تبیان، دستیار زندگی
ست آیت الله مكارم شیرازی خطاب به مبلغان ماه محرم این ماه را بهترین فرصت برای خنثی كردن تبلیغات و نقشه‌های دشمنان دانست و جاذبه كلامی و رفتاری مبلغان را عاملی برای تبیین اسلام اصیل عنوان كرد. به گزارش خبرگزاری  تبیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایام محرم بهترین فرصت برای خنثی كردن تبلیغات و نقشه‌های دشمنان است

آیت الله مكارم شیرازی خطاب به مبلغان ماه محرم این ماه را بهترین فرصت برای خنثی كردن تبلیغات و نقشه‌های دشمنان دانست و جاذبه كلامی و رفتاری مبلغان را عاملی برای تبیین اسلام اصیل عنوان كرد.

به گزارش خبرگزاری  تبیان به نقل از شبستان آیت الله  مكارم شیرازی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم و به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم این ماه را بهترین فرصت برای مبلغان دانست و گفت: در این ایام به خاطر حال و هوای خاص آن، تبلیغات مسموم دشمنان اسلام را باید خنثی كرد. در گذشته نیز، همین عزاداری‌ها و ماه محرم توانست نقشه دشمنان را از بین ببرد. مسؤلان نیز توجه كنند كه این ایام بهترین فرصت برای خنثی كردن جوسازی‌های دشمنان است.
وی خطاب به مبلغان گفت: سعی كنید منبرهایتان پر محتوا باشد. با مطالعه كتاب‌های معتبر علمی و توجه به قرآن كریم، نهج البلاغه و نهج الفصاحه می‌توانید منبرهای پر باری داشته باشید. اسلام دین غنی‌ای است، البته باید ذوق و سلیقه هم داشته باشید؛ مثلاً یكی از علمای اصفهان بین نماز مغرب و عشا به تفسیر آیه به آیه قرآن پرداخت و به مدت دوازده سال یك دوره تفسیر قرآن را به اتمام رساند.
آیت الله مكارم شیرازی خاطر نشان كرد: همه مطالب خود را به مسایل سیاسی اختصاص ندهید، البته مسایل سیاسی جای خود را دارد، ولی باعث نشود كه مسایل بنیادین دین فراموش شود.
این مرجع تقلید با تقدیر از فعالیت صدا و سیما در ایام محرم گفت: صدا و سیما باید برنامه‌های خود را از مسایل كم محتوای دینی بزداید. بارها تذكر داده‌ام كه رسانه ملی، حوزه‌ علمیه را با دانشمندان و علمای برجسته در اختیار دارد و از آن‌ها كمك بگیرد.
آیت الله مكارم شیرازی از استفاده آلات موسیقی در عزاداری‌ها انتقاد كرد و گفت: افرادی كه دستگاه امام حسین (ع) را به ابتذال می‌كشند، با زبان خوش ارشاد كنید. سعی كنید از استفاده آلات موسیقی در عزاداری‌ها جلوگیری كنید.
وی در پاسخ به پرسش یكی از طلاب درباره معیار آلات لهو در عزاداری‌ها گفت: قاعده كلی در مورد آلات غنا آن است كه در مجالس لهو و لعب یا از آهنگ ترانه‌ها برای مداحی استفاده شود؛ البته طبیعی است كه طبل از آلات لهو نیست و قانون شرع در مورد غنا مشخص است.
آیت الله مكارم شیرازی با اشاره به هم زمانی ماه محرم با ایام دهه فجر خطاب به مبلغان گفت: دشمن در حال تهدید است؛ البته این تهدید برای خود آن‌ها جدی است و ما از آن نمی‌ترسیم. در شرایط كنونی، هوشیاری و وحدت مردم می‌تواند دشمن را از تخت غرور و تكبر پایین بكشد. آنها خیلی مغرور شده‌اند و ادعاهای بی‌منطقی مطرح می‌كنند. اگر جامعه اسلامی متحد شود، بدانید كه می‌توانیم آنها را سر جای خودشان بنشانیم.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان كرد: به مسایل اخلاقی و فرهنگی نیز اهمیت دهید. دشمن با ابزار فرهنگی سعی دارد ریشه اخلاق را در جامعه بخشكاند. مسأله اعتیاد به مواد مخدر نیز یكی از معضلاتی است كه گریبان‌گیر جامعه شده است.

آیت الله مكارم شیرازی در ادامه به تشریح ویژگی‌های لازم مبلغان پرداخت و گفت: آیه 45 سوره احزاب معیار تبلیغ اسلام را بیان كرده است. پس از نزول این آیه بود كه پیامبر اكرم (ص) امیر مومنان حضرت علی (ع) و معاذ را برای تبلیغ به یمن فرستاد و آن‌ها را به رعایت مفاد این آیه توصیه كردند. پس خطاب این آیه به عموم مبلغان است.

وی ادامه داد: خداوند متعال به پیامبر اسلام (ص) در خصوص ابلاغ پیام الهی گفته است كه «رفتار و كلام تو شاهد و گواه است. سعی كن در كنار انذار و دعوت به اسلام، مقدمات آن را هم فراهم كنی».

بنابر گزارش رسا آیت الله مكارم شیرازی خاطر نشان كرد: در تبلیغ جاذبه داشته باشید و از دافعه بپرهیزید. مبلغ اسلام باید جاذبه كلامی و رفتاری داشته باشد. بر مردم آسان بگیرید و كارها را مشكل نشان ندهید چرا كه اسلام دین محبت، سخا و دوستی است.