تبیان، دستیار زندگی
ود  رییس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی (ره) قم، ناآگاهی توده مردم و سطحی نگری را موجب مردود شدن انسان‌ها در امتحان خدا برشمرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله  مصباح یزدی كه  در جلسه سخن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درصورت شناخت فساد، راه مبارزه با آن هم مشخص می‌شود

رییس مؤسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی (ره) قم، ناآگاهی توده مردم و سطحی نگری را موجب مردود شدن انسان‌ها در امتحان خدا برشمرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، آیت الله  مصباح یزدی كه  در جلسه سخنرانی خود در حسینیه شهدا  سخن می‌گفت، ولایت فقیه را در دوران غیبت برای مسلمین لازم عنوان كرد و افزود: باید در زمان غیبت از ولی فقیه پیروی كنیم كه مستلزم شناخت است. برخی افراد این شناخت را ندارند و محروم هستند و برای كسانی كه معتقدند ولایت فقیه یك امر لازم، سرنوشت ساز و تكلیف شرعی است، سؤالی مطرح می‌شود كه ولی فقیه كیست؟
وی شناخت را بر دو قسم «شناخت حكم» و «شناخت موضوع» تقسیم و اضافه كرد: شناخت حكم را باید از منابع اسلامی و توسط دین شناسان دریافت كرد؛ اما شناخت موضوع را از متخصصان.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یكی از مهم‌ترین عوامل شكست انسان‌ها را در آزمایش‌های خدا، آگاهی كافی نداشتن ارزیابی كرد و بیان داشت: علت اصلی عدم آگاهی این است كه شیاطین جن و انس و گمراه كنندگان در جامعه، در صدد می‌باشند كه دیگران را گمراه و از فهم افراد جلوگیری كنند.
وی دسته دوم موانع موفقیت در آزمایش خدا را جنبه درونی انسان‌ها برشمرد و خاطر نشان كرد: اگر بخواهیم دچار انحراف دنیوی نشویم و سعادت آخرت شامل حال ما شود باید تلاش كنیم كه آگاهی‌های لازم را كسب كنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری، ساده اندیشی مردم را موجب انحراف برخی افراد در جهان اسلام برشمرد و گفت: برخی افراد مسلمان در شناخت، به ظاهر افراد اعتماد می‌كنند. چون قرار است همگان در این جهان امتحان شویم، ابهام‌ها همیشه وجود دارد. از این رو برخی افراد می‌توانند از بیانات پیامبر اسلام (ص) و خداوند سوء استفاده كنند.
وی آیات قرآن را به دو دسته محكم و متشابه بخش پذیر دانست و افزود: برای انحراف افراد از آیات متشابه به قرائت های گوناگون می‌توان استفاده كرد. با همین استدلال‌ها در بسیاری از مقاطع حساس تاریخ، مانند روز جنگ جمل، مردم را فریب دادند. آنچه انسان را می‌تواند از شكست در این امتحانات الاهی پیروز كند، آگاهی، بصیرت لازم در دین و شناخت حكم و موضوع است؛ آفت آن هم ساده و سطحی نگری است.
آیت الله مصباح یزدی، آغاز انحرافات مسلمین را طبق دیدگاه امیر مومنان (ع) ، هواپرستی و بیان مطالبی برخلاف كتاب خدا دانست و اظهار داشت: افرادی در جامعه پیدا می‌شوند كه به دنبال خواسته‌های درونی خود هستند و سعی می‌كنند دیگران را نیز پیرو خود كنند. عده‌ای هم حرف‌های تازه‌ای را مطرح می‌كنند كه برخلاف حكم و كتاب خداست. وقتی این بحث‌ها در جامعه مطرح می‌شود عده‌ای هم به دنبال آن‌ها حركت می‌كنند و در نهایت آن را به عنوان دین و خط امام خمینی (ره) به میدان می‌آورند؛ در حالی كه صد در صد خط امام (ره) را منحرف می‌كنند و آن كسانی را كه پیرو حرف امام (ره) هستند، مخالف امام معرفی می‌كنند.
وی اضافه كرد: در زمان حیات امام (ره) این كارها بسیار مشكل بود؛ گویی همان وقت‌ها هم حرف‌های امام را به گونه‌ای تفسیر می‌كردند كه امام می‌گفتند من نمی‌دانم چگونه حرف بزنم، منی كه با این صراحت حرف می‌زنم سخنانم را تحریف می‌كنند. حال كه چندین سال از وفات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران (ره) گذشته، تحریف سخنان امام راحت‌تر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: درصورت شناخت فساد، راه مبارزه با آن هم مشخص می‌شود. بزرگ‌ترین وظیفه نخبگان جامعه، علما و دانشمندان و كسانی‌كه بیشتر از دیگران می‌فهمند، بیدار كردن مردم و افشا كردن شیاطین و منافقان است.
استاد دروس خارج فلسفه حوزه علمیه قم در پایان حسن ظن را یك دستور اخلاقی اسلام دانست و گفت: اشتباه ما این است كه خیال می‌كنیم در دادن منصب‌های شرعی و واگذاری امانت‌های الهی، حسن ظن كافی است. برخی از افرادی كه می‌خواهند از مردم رأی بگیرند می‌گویند حسن ظن داشته باشید. غافل از اینكه این گونه دستورات در باب مسائل شخصی است. آن چیزی كه مربوط به حقوق دیگران می‌شود تا مطمئن نشده‌اید حق ندارید به دیگران واگذار كنید. در غیر این صورت در اشتباه یا خیانت او شریك هستید. باید سطح فرهنگ مردم را بالا آورد و از سطحی نگری خارج كرد.