تبیان، دستیار زندگی
ست   مدیر امور مدارس مركز مدیریت حوزه عملیه قم دوشنبه صبح در دومین روز همایش علمی، كاربردی تبلیغ در مدرسه عالی دارالشفاء قم حادثه عاشورا را یك هشدار نسبت به عملكرد امت اسلامی عنوان كرد. به گزارش خبرنگار تبیان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقال آموزه‌های محرم نیازمند تدوین نظام تربیت اسلامی است

مدیر امور مدارس مركز مدیریت حوزه عملیه قم دوشنبه صبح در دومین روز همایش علمی، كاربردی تبلیغ در مدرسه عالی دارالشفاء قم حادثه عاشورا را یك هشدار نسبت به عملكرد امت اسلامی عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، حجت‌الاسلام عبدالكریم بهجت پور در این مراسم اظهار داشت: حادثه عاشورا پدیده‌ای است كه در سال 61 هجری قمری اتفاق می‌افتد و به امت هشدار می‌دهد كه اگر مراقب نباشید و دستاوردهای حاصل از زحمات پیامبر اكرم (ص) را ارج نگذارید عاقبت كار به اینجا خواهد انجامید كه به دست خود فرزند رسول خدا و صالح‌ترین اشخاص روی زمین را از بین خواهید برد.
وی زنده نگه‌داشتن این رویداد عظیم و برگزاری مجالس عزاداری در هر سال را متذكر شدن مردم درباره حادثه عاشورا عنوان كرد و گفت: هر ساله این حادثه تذكر داده می‌شود تا امت وظیفه خود در را در برابر تحولات اجتماعی بداند و به عبرت‌گیری از این حادثه بپردازد. وجه غالب حادثه عاشورا را باید بحث هشدار و انذار امت اسلامی دانست.
حجت‌الاسلام بهجت پور آغاز دعوت انبیاء (ع) را هشدار و انذار دانست و تصریح كرد: هر چند دعوت انبیاء وجه تشویقی نیز داشته است اما در آغاز آن چیزی كه چهره انبیاء می‌شود چهره انذار و اعلام خطر است. پیامبر اكرم (ص) نیز در سوره مدثر مكلف می‌شود كه مردم را انذار كند.
وی مبلغان و طلاب حوزه را گویندگان هشدار از زبان رسول خدا (ص) معرفی كرد و افزود: مبلغان بعنوان گویندگان دینی، هشدار را از زبان خود نمی‌گویند بلكه عامل پیام‌رسانی هشدار هستند. آن چیزی كه برای مردم ارزش دارد هشداری است كه خدای متعال می‌دهد. اگر شما می‌خواهید از زبان پیامبر اسلام (ص) اعلام خطر كنید باید ایشان مورد تجلیل قرار گیرد تا اعلام خطر، مفید واقع شود.
وی خطاب به مبلغان ماه محرم امسال گفت: مبلغ باید تمام توان خود را به كارگیرد تا سخن، رفتار و عملش موجب تنفر نباشد و از پلیدی‌هایی كه شما را از چشم می‌اندازد پرهیز شود. در گفت‌وگو با مردم برای ایجاد نشدن تنفر، بر سر آنها منت نگذارید، شما این‌گونه بیاندیشید كه این افتخار را كسب كرده‌اید كه واسطه فیض شده‌اید.
حجت‌الاسلام بهجت پور ترویج و تبلیغ فرهنگ عاشورا را نیازمند راه و روشی خاصه خود عنوان كرد و ادامه داد: امیدورایم روزی مسؤولن برای بیان و استخراج مجموعه روش‌های مورد نیاز از آیات و روایات تدبیری بیاندیشند؛ زیرا آن مهم‌ترین و مؤثرترین روش به شمار می‌رود.
مدیر امور مدارس مركز مدیریت حوزه علمیه قم ادامه داد: تا هنگامی كه انتقال آموزه‌های اسلامی شكل مدرسه‌ای به خود بگیرد و به مشابه انتقال دانش جدای از مسأله تربیت در نظر گرفته شود، تأثیراتش به مراتب پائین‌تر از انتقال ارزش‌ها و محتوای اسلامی با روش برگرفته از اصل دین خواهد بود. روش تربیتی اسلامی یك روش تركیبی است، آموزش قرآنی آموزشی تربیت‌مدار است. امروز باید یك خیزش عمومی برای استخراج روش‌های تربیت اسلامی از متن دین آغاز شود و در انتقال پیام‌های عاشورا نیز باید از روش خالص دینی استفاده شود.