تبیان، دستیار زندگی
سال 1395 با تمام فراز و فرودهایش به روزهای پایانی نزدیک شده و نفس های آخر خود را می کشد و واپسین روزهای عمرش را سپری می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به بهترین‌های ورزش ایران در سال 95

سال‌ 1395 با تمام فراز‌ و فرودهایش به روزهای پایانی نزدیک شده و نفس‌های آخر خود را می‌کشد و واپسین روزهای عمرش را سپری می‌کند.‌

بخش ورزشی تبیان

ورزشکاران

در این سال ورزش ایران به جهت وقوع رویدادهایی خوشایند، روزهای بسیاری را با شادمانی و برخی از روزها را نیز با اندوهی وصف‌ناپذیر سپری کرد. در‌کنار تمام این خاطرات تلخ‌ و شیرین، فقدان ستاره‌هایی که دیگر در‌کنارمان نیستند بر دلمان سنگینی می‌کند.‌ مهرداد اولادی، بهمن گلبارنژاد، منصور پورحیدری و کاظم سیدعلیخانی از جمله ستارگانی هستند که در سال 96 خانواده ورزش جای خالی‌شان را احساس می‌کند.

در سال پر‌فراز و نشیب 95‌، ورزشکارانی بودند که بهترین روزهای زندگی حرفه‌ای خود را تجربه کردند و در نقطه مقابل ‌تعدادی از ورزشکاران کشورمان هم بود‌ند که برای توصیف عملکردشان واژه‌‌ای جز ناکامی را نمی‌توان به‌کار برد. در این گزارش قصد داریم نگاهی داشته باشیم به چهره‌های موفق ورزش کشور در سال 95.

کیانوش رستمی؛ قدرت و غیرت

برای کسب اولین طلای المپیک ریو، همه ایران به تماشای نبرد کیانوش و آهن نشسته بودند. ‌رستم ورزش ایران به روی تخته آمد و با جا‌به‌جا کردن رکوردهای جهان و المپیک و یک سجده شکر، یک مدال طلای ارزشمند را به تمام هم‌وطنانش هدیه کرد. مدالی که شروع تازه‌ای  بود برای کاروان ورزش ایران.

کیمیا علیزاده؛ نوشتن تاریخ

30 مرداد سال 95؛ روزی‌ است که دختری 18 ساله در تاریخ ورزش ایران برای همیشه ماندگار شد و اولین بانوی مدال‌آور ورزش ایران در المپیک لقب گرفت. کیمیا علیزاده بدون هیچ تردیدی چهره ‌سال ورزش ایران است. کیمیای ورزش ایران در المپیک برنز گرفت اما مدالش برای همه ایرانی‌ها از مدال طلا هم خوشرنگ‌تر بود.

سیامند رحمان؛ سال جاودانگی

امسال در پارالمپیک ریو با زدن رکورد‌های باورنکردنی و حیرت‌انگیز باز‌هم به مدال طلای المپیک رسید. ‌سیامند که در نخستین حرکت خود با مهار وزنه‌٢٧٠ کیلوگرمی مدال طلایش را قطعی کرده بود، در آخرین حرکت وزنه‌310 کیلوگرمی را انتخاب کرد که موفق به مهار این وزنه شد تا نامش برای همیشه در تاریخ بازی‌های پارالمپیک ماندگار شود.

کارلوس کی‌روش؛ موفق و جنجالی

ایران تمام سال‌ 95 را به‌ ‌عنوان بهترین تیم قاره ‌آسیا پشت سر گذاشت. یوزهای ایرانی با هدایت کارلوس کی‌روش به رکوردهای فوق‌العاده‌ای دست یافتند. با توجه به این عملکرد درخشان نمی‌توان در لیست موفق‌ترین‌های سال نام کی‌روش را از قلم انداخت؛ حتی با تمام حاشیه‌ها و جنجال‌هایش.

