تبیان، دستیار زندگی
ند اجلاس بین المللی گفتگوی تمدنها و فرهنگها امروز 10 بهمن ماه با هدف بررسی راهکارهای تفاهم ادیان و مذاهب و تأثیر آنها در همسویی با تمدنها با سخنرانی رئیس جمهوری تونس آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرصه های مشترک ادیان راه گفتگوی تمدنها را هموار می کند

اجلاس بین المللی گفتگوی تمدنها و فرهنگها امروز 10 بهمن ماه با هدف بررسی راهکارهای تفاهم ادیان و مذاهب و تأثیر آنها در همسویی با تمدنها با سخنرانی رئیس جمهوری تونس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر، زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری تونس در جمع کثیری از شخصیتهای برجسته علمی، فرهنگی و سیاسی جهان اسلام و نمایندگان سازمانهای فرهنگی بین المللی با اشاره به فروپاشی شوروی و تحولات جدیدی جهانی بر ضرورت احترام متقابل، ارتباط،همکاری و ادامه گفتگوی متوازن و متعادل میان تمدنهای غرب و شرق، ادیان و مذاهب، گزینش راه اعتدال و تسامح، پرهیز از تعصب و افراط و تفریط و برتری نژادی، ایجاد بسترهای وفاق و همزیستی مسالمت آمیز و محکوم کردن تروریسم تأکید کرد.

آیت الله تسخیری دبیر کل مجمع جهان تقریب مذاهب اسلامی که در این اجلاس شرکت کرده است، در سخنرانی خود به موضوع "ارزشهای انسانی مشترک و نقش آنها در تحکیم همبستگی ملتها" پرداخت و گفت : ادیان، جوهر و روح تمدنها را تشکیل می دهند و از آنجا، تأثیرهای دینی جنبه کاملاً آشکاری خواهند داشت و عرصه های مشترک میان ادیان، راه گفتگوهای مشترک میان تمدنها را بیش از پیش هموار می سازد.

دبیر کل مجمع جهان تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به صلح جهانی و ابعاد گسترده گفتگوی ادیان و تمدنها و نقش ارزشها درآن افزود : پذیرش گفتگوی تمدنها در صحنه سازمان ملل متحدد و استقبال و پذیرش گسترده آن از سوی نهادهای بین المللی و صاحب نظران و گرایش وسیع به ارزشهای معنوی، نوید بخش آینده روشن و ایده آل است.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی، عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب، احسان اوغلی دبیر کل سازمان کنفرانس اسلام، وزرای فرهنگ تونس و الجزایر و دیگر شخصیتها و نمایندگان سازمان ملل متحد و مجامع فرهنگی بین المللی در دو نشست اجلاس گفتگوی تمدنها و فرهنگ ها طی سخنانی بر ضرورت ادامه گفتگوی تمدنها در راستای ایجاد تعامل اصولی بین جوامع انسانی و تببین ارزشهای انسانی مشترک تأکید کردند.

اجلاس گفتگوی تمدنها و فرهنگها با شعار "از گفتگو تا همسویی و هم پیمان شدن" در اجرای مصوبات دهمین کنفرانس سران اسلامی در مالزی و سی و یکمین کنفرانس وزرای خارجه اسلامی در استانبول به منظور تحقق اهداف سازمان تربیت وعلوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) مبنی بر گفتگوی تمدنها و تقریب میان فرهنگها، ادیان و مذاهب اسلام و همزیستی مسالمت آمیز ملل بوده است که از سوی سازمان آیسیسکو 10 تا 12 بهمن در تونس در حال برگزاری است.