تبیان، دستیار زندگی
سرانجام شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان پس از جلسه ای طولانی «حسن روحانی» را به عنوان نامزد نهایی این جریان سیاسی برگزید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تداوم اعتماد اصلاحات به تدبیر اعتدال

سرانجام شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان پس از جلسه ای طولانی «حسن روحانی» را به عنوان نامزد نهایی این جریان سیاسی برگزید.

بخش سیاست تبیان

تداوم اعتماد اصلاحات به تدبیر اعتدال

به گزارش تبیان به نقل از ایرنا، تداوم حمایت تمام قد جریان اصلاحات از نامزدی دوباره روحانی در انتخابات سال 96 حکایت از رضایت نسبی رهبران این جریان از دولت تدبیر و امید دارد. بذر اعتمادی که میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در خرداد92 کاشته شد در اسفند 95 و در سرمای سخت سیاسی کشور به بار نشسته و ثمر داده است. اگر سال 92 اصلاح طلبان برای کنار کشیدن به نفع روحانی مشکوک بودند، پس از چهار سال با یقین، از حضور دوباره او در رقابت های انتخاباتی استقبال کردند.
عملکرد دولت در چهارسال گذشته، هرچند منتقدانی میان این جریان داشته و دارد اما شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل شده از بزرگان اصلاحات، تداوم دولت تدبیر و امید را در شرایط کنونی به صلاح کشور داستند.

اشتراک گفتمانی اعتدال و اصلاحات

«اعتدال» یکی از مهمترین اصول تعریف شده در گفتمان اصلاح طلبی است و اعتقاد به پیشبرد امور در بستر اعتدال در جریان اصلاحات جایگاه ویژه ای دارد. از این رو اصلاح طلبان هرگاه احساس کرده اند کشور از مسیر عقلانی فاصله گرفته است، برای بازگرداندن کشور بر مدار اعتدال به تکاپو افتاده اند.
با چنین دیدگاه و دغدغه ای جریان اصلاحات طی سال های 88 تا 92، قطار عقلانیت در کشور را در مسیر کج و معوجی یافتند. ایران در سراشیبی نگران کننده ای در حرکت بود. شرایط اقتصادی، اجتماعی، موقعیت استراتژیک ایران و حتی وضیعت اخلاق و فرهنگ هم روند نگران کننده ای در پیش گرفته بود.
اصلاح طلبان برای تصحیح این تحریف و با وجود تمام محدودیت های قانونی و فرا قانونی، در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با معرفی «محمدرضا عارف» معاون اول رییس جمهوری اسبق، حضور یافتند. هرچند در جریان رقابت های سال 92 عارف به عنوان نامزد جریان اصلاحات، حضور داشت، اما اصلاح طلبان در روزهای نزدیک به انتخابات ترجیح دادند، سبد رای عارف را تقدیم کسی کنند که در میان نامزدهای شش گانه این انتخابات، بیشترین دغدغه اعتدال و نزدیکترین دیدگاه ها را به جریان اصلاحات داشت.
مجموع موضع گیری های روحانی، اصلاح طلبان را متقاعد کرد تا او را به عنوان نامزد نهایی جناح سیاسی به مردم معرفی کنند. نظر مثبت رییس دولت اصلاحات به گفتمان اعتدال در کلام روحانی، شرایط دشوار کشور در چهار سال گذشته و ضرورت تغییر رویکرد در سیاست داخلی و مناسبات بین المللی، اصلاح طلبان را برای پیروزی روحانی در انتخابات سال 92 ترغیب کرد.
پس از پیروزی روحانی در انتخابات و طی چهار سال گذشته اصلاح طلبان از حامیان اصلی دولت یازدهم بودند. حمایتی که با توجه به آگاهی اصلاح طلبان از شرایط دولت، ارزشمندتر از گذشته به نظر می رسد. با توجه به جمع بندی نهایی جناح اصلاحات می توان گفت در چهار سال گذشته تلاش دولت یازدهم در راستای اصلاح سیاست ها، برنامه ها و راهبردهای کلان کشور و برقراری بر قول های انتخاباتی بار دیگر جریان اصلاحات را به این نتیجه رسانده است که ریاست جمهوری روحانی باید چهار سال دیگر تداوم داشته باشد.
اصلاح طلبان بیش از دیگر جریان های سیاسی کشور با میراث دولت های نهم و دهم، محدودیت ها، معضلات و مشکلات کشورآشنا بودند و از این رو سطح توقعات از رییس جمهوری را در حد معقول نگه داشته و برای تداوم اصلاح و حل معضلات، بار دیگربه روحانی اعتماد کردند و او را مرد میدان دانستند. این ریشه اعتماد اما جز اشتراکات گفتمانی و تلاش دولت برای اصلاح اعتدالی امور، از سوی برخی چهره ها و جریان ها، به «ناچاری» اصلاح طلبان نیز تحلیل می شود.
به اعتقاد برخی صاحب نظران سیاسی اصلاحات در برهه کنونی به دلیل نداشتن چهره ای مطرح در انتخابات چاره ای جز حمایت از روحانی ندارد. این گزینه اما از سوی چهره های سیاسی این جریان رد شده است.
«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران درباره دلایل حمایت این جریان اصلاح طلب از روحانی معتقد است که «انتخاب و معرفی روحانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجموعه اصلاح‌طلبان، نه از سر ناچاری بود و نه برای مقابله با فرد یا جناحی خاص. زیرا نه فقط اصلاح‌طلبان، بلکه اصولگرایان و حتی تندروترین جناحی که خود را مقابل اصلاحات می‌بیند، اگر با انگیزه‌ای ملی و غیر جناحی به وضعیت سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور نگاه کند، غیر از مسیرتعقل تدبیر و اعتدال، انتخاب دیگری نخواهد داشت.»
برخی دیگر از صاحب نظران سیاسی، دلیل حمایت تام اصلاحات از روحانی را نقشه ای برای شکست جریان رقیب عنوان می کنند. این گروه معتقدند تداوم جریان اصلاحات تنها در گرو شکست اصولگرایان تندرو در انتخابات است و این جریان برای چنین شکستی روحانی را گزینه مناسبی می دانند.
در اردوگاه اصلاح طلبان هم در ماه های گذشته، با وجود وحدتی پررنگ، زمزمه های کمرنگی از تشتت هم، پیش از معرفی روحانی به عنوان نامزد نهایی شنیده می شد. زمزمه هایی که اصلاحات را از سرمایه گذاری همه سرمایه اجتماعی خود در سبد روحانی بر حذر می داشت. سرانجام اما پس از گمانه زنی های متعدد ومتناقض، حسن روحانی به عنوان نامزد نهایی این جریان برای انتخابات سال 96 معرفی شد.

