تبیان، دستیار زندگی
ند   نشست یك روزه‌ گسترش شاخه‌های علم و معرفت در ایران روز جمعه با حضور شماری از صاحبنظران ایران و لبنان در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادیان الهی برای كمال‌بخشی و سالم‌سازی ظرفیت‌های درونی و مناسبات بیرونی بشر آمده‌اند

نشست یك روزه‌ گسترش شاخه‌های علم و معرفت در ایران روز جمعه با حضور شماری از صاحبنظران ایران و لبنان در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، در این نشست، موضوع گسترش اندیشه‌های سیاسی و دینی در ایران، حوزه علمیه قم و نهضت اطلاعاتی و جریان‌های فكری و روش‌های سیاسی در ایران مطرح شد.
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: دین نه تنها حوزه‌ احكام و حقوق را شامل می‌شود كه تبیین ارزش‌ها، توصیف هستی، انسان و جامعه را نیز در بر می‌گیرد.
وی افزود: اسلام در شمولیت خویش، در تبیین موارد یاد شده جزء نگر نیست بلكه بر مجموعه نگری و منظومه اندیشی تاكید دارد و پیوندی استوار و هماهنگ میان اجزای این دین برقرار است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم تاكید كرد: دین را نباید با اندیشه‌های فلسفی و مكتب‌های نظری مقایسه كرد، ادیان الاهی برای ساختن حیات انسانی آمده‌اند و فلسفه وجودی آنها كمال‌بخشی و سالم‌سازی ظرفیت‌های درونی و مناسبات بیرونی است.
وی ابراز عقیده كرد كه مقوله‌ توسعه و تكامل اجتماعی نه تنها از دید ادیان الهی پنهان نمانده كه بخشی از رسالت آنها و انبیای الهی است.
هم‌چنین حجت الاسلام نجف لك‌زایی رییس مركز تحقیقات حكومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم گفت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یك جنبش سیاسی از اركان فكر سیاسی اسلام كه مبتنی بر مبارزه با استبداد و استعمار و عمل به تكالیف الهی است سرچشمه گرفته است.
وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان ثمره انقلاب اسلامی از یك سو بر جلب رضایت خداوند و تحقق عدالت و مبارزه با ظلم و از سوی دیگر بر جلب رضایت ملت و تحقق آزادی استوار است و این همان دمكراسی اسلامی است.