تبیان، دستیار زندگی
اگر مقصد سفرتان به سرزمین طلایی خوزستان است، مطمئن باشید انتخاب خوبی کرده اید و باید منتظر خاطرات به یاد ماندنی باشید. مردمان شاد و خونگرم و مهمان نواز، غذاهای متنوع و خوشمزه، سوغاتی های جور واجور، تنوع قومی و اقلیمی در مناطق مختلف استان با فرهنگ های متفا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

اگر مقصد سفرتان به سرزمین طلایی خوزستان است، مطمئن باشید انتخاب خوبی کرده اید و باید منتظر خاطرات به یاد ماندنی باشید. مردمان شاد و خونگرم و مهمان نواز، غذاهای متنوع و خوشمزه، سوغاتی های جور واجور، تنوع قومی و اقلیمی در مناطق مختلف استان با فرهنگ های متفاوت و سفر به کانون های فرهنگی تمدن ایران، چیزهایی هستند که تا نبینید باور نمی کنید. پس به خوزستان سفر کنید و حسابی غافلگیر شوید.

فرآوری : علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

برای اینکه بدانید در سفر به خوزستان از کجا بازدید کنید، گوشه هایی از زیبایی های این خطه زیبا را به شما معرفی می کنیم. البته جاذبه های این خطه طلایی کشورمان بسیار زیادتر از این هاست و ما صرفا قصد داریم گوشه هایی از جذابیت های استان زرخیز خوزستان را به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

دشت سوسن

دشت سوسن منطقه ای سرشار از زیبایی های طبیعی و اجتماعی است که در ۳۷ کیلومتری شهر ایذه در خوزستان واقع شده است. طبیعتی متفاوت و منحصر به فرد شامل دشتی سبز و سراسر شقایق قرمز که رود خروشان کارون آن را به دو نیم تقسیم کرده است و هر گردشگر طبیعت دوستی را به وجد می آورد.

برای رسیدن به این منطقه زیبا پس از عبور از جاده خروجی ایذه به سمت شمال و گذشتن از «پیان»  به یک دو راهی می رسید که سمت راست به سمت سوسن و سمت چپ شما را به سمت منطقه گلزار و بارگاه امام زاده سلطان ابراهیم در جوار دریاچه سد شهید عباسپور(کارون۱) می رساند.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

پل تاریخی دزفول

پل قدیمی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول است. این پل را شاپور دوم ساسانی به کمک اسیران رومی روی رود دز بنا کرد و به همین دلیل به پل رومی نیز مشهور است. وی قلعه‌ای نیز برای حفاظت از این پل بنا کرد که اکنون در محل قدیمی آن محله‌ای به نام قلعه وجود دارد. این پل، قدیمی‌ترین پل در جهان است که هنوز عبور و مرور روی آن صورت می‌پذیرد. در دوران پهلوی، به دلیل خراب شدن دهانه‌های میانی این پل، دو دهانه بتونی احداث کردند که آن را قابل تردد می‌کند.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پلها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

برای رسیدن به این مجموعه باید از میدان مرکزی شهر به سوی زیارتگاه «مقام صاحب» حرکت کنید. پیش از رسیدن به پل گرگر به ساباط ورودی آبشار که در گویش محلی «توف بلیتی» نامیده می شود وارد می شوید.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل پرستشگاهی است که عیلامی ها برای خدایان خود ساخته بودند. چغازنبیل در 45 کیلومتری جنوب شهر شوش  و در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه در استان خوزستان واقع شده است.

