتیاز از چهار دیدار پیش روی خود کسب کند، صعودش نهایی می شود و این بدان معناست که برد برابر چین صعود ایران را روی کاغذ قطعی نخواهد کرد. با این وجود اما شرایط گروه ایران به شکلی است که می توان با برد برابر چین کار ایران را تمام شده دانست. تیم ملی در ادامه مسابقات با ازبکستان و سوریه در تهران بازی خواهد کرد و دیدار با کره جنوبی تنها دیدار خارج از خانه شاگردان کی روش است که البته می تواند این دیدار تشریفاتی باشد.

کره جنوبی؛ روند متوالی صعودها پاره می شود؟

تیم اشتلیکه نشانی از کره جنوبی مقتدر و مدعی ندارد تا بتوانیم ادعا کنیم که 3 امتیاز دیدار با چین ایران را به جام جهانی می فرستد. کره در دور رفت به زحمت چین را در اولین بازی شکست داد و برابر سوریه نیز متوقف شد تا مشخص شود تیمی مانند گذشته در اختیار ندارد. برد میلیمتری برابر قطر و نمایش ضعیف برابر تیم ملی ایران روزهای بد کره با اشتلیکه را کامل کرد اما برد دقایق آخر برابر ازبکستان این تیم را دوباره مدعی کرد.

کره اما دور برگشت را با  باخت شروع کرد تا حالا 4 امتیاز با ایران اختلاف داشته باشد. کره جنوبی در ادامه مسابقات دو دیدار خانگی و دو دیدار خارج از خانه پیش رو دارد. قرمزها در خانه برابر سوریه و ایران بازی خواهند کرد و در خارج از خانه نیز برابر قطر و ازبکستان قرار می گیرند و برای قطعی شدن صعود و اینکه چشم به دیگر نتایج داشته باشند، نیاز به 9 امتیاز دارند که البته با نمایش های بد این تیم، موضوعی دور از انتظار است تا شاید حتی در این دوره صعودهای متوالی کره جنوبی به جام جهانی متوقف شود.

ازبکستان؛ مدعی روی کاغذ

شاگردان بابایان دور رفت را با 9 امتیاز تمام کردند و حالا با باخت برابر سوریه در دیدار خارج از خانه با ایران صدر نشین 5 امتیاز اختلاف دارند. ازبکستان نیز مانند کره جنوبی دو دیدار خانگی و دو دیدار خارج از خانه پیش رو دارد و باید در ادامه مسابقات برابر ایران و چین در خارج از خانه به میدان برود و در تاشکند از کره جنوبی و قطر پذیرایی کند. ازبک ها با کره جنوبی یک امتیاز اختلاف دارند و روی کاغذ شانس زیادی برای صعود با توجه به دیدار خانگی با کره دارند اما روند این تیم متفاوت از همیشه است به شکلی که حالا بسیاری سوریه را نیز خطری جدی برای عنوان سومی این تیم می دانند.

سوریه؛ شگفتی جنگ زده ها ادامه پیدا می کند؟

فاصله سوریه با کره جنوبی تنها 2 امتیاز است و البته سوری ها با ازبکستان رده سومی نیز یک امتیاز اختلاف دارند تا فاصله زیادی با تثبیت شگفتی نداشته باشند. سوریه در دور رفت ایران و کره جنوبی را متوقف کرد و برابر چین به برتری رسید و حالا در شروع دور برگشت توانست با شکست ازبکستان، انتقام بازی دور رفت را بگیرد تا 8 امتیازی شود. سوریه در دیدارهای خانگی اش که در مالزی برگزار می شود به مصاف قطر و چین خواهد رفت و البته دور از انتظار نیست که از سوری ها انتظار داشته باشیم در ورزشگاهی که ایران و کره را متوقف کردند و ازبکستان را شکست دادند، بتوانند 6 امتیاز کسب کنند.

6 امتیازی که قطعا شگفتی آنها را تکمیل خواهد کرد. سوریه البته دو دیدار سخت برابر ایران و کره جنوبی در خارج از خانه دارد که البته دیدار روز پایانی آنها برابر ایران احتمالا دیداری تشریفاتی خواهد بود تا این موضوع نیز به نفع سوری ها باشد. شرایط در گروه یک به شکلی است که سوریه جنگ زده می تواند شگفتی بزرگی در گروه خلق کند.

چین؛ لیپی معجزه می کند؟

مارچلو لیپی با تجربه بهتر از هرکسی می داند که صعود مستقیم به جام جهانی تنها شانسی روی کاغذ است و برای چینی ها تمرکز روی رتبه سوم جدول، بسیار بهتر خواهد بود. بازیکنان چین دور برگشت را با نمایشی تحسین برانگیز آغاز کردند تا لیپی اولین تاثیرات خود را به نمایش بگذارد. چین 5 امتیازی با ازبکستان رده سوم جدولی 4 امتیاز اختلاف دارد که جبران آن دور از دسترس نیست اما ماموریتی دشوار برای سرمربی فاتح جام جهانی به شمار می رود.

چین در ادامه مسابقات در تهران به مصاف ایران خواهد رفت و در مالزی نیز مهمان سوریه ای خواهد بود که در خانه بی رحم است. بازی با ازبکستان در خانه در روز ماقبل پایانی تنها دیدار خانگی باقی مانده ی شاگردان لیپی است و این تیم در روز پایانی باید برابر قطر قرار بگیرد. چین برای رسیدن به عنوان سوم حدودا به 9 امتیاز نیاز دارد که این تعداد امتیاز در 4 دیدار با یک معجزه رخ خواهد داد.

قطر؛ نا امید مثل عنابی ها

عملکرد قطر به اندازه ای نا امید کننده بوده که با وجود اختلاف یک امتیازی این تیم، کسی دیگر روی شاگردان فوساتی حساب نمی کند. قطر در رده ششم جدول حضور دارد و در دو دیدار خانگی و دو دیدار خارج از خانه ی پیش رویش باید دست به کاری باور نکردنی بزند که البته احتمال آن نزدیک به صفر است. شاگردان فوساتی در دوحه میزبان کره جنوبی و چین خواهند بود و در خارج از خانه نیز به مصاف ازبکستان و سوریه خواهند رفت تا آخرین تلاش های خود را برای رسیدن به رتبه سوم جدول انجام دهند. نتایج قطر البته برای تعیین تیم های صعود کننده به جام جهانی می تواند تاثیر گذار باشد.

بررسی بازی های باقی مانده 5 تیم دیگر گروه یک مسابقات جام جهانی نشان می دهد که شاگردان کی روش با توجه به نبردهای سخت پیش روی کره جنوبی، ازبکستان و سوریه و احتمال بالای امتیاز از دست دادن آنها در صورت پیروزی برابر چین حکم صعود خود را امضا خواهند کرد.


منبع: ورزش 3