تبیان، دستیار زندگی
اد دولت فرانسه با سفر حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسین انصاریان برای سخنرانی عید غدیر در پاریس مخالفت كرد. به گزارش خبرنگار بازتاب از پاریس، خانه فرهنگ ایران در پاریس طی تداركاتی از جامعه ایرانی مقیم پاریس ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرانسه به حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسین انصاریان ویزا نداد

دولت فرانسه با سفر حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسین انصاریان برای سخنرانی عید غدیر در پاریس مخالفت كرد.

به گزارش خبرنگار بازتاب از پاریس، خانه فرهنگ ایران در پاریس طی تداركاتی از جامعه ایرانی مقیم پاریس برای برپایی مراسم عید غدیر خم دعوت بعمل آورده بود.

به‌ همین مناسبت سالن بزرگ كلیسای لوكزامبورگ پاریس اجاره و آذین بندی شده بود. در دعوت نامه ارسالی این مركز فرهنگی از ایرانیان دعوت به عمل آمده بود كه به مناسبت شب غدیر خم برای استماع سخنان حجت الاسلام حاج حسین انصاریان ، شب شعر و موسیقی سنتی حضور به هم رسانند.

در پی این دعوت و شهرت آقای انصاریان جمعیتی بیش از پانصد نفر از گوشه و كنار پاریس در این جمع گرد آمدند. ولی درشروع برنامه اعلام شد كه آقای انصاریان به علت عدم دریافت ویزا نمی تواند دراین برنامه شركت كند و این خبر باعث تاسف حضار شد.

سرپرست دفتر حقوقی ایران در پاریس به جای وی در زمینه خلافت و ولایت سخنانی را به سمع مشتاقان دیدار انصاریان رساند . گروه موسیقی هم با تركیب جالب خود اشعاری را با سازهای ایرانی در وصف مولای متقیان اجرا كرد. این گروه از سه نوازنده ایرانی و سه نوازنده خارجی تشكیل شده بود. سه نوازنده خارجی یكی فرانسوی و دو تن دیگر تونسی تبار بودند كه همراه با سه نوازنده ایرانی با هم خوانی اشعاری از حافظ و مولوی در وصف مولای متقیان صفا و سرور خاصی را به مجلس آوردند.

در پی پرس و جوی خبر نگار بازتاب از علت عدم دریافت ویزا، مسئول خانه فرهنگی اعلام كرد كه ما از یك ماه پیش برای اخذ ویزا برای آقای انصاریان اقدام كردیم و تا آخرین ساعات روز قبل از مراسم هم تمام تلاش خود را برای گرفتن ویزا انجام دادیم .اما فرانسویها به ما تفهیم كردند كه به ایشان ویزای سفر به فرانسه را نخواهند داد.

این در حالی است كه گروه سیاه بازی ایرانی در هفته های گذشته به راحتی برای اجرای برنامه ممنوعه خود در ایران از فرانسه ویزا گرفته و با تسهیلاتی از طرف فرانسویها برنامه های خود را در پایتخت این كشور همراه با تبلیغات بعضی از روزنامه های این كشور به اجرا در آورده و در برنامه های خود بخشی از فرهنگ ما را برای خوشایند فرانسویها به سخره كشید. از سوی دیگر بنا به اطلاعات دریافتی از كنسول كشورمان در فرانسه در رویه این كنسولی در دادن ویزا به كارگزاران رسمی و غیر رسمی فرانسوی برای سفر به ایران تغییر خاصی دیده نشده است..در رویه دیپلماسی متقابل بین دو كشور معمولا كشورها در مقابل یك عمل دوستانه یك عمل دوستانه انجام می دهند و در مقابل یك عمل ناپسند عملی مشابه انجام می دهند. ولی در این مورد هنوز موردی از طرف ایران گزارش نشده است.