تبیان، دستیار زندگی
شد  سلسله كارگاه‌های علمی ابعاد جنبش نرم‌افزاری با همكاری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، روز گذشته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دولت باید از نظریه‌پردازان حمایت همه جانبه داشته باشد

سلسله كارگاه‌های علمی ابعاد جنبش نرم‌افزاری با همكاری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، روز گذشته در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان به نقل از رسا، سلسله كارگاه‌های علمی درباره ابعاد جنبش نرم‌افزاری به همت دفتر جنبش نرم‌افزاری دفتر تبلغیات اسلامی حوزه علمیه قم و با همكاری دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از روز گذشته در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز به كار كرد.
مدیر دفتر جنبش نرم‌افزاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه عملیه قم در مراسم افتتاحیه این كارگاه‌ها طی سخنانی گفت: امروز زمان آن رسیده كه داعیه بزرگ انقلاب اسلامی مبنی بر تمدن سازی اسلامی محقق شود كه تحقق این امر، حركت عظیم همگانی را می‌طلبد.
حجت الاسلام علی اصغر نصرتی ادامه داد: امروز در شرایط مناسبی برای طرح مباحث نرم‌افزاری نهضت تولید علم قرار داریم. وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد تولید علم اظهار داشت: طی سه سال گذشته شاهد یك حركت مثبت و مناسب در حوزه و دانشگاه بوده‌ایم كه دفتر تبلیغات اسلامی نیز به عنوان نماد روشن‌فكری در حوزه‌های علمیه در جهت جنبش نرم‌افزاری و تولید علم اقدام به تأسیس دفتر جنبش نرم‌افزاری نموده است.
وی سطح تحمل نقد را در جامعه پایین ارزیابی كرد و گفت: تألیف و گردآوری در جامعه ما بر تولید علم غلبه دارد و فعالیت‌های پژوهشی مبنایی یا رویكرد تولیدی كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. فرهنگ عمومی و شرایط اجتماعی، مساعد نظریه‌پردازی و تولید اندیشه نیست و محدودیت‌های در ارایه آن وجود دارد كه ناشی از محدودیت‌های فرهنگی است و باید این بدبینی تغییر كند.
مدیر دفتر جنبش نرم‌افزاری خاطر نشان كرد:‌ دولت باید از نظریه‌پردازان حمایت همه جانبه داشته باشد؛ زیرا هر فكر و نظر جدیدی تفكر و مدعیان اصلی خود را مورد نقد قرار داده و وضعیت كنونی را زیر سؤال می‌برد.
مدیر دفتر جنبش نرم‌افزاری خاطرنشان كرد: اگر فضای جامعه را مسدود كنیم، جریان باز اطلاعات كار خود را انجام می‌دهد. باید از فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را كرده و غافل نشویم.
در ادامه این همایش حجت‌الاسلام عباس ایزدپناه، استاد حوزه و دانشگاه كه با موضوع «بازشناسی مفهوم، جایگاه و بایستگی جنبش نرم‌افزاری» سخن می‌گفت، افزود: اساسی‌ترین پرسش و نقطه آغاز در گفتمان جنبش نرم‌افزاری پرسش از مفهوم، جایگاه و بایستگی یا ضرورت آن است.
ایزدپناه ادامه داد: بدون بررسی این پرسش بنیادین دیگر پرسش‌ها و مسایل این گفتمان در ابهام و تردید باقی خواهد ماند. وی تبیین اصطلاحاتی همچون جنبش، نرم‌افزار، تولید، علم، فلسفه علم، فلسفه انقلاب اسلامی و دانش میان رشته‌ای را برای مفهوم‌شناسی جنبش نرم‌افزاری لازم دانست.
این استاد حوزه و دانشگاه مدل فلسفه انقلابی را الگوی جامع و مطلوب جهت جنبش نرم‌افزاری در ایران عنوان كرد و گفت: باید رویكرد ما فلسفه تداوم انقلاب اسلامی باشد و می‌طلبد كه شرایط موجود فرهنگی كشور را با اهداف و روش‌های انقلاب اسلامی منطبق كنیم كه لازمه آن مقایسه وضع موجود با شرایط مطلوب انقلاب اسلامی و مطالعه روی مقتضی و مانع است.
وی گفت: با توجه به حضور استعدادهای بزرگ در میان حوزه و دانشگاه، باید پرچم‌دار علم و دانش در جهان باشیم و از پشتوانه‌های فكری عظیم خود كمال بهره را بگیریم.
حجت‌الاسلام ایزدپناه خاطرنشان كرد: نهضت نرم‌افزاری باید مهم‌ترین اولویت‌ ما در كشور و دانشگاه و حوزه باشد تا بتوانیم كشور را رو به توسعه پیش ببریم. وی بر ضرورت نهضت تولید علم از سوی نخبگان و جامعه تأكید كرد.
در پایان همایش افراد با شركت در كمیسیون‌های تخصصی به طرح دیدگاه‌های خود در مورد جنبش نرم‌افزاری و ضرورت آن پرداختند.