تبیان، دستیار زندگی
ید   مدیر حوزه علمیه قم دوشنبه صبح در همایش علمی كاربردی تبلیغ در سالن اجتماعات دارالشفاء قم، طلاب را سربازان جبهه تبلیغ و مجاهدان عرصه جهاد اكبر برشمرد و گفت: مخاطبان خطبای تك بعدی، جامع‌نگر نمی‌شوند. به گزا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از منبرهای تنها اخلاقی و تنها سیاسی بپرهیزید

مدیر حوزه علمیه قم دوشنبه صبح در همایش علمی كاربردی تبلیغ در سالن اجتماعات دارالشفاء قم، طلاب را سربازان جبهه تبلیغ و مجاهدان عرصه جهاد اكبر برشمرد و گفت: مخاطبان خطبای تك بعدی، جامع‌نگر نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری با اعلام این مطلب، افراط و تفریط را امری مذموم برشمرد و افزود: طبق آموزه‌های قرآنی، خداوند می‌فرماید شما را امتی میانه و وسط قرار دادیم كه از هر جهت حد اعتدلال باشید؛ نه كندرو و نه تندرو.
وی خطاب به مبلغان و طلاب حوزه اظهار داشت: مخاطبان امروز ما به مراتب با مخاطبان گذشته متفاوت هستند. مخاطبان امروز تمام اعمال مبلغان و روحانیان را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهند. از این رو باید از افراط و تفریط به شدت پرهیز شود.
وی فرا رسیدن ایام تبلیغ ماه محرم را مدنظر قرار داد و با بیان اینكه چگونه مجالس خود را برگزار كنیم كه به دور از افراط و تفریط باشد توضیح داد: بعضی از افراد عنوان می‌كنند وظیفه ما پرداختن به مسایل اخلاقی است و در ایام محرم تنها مسایل اخلاقی را مطرح می‌كنند، ولی به مسایل جاری كشور، انقلاب و جامعه جهانی كاری ندارند. مخاطبان این گروه تك بعدی تربیت می‌شوند. بعضی دیگر از مبلغان صددرصد سیاسی می‌شوند و منبر را به نطق سیاسی تبدیل می‌كنند، حتی یك آیه هم در سخن آنان پیدا نمی‌شود. گویا روزنامه‌ای را به دست یك طلبه داده‌اند و از آغاز سخنرانی تا آخر آن روزنامه را می‌خواند. هر دو این گروه دچار افراط و تفریط شده‌اند.
وی ادامه داد: اگر مبلغی مرزشناس باشد باید بخشی از سخنان خود را به نكات اخلاقی و بخش دیگر را به نكات تاریخی و مسایل روز جامعه اختصاص دهد. آن كسی مبلغ شایسته است كه بتواند فرانگری كند و سخنان او دارای محتوا باشد.
مدیر حوزه علمیه قم با ابراز تأسف از برخی بدسلیقه‌گی‌ها در بیان مطالب توسط خطیبان جمعه گفت: گاه برخی از آنان به جای اینكه در اتاق‌های دربسته و محرمانه مشكلات خود را با استانداران، فرمانداران و مسؤولان برطرف كنند، اینها را به خطبه‌ها می‌كشانند. این كار آثار و پیامدهای ناگواری بدنبال خواهد داشت. توصیه می‌كنم محتوای مطالب و نصیحت كردن‌ها را با دقت بیشتری بیان شود. گاه منبرها صددرصد انتقادی و گاه صددرصد تمجید و ستایش است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری تنها توجه به جوانان یا افراد مسن و یا زن و كودكان را مصداق‌های افراط و تفریط برشمرد و گفت: طلاب مبلغانی هستند كه از رسول خدا (ص) الهام می‌گیرند. پس باید متناسب كودكان، نوجوان، جوان، میان سال، پیرمرد و زن و مرد برنامه داشته باشند.