تبیان، دستیار زندگی
ست   عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، دست‌نیافتنی جلوه دادن ارزش‌ها را از آسیب‌های آموزش دینی در جامعه مادانست و گفت: اخلاق آدابی از نیازمند‌ی‌های امروز جامعه اسلامی است. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، ح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست‌نیافتنی جلوه دادن ارزش‌ها از آسیب‌های آموزش دینی در جامعه ماست

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، دست‌نیافتنی جلوه دادن ارزش‌ها را از آسیب‌های آموزش دینی در جامعه مادانست و گفت: اخلاق آدابی از نیازمند‌ی‌های امروز جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حجت الاسلام والمسلیمن مسعود ادیب در چهارمین شب از مراسم عزاداری مجع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، شب گذشته (سه‌شنبه) قرار گرفتن انسان‌ها را در ولایت خداوند موجب نورانی شدن قلب ایشان ارزیابی كرد و خاطر نشان ساخت: كسی كه قلبش نورانی باشد، امداد‌های خدا او را فرا می‌گیرد؛ ولی متأسفانه یكی از مشكلات تعلیمات و نظام آموزش دینی ما این است كه ارزش‌های دینی را آن قدر بزرگ جلوه می‌دهیم كه برای مردم دست نیافتنی می‌شود. در منابر و رسانه‌های ما «اخلاق لطیف عرفانی» مخصوص خواص ارائه می‌شود.
وی «اخلاق آدابی» را از نیازمند‌ی‌های امروز جامعه اسلامی برشمرد و بیان داشت: با وضعیت كنونی جامعه ایران، نیازمند اخلاق آدابی در معاملات، بازار، خانواده و مانند آن هستیم. جامعه ما به دلیل نداشتن و نگفتن معیار‌های اخلاقی بسیار آشفته است. در گذشته حتی آداب قرائت قرآن و غذا خوردن در میان مردم رواج داشت. امروز ما فاقد آداب رفتارهای شخصی هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم، با بیان اینكه امداد خدا در تمام مراحل زندگی هر انسانی بدون اینكه خود وی نیز متوجه شود شامل حال او می‌گردد افزود: امداد خدا تنها در جنگ و تحریم اقتصادی شامل حال انسان‌های مؤمن نمی‌شود. بلكه هر مؤمنی در هر مرحله از زندگی خود شاهد این امداد است.
وی وجود اضطراب و افسردگی در انسان معاصر را به دلیل ضعف ایمانی او برشمرد و ادامه داد: دلیل اصلی آشفتگی، افسردگی و اضطراب انسان‌های قرن 21، فاصله گرفتن از هدایت خدا و آلوده شدن به طاغوت‌هاست و رفع این مشكل هم این است كه هر كس به دنبال كسب رضایت خدا و رضوان الاهی باشد.
حجت الاسلام ادیب، راه نجات را برای همه انسان‌ها باز عنوان كرد و اظهار داشت: زمینه و امكان هدایت و نجات انسان‌ها از سوی خداوند فراوان و راه برای همه باز است. بر همین اساس گاه افراد با انتخاب خود به جامعه یا بشر، شكل و نقش می‌دهند.
وی كسی كه در این راه مردم را به سوی خداوند هدایت كند، دارای شایستگی رهبری برشمرد.
استاد دانشگاه مفید قم، وظیفه پیامبران و هدایت‌گران انسان‌ها را هدایت مردم برای خروج از ظلمات و ورود به روشنایی دانست و گفت: دعوت همه پیامبران این است كه انسان‌ها از ولایت طاغوت پرهیز دهند و ولایت خداوند را بپذیرند. ولایت طاغوت در فرهنگ اسلامی، معنای گسترده‌ای دارد.
مسئول دانشكده فلسفه دانشگاه مفید قم هر چیزی كه انسان را از راه و یاد خداوند باز دارد، طاغوت برشمرد و خاطر نشان ساخت: خداوند برای به كمال رسیدن بشر، مسیر و امكاناتی را فراهم كرده است كه اگر كسی از این مسیر خارج شود مبتلا به طاغوت خواهد شد. بهترین انتخاب انسان‌ها در زندگی‌شان خارج شدن از ولایت طاغوت و پذیرفتن ولایت خداست.
وی انتخاب انسان‌ها را تنها به دو شكل پذیرش «ولایت طاغوت» یا «ولایت خدا» ارزیابی كرد و توضیح داد: هر كس از ولایت خدا خارج شود، گرفتار ولایت طاغوت می‌گردد و حد وسطی وجود ندارد. انسان بی‌طرف وجود ندارد. انسان باید همیشه بر مدار حق حركت كند. درخواست هدایت از سوی خداوند نیز در دین قرار داده شده است.
سخنران مجمع مدرسین و محققین افزود: طوائف شیطانی ما را احاطه كرده‌اند و كسی كه ایمان دارد، زود متوجه این امر می‌شود و بصیرت پیدا می‌كنند.
استاد دانشگاه مفید قم در پایان، حركت حضرت سید الشهدا (ع) را در روز عاشورا نمونه بارز هدایت مردم از ولایت طاغوت به ولایت خداوند معرفی كرد و بیان داشت: حركت ابا عبد الله الحسین (ع) از روی آگاهی كامل بود.