تبیان، دستیار زندگی
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: کویر و رصدگاه «سه قلعه» به عنوان بهشت منجمان ایران یاد می شود. این منطقه به عنوان نقطه ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سرایان» بهشت منجمان ایران

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: کویر و رصدگاه «سه قلعه» به عنوان بهشت منجمان ایران یاد می‌شود. این منطقه به عنوان نقطه‌ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می‌شود.

بخش گردشگری تبیان

«سرایان» بهشت منجمان ایران

به گزارش تبیان از ایسنا؛ محمد عرب با اشاره به اینکه کویر و رصدگاه سه قلعه به عنوان بهشت منجمان ایران یاد می‌شود، گفت: این کویر در 37 کیلومتری مرکز بخش سه قلعه شهرستان سرایان واقع شده و به عنوان نقطه‌ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه در کمتر از 25 روز در سال دارای آسمانی ابری و پر ستاره است و حدق در آن در بعضی از شب‌ها به 7.2 هم می‌رسد (تاریکترین نقاط زمین داری حدق در 7.5 است) ، از این حیث یکی از تاریکترین نقاط سیاره زمین است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان افزود: جغرافیای سه قلعه به گونه‌ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد و افق دید باز، حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه‌های کویری زیبا و استثنایی در حاشیه رصدگاه شامل تپه‌های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملا صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) این منطقه را به عنوان جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه معرفی می‌کند.

این منطقه در کمتر از 25 روز در سال دارای آسمانی ابری و پر ستاره است و حدق در آن در بعضی از شب‌ها به 7.2 هم می‌رسد (تاریکترین نقاط زمین داری حدق در 7.5 است) ، از این حیث یکی از تاریکترین نقاط سیاره زمین است.

عرب اظهارکرد: علاوه بر این وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه‌ قلعه و همچنین بیابان‌های اطراف سه‌ قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا است، روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، مجموعه آثار تاریخی شهر سرایان، موزه و همچنین پتانسیل‌های صنایع‌دستی شهرستان بر قابلیت کویر سه‌ قلعه افزوده و همه ساله تورهای پیاده‌روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبایی دارد، تصریح کرد: کویر در خراسان‌جنوبی یکی از مهم‌ترین و بهترین قابلیت‌هایی‌است که می‌تواند کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی و فعال کردن جوامع محلی کند.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان ادامه داد: کویر سه قلعه یکی از منحصر به‌فردترین کویرهای شرق کشور است که با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی امسال از امکانات بسیار خوبی نیز برخوردار است.

عرب افزود: در حال حاضر دو اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار و زرین چاه در کویر به بهره‌برداری رسیده و در سه ماهه اول سال 96 اقامتگاه بوم‌گردی رایج نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی، ولایتمداری، ایمان، خونگرمی، مهربانی و مهمان‌نوازی را از مهم‌ترین خصلت‌های مردم منطقه برشمرد و گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی در ورودی شهر سرایان به صورت تجمیعی و معرفی قابلیت‌های شهرستان و با سازه بومی ایجاد شده و علاوه بر این در سطح شهرستان، 5 نمایشگاه دیگر برای معرفی و خدمت به مسافرین برپا می‌شود.


منبع : ایسنا