تبیان، دستیار زندگی
ود   حجت‌الاسلام محدثی از محققان حوزه علمیه قم، صبح شنبه در همایش علمی ـ كاربردی تبلیغ در سالن اجتماعات دارلشفا، تغییر فضای مجالس از مداح محوری به واعظ محوری را خواستار شد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از &n...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضای مداح محوری مجالس به واعظ محوری تبدیل شود

حجت‌الاسلام محدثی از محققان حوزه علمیه قم، صبح شنبه در همایش علمی ـ كاربردی تبلیغ در سالن اجتماعات دارلشفا، تغییر فضای مجالس از مداح محوری به واعظ محوری را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از  رسا، حجت‌الاسلام جواد محدثی در این همایش پرداختن به شعر و مدیحه سرایی را نیازمند معرفت عنوان كرد و اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های اخیر در جامعه ما آمار شاعران و مداحان در حال افزایش است ولی عمل و فعالیت آن‌ها بار محتوایی ندارد. بیشتر اشعار آنها احساسی و بیان احساس‌های فردی است و فاقد پشتوانه معرفتی است.
وی با بیان این‌كه اشعار سخیف و سبك در اشعار زیاد دیده می‌شود، گفت: ما شعرهای غنی و پرمحتوا كم نداریم. طلاب و خطبا باید از عناصر شعری مناسب برای تثبیت و جذب جوانان به مباحث خود بهره ببرند.
نویسنده و پژوهش‌گر حوزه علمیه قم تغییر فضای مجالس از مداح محوری به واعظ محوری را خواستار شد و تأكید كرد: مبلغان و خطبای با تجربه و عالم باید مردم را از تمام نیازهای روحی و معنوی بی‌نیاز كنند ، در غیر این صورت مردم برای پركردن خلأهای موجود از مداحان استفاده می‌كنند و عاقبت هم همین می‌شود.
وی ارتباط خطبا با مداحان را مورد تأكید قرار داده و خاطرنشان ساخت: وعاظ باید با مداحان انس و دوستی برقرار كنند و نباید در مقابل یكدیگر موضع‌گیری كنند. وعاظ با مداحان به صورت خصوصی جلسات معارفی و معرفتی برگزار كنند و معارف را در اختیار آنها قرار دهند و از خنثی كردن تلاش‌های یكدیگر به شدت بپرهیزند. امروز، مداحان در جامعه ما از موقعیت‌ ویژه‌ای برخوردار شده‌اند و باید به كارها و اشعار آنها جهت مناسب داده شود