معبد عظیم چغازنبیل به صورت مطبق بنا شده و بزرگترین اثر معماری بر جای مانده از تمدن عیلامی است که تا کنون شناخته شده است. این بنا از آجر ساخته شده است و بر روی آجرهای آن نوشته های زیادی به خط ایلامی دیده میشود.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانای شوش قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش بزرگ، پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵-۵۲۱ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح‌های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند که بقایای به‌جای‌ماندهٔ آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شوند.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

قلعه فرانسوی ها (آکروپل)

این قلعه یکی از آثار به جا مانده از دوره قاجار است که توسط ژاک دمورگان فرانسوی، روی بلندترین نقطه شهر شوش (خیابان طالقانی)، با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ آپادانای داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است. قلعه شوش مثل قلعه های قرون وسطی اروپا از ۲ حیاط تشکیل شده که حیاط دوم مرتفع تر از حیاط اوله و در زیر حیاط دوم ۲ تالار (زیرزمین) تعبیه شده است. از مهم ترین آثار بدست آمده از تپه های این بنا می توان به مجمسه معروف ملکه ناپیر اسوستون، لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی و نقش بزکوهی و قانون حمورابی اشاره کرد.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

پل آبشار اهواز

طولانی ترین و قشنگ ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در استان خوزستان و روی یک پل معروف در اهواز جریان دارد. این آبشار مصنوعی، روی هفتمین پل اهواز که روی رودخانه کارون قرار دارد، ساخته شده تا مردم از دیدن این آبشار و عبور از روی این پل لذت ببرند. فواره ها از دو طرف پل داخل رودخانه می ریزند و شب ها با روشن شدن این فواره های رنگی، جلوه زیبایی به شب و پل داده می شود. بازی آب و نور باعث شده اهوازی ها، این پل را برای تفریح و گردش انتخاب کنند.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

آرامگاه علی بن مهزیار

در شمال شهر اهواز و نزدیک رودخانه کارون، بقعه ای به چشم می خورد که صاحب این بقعه علی فرزند مهزیار معروف به اهوازی، فقیهی صاحب نام و دانشمندی سترگ و عالمی جلیل القدر و محدثی صادق است که در سنه ۲۰۰ هجری قمری می زیسته است.

وی از شاگردان برگزیده امام رضا (ع) بوده و توقعاتی از جانب امام جواد (ع)و امام هادی(ع)به او رسید که بیانگر شان و منزلت عظمت مقام این عاشق دلسوخته اهل بیت (ع)است.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

تالاب بین المللی شادگان

این تالاب که در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده است، بیش از‪ ۴۰۰‬هزار هکتار وسعت دارد. یکی از شگفتی های تالاب شادگان، داشتن همزمان آب شور، شیرین و لب شور است که این ویژگی تنوع زیستی بی نظیری را موجب شده است.تالاب شادگان به عنوان پناهگاه بین المللی حیات وحش محسوب می شود . پوشش گیاهی درون تالاب، چراگاه و منبع تأمین علوفه دام ۱۳۲ روستای اطرافِ است. امکانات قایق سواری در کنار این تالاب برای گردشگران فراهم است و شما می توانید سوار بر قایق به تماشای زیبایی های تالاب بنشینید. تجربه ای که مطمئنا هرگز فراموش نمی کنید. همچنین می توانید در مضیف های کنار تالاب یک فنجان قهوه مهمان اهالی عرب روستای صراخیه که در کنار تالاب قرار دارد، شوید.‬

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر

بازار ته لنجی های آبادان

در آبادان می توانید از بازارهای کنار اسکله انواع و اقسام وسایل و لوازمی که احتیاج دارید را خریداری کنید. بازار «ته لنجی‌ها» یک بازار شاد است که از هر گوشه‌اش صدای موزیک عربی به گوش می‌رسد. در این بازار همه چیز از مواد غذایی خارجی گرفته تا لباس وکفش و پتو و لوازم بهداشتی و عینک های آفتابی وجود دارد. روزهای تعطیل مخصوصا در ایام عید آنقدر این بازارشلوغ می شود که به سختی می توان از آن عبور کرد.

خوزستان ؛ میزبان شایسته و خونگرم نوروزی +کلیپ تصاویر


منابع : افرا کمپ، مهر،سیری در ایران، همگردی، همشهری آنلاین