تبیان، دستیار زندگی
شد   در منابر و سخنرانی‌ها معارف حقه و حقایق دینی را بیان نمایید. باید هر منبر ، درسی از درس‌های عقیدتی و دینی باشد. جوانان ما امروزه نیاز به كلاس‌های عقیدتی دارند كه متأسفانه از گذشته كمتر است و به مقتضیات نیاز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید هدف اساسی از مداحی ترویج مكتب شیعه باشد

در منابر و سخنرانی‌ها معارف حقه و حقایق دینی را بیان نمایید. باید هر منبر ، درسی از درس‌های عقیدتی و دینی باشد. جوانان ما امروزه نیاز به كلاس‌های عقیدتی دارند كه متأسفانه از گذشته كمتر است و به مقتضیات نیاز زمان ، كمبود كلاس‌های عقیدتی را احساس می‌نماییم.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان به نقل از رسا، حضرت آیت الله فاضل لنكرانی در دیدار با طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم و مجمع الذاكرین گفت : امروز وظیفه حوزه‌های علمیه با گذشته قابل مقایسه نیست .باید طلاب و فضلا حوزه نسبت به مسائل اعتقادی و دینی به خصوص شبهاتی كه از سوی دشمنان و مكاتب انحرافی وارد می‌شود مجهز باشند. هر چه طلاب ، خود را از نظر علمی و تقوایی قوی و نیرومند بسازند بیشتر می‌توانند با دشمنان مقابله نمایند.
وی افزود: با وجود استعداد قوی و قناعتی كه در میان شما وجود دارد انتظار آن است كه در ابعاد علمی و دینی فعالیت و سعی بیشتری بنمایید.
وی خاطر نشان كرد : فضلای محترم باید نسبت به مجالس روضه‌خوانی و مداحی توجه بیشتری داشته باشند . سعی شود در منابر و سخنرانی‌ها معارف حقه و حقایق دینی را بیان نمایید. باید هر منبر ، درسی از درس‌های عقیدتی و دینی باشد. جوانان ما امروزه نیاز به كلاس‌های عقیدتی دارند كه متأسفانه از گذشته كمتر است و به مقتضیات نیاز زمان ، كمبود كلاس‌های عقیدتی را احساس می‌نماییم.
وی خطاب به مداحان گفت: باید هدف اساسی از مداحی ترویج مكتب شیعه باشد. شما افتخار دارید كه مداح اهل بیت هستید. چنین شخصی باید مروج اهل بیت باشد . نباید مسائل تشیع را به مسائل شرك‌آمیز آلوده نمایید. اگر خدای ناكرده هدف شما مسائل مادی باشد برای رسیدن به آن راه‌های فراوان وجود دارد.
وی خاطر نشان كرد: بنده معتقد هستم مداحان باید از سبك‌های جدید اما در عین حال محكم و قوی و مطابق با موازین شرع استفاده نمایید . نباید از الحان و سبك‌های مشابه اهل فسق و فجور در مرثیه و روضه خوانی استفاده نمود.
معظم له در دنباله فرمودند: گریستن بر مصائب اباعبدالله حسین (ع) علاوه بر آن‌كه یك امر دینی و عاطفی است اما در عین حال یك امر كاملاً عقلانی و منطقی نیز هست. این امر اختصاص به مكتب اسلام و تشیع ندارد بلكه پیروان هر مكتبی نسبت به مصائب بزرگی كه بر آنها وارد می‌شود از این طریق اظهار تأثر می‌كنند. پیامبر اكرم (ص) در فوت فرزند خردسال خود ابراهیم گریست.
این مرجع تقلید خاطر نشان كرد : ما در زمان خود در امر مرثیه شعرای زبردستی داریم كه مطالب بسیار خوب و در سطح بالا را به لسان شعر در آورده‌اند. باید از این‌گونه اشعار كه برخاسته از مطالب مستند و دقیق و حاوی مطالب اعتقادی است استفاده نمود.
حضرت آیت الله فاضل لنكرانی تاكید كرد: اگر مداحان عزیز و مرثیه سرایان محترم در این امر دقت ننمایند و خدای ناكرده از اشعار غیر صحیح و یا از الحان غیر شرعی استفاده كنند علاوه بر این‌كه عمل حرامی را مرتكب شده‌اند موجب تضعیف دین نیز می‌شوند و قطعاً جواب خدا و رسول و ائمه طاهرین علیهم السلام را ندارند. باید مداحان از اساتید مجرب و فضلا و علمای قوی در رشته خود استفاده كنند. از آنان باید یاد بگیرند كه چگونه بخوانند تا موجب تقویت اعتقادات دینی و استمرار مكتب اهل بیت و مجالس عزاداری شوند.