تبیان، دستیار زندگی
نی مصاحبه پایگاه اینترنتی حج با حضرت آیت الله صابری همدانی عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری نور جمالش چهره "منا اهل البیت" را تداعی می کند، گویا که نور وجه او ودیعتی است از همان جلوه ، پیر رو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گپی کوتاه با عالم ربانی حضرت آیت الله صابری همدانی

مصاحبه پایگاه اینترنتی حج با حضرت آیت الله صابری همدانی عضو هیات علمی بعثه مقام معظم رهبری

نور جمالش چهره "منا اهل البیت" را تداعی می کند، گویا که نور وجه او ودیعتی است از همان جلوه ، پیر روشن ضمیری که نسیم صفای او چون جوانی "فارس المیدان" در جانها می تازد و دلها را با خود می برد تا "قاب قوسین" .
گاه و بیگاه که در محضرش شرف حضور می یابم جانم آرام می گیرد و جز یاد خدا در کامم نمی آید.
حضرت آیت الله حاج شیخ احمد صابری همدانی از عالمان برجسته حوزه علمیه قم، که هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری را صفایی دو چندان بخشیده لحظاتی از وقت گرانبهایش را در اختیار ما گذاشتند ماهم سرمست از این توفیق جسورانه پرسش های خود را با ایشان طرح کردیم، گرچه پرسش های آبداری از ایشان نداشتیم، ولی گپی دوستانه را با معظم له آزمودیم .
حضرت استاد بفرمایید تا کنون چند بار به سفر حج و عمره مشرف شده اید؟
پاسخ: با سپاس متقابل از دست اندرکاران پایگاه اینترنتی حج به عرض می رسد حدود 11 مرتبه حج و سه مرتبه عمره مفرده مشرف شده ام .
ممکن است برخی از سفرهای خارجی و تبلیغی خود را یاد کنید؟
پاسخ : بله تا آنجا که به یاد دارم سی و هفت کشور جهت تبلیغ رفته ام که از این سی و هفت کشور بیش از همه سفرهایم، اقامت در ترکیه بوده است که یازده سال به درازا کشید این اقامت مدتی قبل از انقلاب بود و مدتی بعد از انقلاب. به کشورهای هلند، بلژیک ، ایتالیا، اسپانیا، یونان، روسیه، تاتارستان، هند و پاکستان نیز سفرهای تبلیغی داشته ام.
ممکن است به برخی از خاطراتی که از این سفرها داشته اید اشاره بفرمائید؟
پاسخ: خاطرات زیاد است، اما از همه زیباتر احترام ایرانی و روحانی قبل و بعد از انقلاب است، یادم می آید قبل از انقلاب هرجا می رفتم می گفتند اینها نفت دارند و به بعد مادی ایرانیان اشاره می کردند ولی بعد از انقلاب رفتم آلمان وقتی سوار تاکسی شدم راننده به زبان انگلیسی گفت خمینی خوب است من هم در جواب به او گفتم خیلی خوب است.
بلغارستان که رفته بودم در گمرک همه را بازدید کردند نوبت به من که رسید گفت: خمینی خمینی چمدانهای مرا نگاه نکرد و رد شدم.
باز یادم می آید وقتی به مسکو رفته بودم در صف بازدید گذرنامه در فرودگاه ایستاده بوم که پلیس آمد چمدان مرا گرفت و با احترام از باجه بیرون برد تا معطل نشوم.
جناب استاد لطفا بفرمائید بهترین حاجی کیست؟
پاسخ: بهترین حاجی آن کسی است که در این سفر مرتکب معصیت نشود و کسی را نرنجاند و و همسفران از او آزرده نشوند.
مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه کدام سرزمین در نظر شما جلوه بیشتری دارد؟
پاسخ: مدینه طبیبه بیشتر جلب توجه می کند چون رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و فرزندانش و جگرگوشه اش در آن سرزمین در مظلومیت و غربت به سر می برند.
چگونه است که خدای بزرگ در روز عرفه اول به زائر حسین می نگرد بعد به حاجی نظر می افکند؟
بقای اسلام به برکت فداکاریهای امام حسین علیه السلام است، بنی امیه، اصلا رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم را قبول نداشتند قیام امام حسین علیه السلام مکه را نگه داشت. توجه خاص خداوند به زائر امام حسین علیه السلام در روز عرفه بسیار طبیعی است چرا که او هرچه داشت به خدا تقدیم کرد.
لطفا بفرمایید حجاج کدام سرزمین در نظر شما بهترین حاجیانند؟
پاسخ: همانگونه که خداوند کریم به ابراهیم امر کرد که بانگ برآور برای حج تا به سوی تو پیاده و سواره از هر راه دور و نزدیک بیایند، ظاهرا بهترین حاجیان آنانند که از راه دور با زحمت فراوان و اخلاص در پاسخ به ندای ابراهیمی به سرزمین وحی می آیند و این اختصاص به سرزمین خاصی ندارد.
آمادگی برای سفر حج چگونه باید باشد؟
پاسخ: در روایات آمده است حج باید با پول حلال و اخلاق خوب و تقوای کامل همراه باشد.
بهترین اجر برای حاجی و معتمر چیست؟
پاسخ: در روایت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که "حج مبرور لیس له جزاء الا الجنه" برای حج برگزیده پاداشی جز بهشت نیست
از اینکه ما را قرین محبت خویش فرمودید سپاسگزاریم.