تبیان، دستیار زندگی
ند امام جمعه بجنورد گفت : مداحان و سخنرانان ماه محرم جوانان را با فلسفه قیام عاشورا و انقلاب امام حسین (ع) آشنا كنند. به گزارش تبیان به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله مهمان نواز در همایش شوراهای اسلامی و ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مداحان جوانان را با فلسفه قیام عاشورا آشنا كنند

امام جمعه بجنورد گفت : مداحان و سخنرانان ماه محرم جوانان را با فلسفه قیام عاشورا و انقلاب امام حسین (ع) آشنا كنند.

به گزارش تبیان به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله مهمان نواز در همایش شوراهای اسلامی و هیاتهای مذهبی خراسان شمالی در بجنورد گفت: فعالیت مداحان و سخنرانان در ماه محرم صرفا گریاندن عزاداران نیست، بلكه آنها وظیفه سنگین تری در قبال این مساله بزرگ دارند.
وی بیان كرد: مداحان علاوه بر بیان مصایب و مشكلاتی كه بر اهل بیت (ع) در عاشورا گذشت، موظفند فلسفه و اهداف و انگیزه امام حسین(ع) را از قیام عاشورا بیان كنند.
نماینده مردم استان‌های خراسان در مجلس خبرگان رهبری از برخی مراسم عزدارای ماه محرم در استان خراسان شمالی به خصوص شهر بجنورد انتقاد كرد و گفت: برخی حركاتی كه در این ایام در مراسم عزاداری صورت می‌گیرد، با فلسفه عاشورا و معنویت این روز مغایرت دارد.
مهمان نواز استفاده از طبل و نی و آلات موسیقی و برخی سینه زنی كه با حركات پا نیز همخوانی می‌شود را نامناسب دانسته و به هیاتهای مذهبی توصیه كرد تا در عزاداری از بكارگیری آلات موسیقی و حركات ناموزن در هنگام سینه زدن خوداری كنند.
وی افزود: متاسفانه برخی از دستجات عزداری در حین مداحی و سینه‌زنی حركاتی نامناسب از خود نشان می‌دهند كه موجب تسمخر دشمنان قرار می‌گیرد.
امام جمعه بجنورد از روحانیان مستقر در هیاتهای مذهبی استان خراسان شمالی و مساجد و حسینیه‌ها خواست تا نسبت در ساماندهی مراسم عزاداری تلاش بیشتری داشته باشند.
وی گفت: هیات‌های مذهبی باید با خلوص نیت برنامه‌های عزاداری را بر پا كنند.
او تقارن دهه فجر با محرم و عاشورای حسینی را نیز زمینه مساعدی برای آشنایی و بهره برداری بهتر هر دو مناسبت با هم دانست و گفت: برای مردم باید انگیزه قیام امام حسین و همچنین نهضت انقلاب اسلامی روشن شود.
وی گفت: انقلاب اسلامی ایران ریشه در عاشورای حسینی دارد و وظیفه ما زنده نگاه داشتن انقلاب پر آوازه امام خمینی (ع) با همان انگیزه و هدف است.