تبیان، دستیار زندگی
زد حضرت آیت الله نوری همدانی  در دیدار با خانواده معظم شهدای كرمان و دانشجویان یاسوج‌ جامعه صالح را در گرو حكومت صالح عنوان كرد. به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان از قم، وی در این دیدار ضمن تسلیت به منا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حكومت صالح،‌ جامعه صالح می سازد

حضرت آیت الله نوری همدانی  در دیدار با خانواده معظم شهدای كرمان و دانشجویان یاسوج‌ جامعه صالح را در گرو حكومت صالح عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری تبیان به نقل از شبستان از قم، وی در این دیدار ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید الشهدا گفت: از امروز مكتب فضیلت،‌ شهادت،‌ غلبه خون بر شمشیر و مكتب سید الشهدا به روی انسان گشوده می شود و بر ما لازم است از این مكتب درس های لازم را فرا گرفته و سرمشق زندگی خود قراردهیم.

ایشان  افزود: یكی از درس های این مكتب مساله تغییر حكومت های فاسد و تاسیس حكومت های صالح است چرا كه حكومت در زندگی انسان ها نقش اساسی دارد.
وی تصریح كرد: زندگی انسان ها یك زندگی اجتماعی است كه نیاز به یك مدیر دارد و همچنان كه هر مجموعه ای نیازمند مدیری مدبر است جامعه بشری نیز نیازمند حاكم است.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به نقش حكومت درسازندگی جامعه بشری گفت: برنامه تعلیم و تربیت، برنامه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بیت المال تحت سیطره حكومت قراردارد چرا كه حكومت ها داری قدرت هستند.
وی با بیان این كه مردم بر اساس افكار و اندیشه حاكم زندگی خود را تنظیم می كنند افزود: حكومت ها از لحاظ فرهنگی،‌ اقتصادی،‌سیاسی و اخلاقی در سازندگی جامعه نقش اساسی دارند و به همین جهت دین اسلام برنامه های مخصوصی برای حكومت دارد.
ایشان ادامه داد: از نظر اسلام حكومت صالح، جامعه صالح می سازد و حكومت فاسد نیز جامعه را فاسد می كند همچنانكه حضرت علی''ع'' نقش حكومت را مهم تر از نقش پدر و مادر معرفی می كند.
وی با اشاره به آیات قرآن در معرفی حكومت های فاسد افزود:‌حاكمان فاسد هر جا قدم بگذارند فساد را به وجود آورده و گسترش می دهند‌عزیزان را سركوب و فاسدان را پروبال می دهند و یكی از اهداف پیامبران الهی نیز مبارزه با حكومت های فاسد و اجتناب از طاغوت بوده است.
وی با اشاره به شرایط یك حاكم صالح گفت: حاكم حكومت اسلامی كسی است كه قوی،‌ مدبر، توانمند بوده و احكام خدا را خوب بداند تا بر اساس احكام و قوانین الهی جامعه را اداره كند.
آیت الله نوری همدانی در پایان یكی از دلایل عقب ماندگی مسلمانان را انحراف آنان از برنامه ای دانست كه پیامبر برای اداره حكومت داده بود.