تبیان، دستیار زندگی
ست  عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، به این باور است كه تذكر به مداحان و خطبایی كه در حادثه عاشورا از حق خارج شده‌اند و به بیان خرافه‌گویی و انحراف می‌پردازد، مصداق بارز امر به معروف و نهی از منكر است. به گ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تذكر به مداحان و خطبا مصداق بارز امر به معروف و نهی از منكر است

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، به این باور است كه تذكر به مداحان و خطبایی كه در حادثه عاشورا از حق خارج شده‌اند و به بیان خرافه‌گویی و انحراف می‌پردازد، مصداق بارز امر به معروف و نهی از منكر است.

به گزارش خبرنگار تبیان به  نقل از رسا، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی ایازی، شب گذشته (چهارشنبه) ، در آخرین شب از مراسم عزاداری مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در محل این دفتر در قم، با تأكید بر ضرورت اصلاح وضعیت پیش آمده برای مراسم عزاداری‌ مذهبی گفت: متأسفانه برخی از جریانات، از روی سطحی نگری یا انحراف، حتی از روی عمد به دنبال تضعیف حادثه كربلا هستند.
وی افزود: وظیفه مردم و علما است كه اگر تحریفی را مشاهده كردند بلافاصله تذكر دهند و این اقدامی در راستای تحقق امر به معروف و نهی از منكر است.
نویسنده كتاب «قرآن و تفسیر عصری»، انحراف افكار عمومی از حادثه كربلا را از اهداف اولیه حكومت‌های بنی امیه و بنی عباس دانست و توضیح داد: بنی امیه به هر شكل ممكن در صدد این بودند كه از انعكاس حادثه كربلا جلوگیری كنند، اما سید الشهدا (ع) با همراه كردن اهل بیت خود این حادثه را خنثی كرد.
وی ادامه داد: بنی امیه در ادامه به دنبال تضعیف این واقعه بر آمدند و به برگزاری جلسات شادی در روز عاشورا اهتمام ورزیدند.
استاد حوزه و دانشگاه، اقدام امامان معصوم (ع) را در رویارویی با عاشورازدایی حكومت‌های طاغوت، برپایی جلسات عزاداری عنوان و تصریح كرد: پس از بنی امیه هم حكومت‌های طاغوت به گونه‌ای در صدد تضعیف این حماسه انسانی و اسلامی به یك حماسه تراژدی بودند.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم اضافه كرد: مردم عوام هم متأسفانه با عشق و علاقه‌ای كه داشتند بدون توجه به مقاصد حكومت‌ها این حادثه عظیم را از اهداف اصلی آن تنزل دادند و به جایی رسیده‌اند كه امروز شاهد آن هستیم.
وی با اشاره به تاریخچه بیان اهداف واقعی عاشورا گفت: در دوران مبارزات انقلاب اسلامی چون مردم به دنبال اصلاح جدی حكومت بودند، از قیام امام خمینی (ع) حمایت كردند. حضرت امام (ره) هم در سخنرانی‌ها و پیام‌های خود اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته‌اند.
این فعال سیاسی، با بیان این كه متأسفانه در پانزده سال اخیر، جریان واقعه كربلا در ایران به پیش از انقلاب بازگشت، اظهار داشت: برخی از مداحان و شعرا، سخنان بی سند و نامعتبر خود را كه در محافل مخصوص می‌زدند، به مجالس عمومی و حتی رسانه‌ ملی كشاندند.
وی در پایان افزود: این مداحان، قرآن و سنت را به خواب و رؤیا تبدیل كردند.