مجتبی عابدینی؛ پدیده شمشیر به دست

بعد از صعود به المپیک، هیچ‌کس از شمشیرباز محجوب ایران انتظار رسیدن به مراحل پایانی را نداشت. او با رسیدن به المپیک هم کار خودش را کرده بود اما این پایان کار نبود و مجتبی عابدینی در‌نهایت پدیده کاروان ایران در ریو لقب گرفت. مقام چهارمی‌اش در المپیک آن‌قدر ارزش داشت که همه به او لقب قهرمان را دادند.

زهرا نعمتی؛ بانوی ورزش

زهرا نعمتی به قولش عمل کرد و در سال 95 توانست سهمیه حضور در مسابقات المپیک را هم به دست بیاورد. او پرچمدار کاروان المپیک ایران بود و در پایان رقابت‌ها نیز به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار این رقابت‌ها معرفی شد. بعد از حضور در المپیک، نعمتی سال موفق خود را در پارالمپیک تکمیل کرد و مثل دوره قبل به مدال طلا رسید. ‌

علیرضا فغانی؛ سوت‌های جهانی

مردی که تنها نماینده فوتبال ایران در المپیک ریو بود. فغانی در المپیک آن‌قدر خوب و بی‌نقص قضاوت کرد که در‌نهایت فینال این رقابت‌ها بین تیم‌های آلمان و برزیل را هم با تصمیم فیفا سوت زد و درنهایت هم نامش در بین نامزد‌های کسب عنوان بهترین داوران ‌سال جهان قرار گرفت.

حسن‌ یزدانی؛ دلاور من

چه کسی باور می‌کرد در و‌زنی که جردن باروز مدعی حضور دارد جوانی به نام حسن یزدانی بتواند مدال طلای المپیک را به گردن بیاویزد. طلای المپیک او شیرینی خاصی برای مردم و اهالی کشتی داشت. مسلما مبارزه یزدانی در فینال با گدیف روس تا سال‌ها از یادمان نخواهد رفت.‌

عبدا... ویسی؛ معجزه

کار بزرگ او با قهرمان کردن استقلال‌خوزستان از مهم‌ترین اتفاق‌های‌سال جاری فوتبال و ورزش ایران بود. ‌ویسی‌ مربی ساده و کم‌ادعا، آبی‌پوشان خوزستانی را با بدترین شرایط مالی و مدیریتی به‌ عنوان قهرمانی رساند و اکثر شاگردانش را به‌ عنوان ستاره‌های نوظهور به فوتبال ایران معرفی کرد.

برانکو؛ سرخ خوشرنگ

پرسپولیس در سال 95 چشم‌نواز بازی کرد و به گواه بسیاری از کارشناسان پرسپولیس برانکو بهترین پرسپولیس یک دهه اخیر بود. در‌ ابتدای سال ٩٥ پرسپولیس برانکو قهرمانی لیگ گذشته را فقط به خاطر تفاضل گل به استقلال‌خوزستان واگذار کرد و به‌ نظر می‌رسد در فصل جاری با قهرمانی سرخ‌ها‌ در لیگ شانزدهم پروژه پروفسور به ثمر بنشیند.

محمد‌ ناظم‌الشریعه؛ کم‌تو‌قع و موفق

ناظم‌الشریعه با بدترین امکانات، بدترین برنامه‌ریزی و بدترین حمایت مالی و معنوی از سوی فدراسیون فوتبال به ‌عنوان قهرمان آسیا در جام‌جهانی فوتسال ٢٠١٦ کلمبیا شرکت کرد و پسران تاریخ‌ساز فوتسال ایران با هدایت این مربی کم‌توقع توانستند با شایستگی به مقام سومی این رقابت‌ها برسند که یک موفقیت تاریخی در ورزش ایران به حساب می‌آمد.

سهراب مرادی؛ بازگشت طلایی

بعد از مثبت اعلام شدن تست دوپینگ سهراب، کمتر کسی فکرش را می‌‌کرد که سهراب مرادی بتواند بار دیگر روی تخته و‌زنه‌برداری بدرخشد. اما سهراب ورزش ایران با تمرینات سنگین یک ‌بار دیگر به دنیای ورزش بازگشت؛ بازگشتی با شکوه که با مدال طلای المپیک و پس از آن طلای قهرمانی آسیا همراه بود.


منبع: خراسان