اهمیت اعتماد اصلاح طلبان به روحانی

حمایت جریان اصلاحات از گفتمان اعتدال، گرچه از سوی رقیبان منتقد با حاشیه سازی هایی همراه بوده است، اما این پشتیبانی بی کم و کاست می تواند در بهار سال 96 نتایج مثبتی برای کشور در پی داشته باشد. جریان سازی غیرقابل انکار اصلاح طلبان می تواند رای توده ها را با ضمانتی بیشتر به سبد روحانی بریزد و این رای پشتیبان دولت برای اجرای برنامه ها در دولت دوم روحانی خواهد بود.
اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان معتدل هم ادامه دولت تدبیر و امید را در شرایط کنونی به نفع کشور ارزیابی می کنند. بزرگان اصلاحات به خوبی می دانند راهی که روحانی برای پیشرفت کشور طراحی کرده است در دولت دوم به ثمر نزدیک می شود. برنامه های اقتصادی و معیشتی روحانی در طول چهار سال گذشته تنها برای تصحیح تحریف های دولت پیشین بوده است. دولت نفت و خزانه را تهی دریافت کرده و گذراندن امور و گرداندن چرخ مالی کشور تا به امروز تدبیری را می طلبید که تیم اقتصادی دولت آن را دستکم در مهار تورم و کاهش رکود به نمایش گذاشته اند. اما بزرگترین دستاورد روحانی در چهارسال گذشته تدبیری ظریف اما کارگشا در عرصه دیپلماسی خارجی بوده است. این تدبیر از سوی جریان اصلاحات مورد استقبال قرار گرفت.
بروز تنش های بیشتر را از ایران دورتر کرد و راه را برای بازگردان سرمایه های خارجی هموارتر. تداوم این صلح که با وجود تمام تنش های سیاسی چهار سال گذشته هنوز هم وجود دارد، برای جریان اصلاحات مهم و قابل تامل است. گفتمان مذاکره محور روحانی در چهار سال دوم هم می تواند در عرصه سیاست داخلی بسیاری از گره های کور را گشوده و راه را برای همدلی بیشتر گروه های سیاسی هموار کند.


منبع : ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .