تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا رستمی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده در برخی کشورها به ازای هر 100 جوان یک سازمان مردم نهاد جوانان وجود دارد، گفت: اما در ایران به ازای هر پنج هزار جوان یک سازمان مردم نهاد (سمن) وجود داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمک 45 میلیارد ریالی دولت به سمن‌های جوانان

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در گذشته برای هر پنج هزار جوان ایرانی یک سازمان مردم نهاد وجود داشت که تنها 50 سازمان مردم نهاد جوانان در کشور مجوز فعالیت داشتند و توانستیم این تعداد را به یک‌هزار و 900 سازمان افزایش دهیم.

بخش اجتماعی تبیان

سمن‌های جوانان

محمدرضا رستمی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده در برخی کشورها به ازای هر 100 جوان یک سازمان مردم نهاد جوانان وجود دارد، گفت: اما در ایران به ازای هر پنج هزار جوان یک سازمان مردم نهاد (سمن) وجود داشت.

وی تصریح کرد: افزون بر هزار سازمان مردم نهاد جوانان که در سامانه وزارت ورزش و جوانان ثبت نام کردند و مجوزهای آنها درحال پیگیری است. تا پایان این دولت شمار سازمان‌های فعال مردم نهاد کشور به حدود 2 هزار و 900 سازمان می‌رسد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: همچنین 2 هزار و 500 سازمان مردم نهاد جوانان دیگر بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا سال 1399 در کشور فعال می‌شوند تا به استانداردهای جهانی در این عرصه دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه کیفی این سازمان‌ها برای افزایش سطح مشارکت‌پذیری و اثرگذاری در حوزه جوانان دارای اهمیت ویژه‌ای است خاطرنشان کرد: بر این اساس دوره‌های آموزشی در سطح دانش و مهارت‌افزایی تدوین و اعتباراتی به این موضوع اختصاص داده شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: 45 میلیارد ریال به طرح‌های مردم نهاد جوانان در کشور به منظور توسعه این سازمان‌ها کمک شده است.

رستمی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید وام 30 میلیون ریالی ازدواج را به 100 میلیون ریال افزایش داد تا از این طریق بتواند به اقتصاد جوانان کمک کند. تمام تلاش دولت بر این است تا از ازدواج جوانان حداکثر حمایت‌ها را انجام دهد. بر اساس بررسی‌های وزارت ورزش و جوانان در ابتدای دولت 17 استان فاقد مراکز مشاوره ازدواج و خانواده هستند.

وی اضافه کرد: تنها 40 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در ابتدای دولت در کشور وجود داشت که هم اکنون به 300 مرکز افزایش یافته است. برنامه‌ریزی شده هزار مرکز مشاوره تخصصی ازدواج خانواده در چهار سال آینده در کشور ایجاد شود تا به استانداردهای جهانی برسیم.هیچ استاندارد آموزشی در گذشته برای ازدواج در کشور وجود نداشت بر این اساس استانداردهای آموزشی پیش از ازدواج برای اولین بار طراحی شد. برای اجرایی شدن این طرح نیازمند مدرسانی بودیم که آموزش‌های تخصصی را در کشور به جامعه هدف ارائه کنند.

وی اضافه کرد: 2 هزار و 500 مدرس به این منظور در سراسر کشور شناسایی و دوره تربیت مدرس آموزش‌های پیش از ازدواج به آنها ارائه شد و این طرح از سال جدید در سطح عمومی جامعه اجرایی خواهد شد. این تعداد مدرس برای 750 هزار زوج سال آینده آموزش‌های پیش از ازدواج را در سطح کشور ارائه خواهند کرد.

*سیستان و بلوچستان تنها استانی است که مجوز احداث دو خانه جوان دارد

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه خانه جوانان به منظور رسیدن به این هدف در سال 95 طراحی شد ادامه داد: 12 خانه جوان تاکنون افتتاح و با تخصیص اعتباری که داده شد خانه جوانان به عنوان شتاب‌دهنده کارآفرینی اجتماعی و رشد فرهنگی در بقیه استانها هم در حال افتتاح است.
وی گفت : سیستان و بلوچستان تنها استانی است که مجوز احداث دو خانه جوان به آن داده شده است.

رستمی گفت: شاید کسی باور نمی‌کرد سیستان و بلوچستان در حوزه جوانان از قعر جدول به دوم جدول صعود کند. تغییر نگرش و تصویر ذهنی از استان و شرایط و موقعیت جوانان در استان برای من محسوس بود. سیستان و بلوچستان با استعدادهای طبیعی و انسانی خود می‌تواند ادعا کند که تصویر ناامنی و فقر را تغییر داده است.این ذکاوتی که در استان شکل گرفته و در سال 96 به عنوان مقصد گردشگری کشور تعریف شده تا تمام نگاه‌ها و منابع به استان سوق داده شود.


منبع:Fars News Agency

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .