تبیان، دستیار زندگی
ود   حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی در پایان درس خارج فقه خود به مناسبت نزدیكی ایام محرم و صفر با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر لزوم تداوم عزاداری‌های سنتی، خواستار زدودن پیرایه‌های انحرافی از این م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مراسم عزاداری از اموری كه موجب وهن مذهب و دین است خودداری شود

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی در پایان درس خارج فقه خود به مناسبت نزدیكی ایام محرم و صفر با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر لزوم تداوم عزاداری‌های سنتی، خواستار زدودن پیرایه‌های انحرافی از این مراسم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان به نقل از  رسا، حضرت آیت الله   فاضل لنكرانی امروز در پایان درس خارج فقه خود اظهار داشت: مسؤولیت روحانیت مسؤولیتی است خطیر كه بر عهده ما نهاده شده است و آن حمایت از كیان تشیع است و با توجه به شرایط فعلی این مسؤولیت روز به روز سنگین‌تر شده و می‌شود. كه باید مراقب باشیم با فكر و تدبیر این مسؤولیت‌ها به نحو احسن انجام دهیم لذا ابتدا باید ابعاد مختلف این مسؤولیت‌ها به خوبی بشناسیم.
وی تأكید كرد: استكبار جهانی پی‌برده است كه این تفكر شیعی است كه در مقابل تجاوز و ظلم و ستم آنان ایستاده و پرده از جنایات استكبار برداشته است لذا به هر وسیله درصدد مقابله با تشیع و از بین بردن آن می‌باشد. كه مهم‌ترین راه مقابله‌ها در انحطاط فرهنگی شیعیان برگزیده‌اند كه اگر این راه با تدبیر و هوشیاری روحانیت شیعه مواجه شوند هرگز نخواهند توانست به اهداف شوم خود نائل شوند.
این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود افزود: انحطاط اخلاقی و هجمة فرهنگی كه فعلاً توسط رسانه‌های تبلیغاتی مانند اینترنت و ماهواره برای جوانان ما تدارك دیده شده است خطری است بسیار مهم كه اگر خدای ناكرده در این نقشة شوم خود موفق شوند و جوانان عزیزمان را تحت تأثیر آن برنامه‌های فاسد قرار دهند به هدف شوم خود خواهند رسید، جوانی كه تحت تأثیر قرار گرفته باشد آینده كشورها را به تباهی می‌كشاند لذا روحانیت شیعه باید هوشیارانه جوانان عزیز را با برنامه‌های مفید و پرجاذبه از انحرافات و توطئه‌های دشمن حفظ كنند و كاملاً مراقب باشند.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: این كه مرحوم حضرت امام (ره) فرمودند: «این محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است» محرم و صفری است كه حقایق اسلام توسط روحانیون بزرگوار در مجالس و محافل به گونه‌ای جذاب برای مردم به ویژه جوانان بازگو شود.
حضرت آیت الله فاضل لنرانی تأكید كرد: ضمن آن‌كه باید در محرم و صفر همان عزاداری‌های سنتی انجام شود اما باید از اموری كه موجب وهن مذهب و دین است خودداری شود. باید در این عزاداری‌ها حقایق و معارف اسلام برای مردم بیان شود. باید خطباء و وعاظ محرم از مطالب مستند و صحیح استفاده نمایند.
حضرت آیت الله فاضل لنكرانی با انتقاد از تزلزل اعتقادی از سوی برخی شعرا و مداحان گفت: ما افتخار این معنی را داریم كه امام جواد (ع) در سنین كودكی در یك مجلس در حدود سی هزار مسأله فقهی و غیر فقهی را پاسخ دادند. باید از طریق بیان حقایق اسلام هرچه بیشتر مردم و جوانان را به اسلام عزیز جذب كنیم. متأسفانه در برخی مجالس از اموری استفاده می‌شود كه انسان را از حد انسانیت ساقط می‌كند و یا این‌كه از اشعار شرك‌آمیز استفاده می‌شو.د به نظر اینجانب واجب است شرعاً با این امور كه موجب تزلزل اعتقادی مردم و تضعیف دین و مكتب است مقابله شود.
این مرجع تقلید افزود: كسی كه در هنگام خواندن از جمله لا اله الا زینب استفاده می‌كند باید بداند كه این جمله از مصادیق واضح شرك است و هیچ‌گونه توجیهی ندارد. با هیچ بیان و توجیهی نمی‌توان از چنین تعابیری دفاع نمود و قطعاً ائمه معصومین (ع) از چنین افرادی تبری دارند.
حضرت آیت الله فاضل لنكرانی خطاب به مبلغان گفت: باید در این ایام اهداف انقلاب اسلامی را هرچه بیشتر بیان نمایید. باید جوانان ما بدانند كه امام خمینی (ره) با چه هدف مقدسی این قیام و انقلاب را رهبری و هدایت فرمود. باید افكار و شخصیت امام را هرچه بیشتر تبیین نماییم. امام برای مردم و خدمت به آنان ارزش فوق‌العاده‌ای را قائل بود خصوصاً تأكیدهای فراوانی را نسبت به مستضعفین و رسیدگی به آنان داشت. امروز هم اگر بخواهیم انقلاب به حركت خود ادامه دهد باید ارزش مردم و حضور آن‌ها در میدان‌های حساس انقلاب را بدانیم و حقیقتاً برای آنان احترام قائل باشیم.