تبیان، دستیار زندگی
ست شیخ الازهر از حملات مغرضانه برخی کشورهای غربی که نسبت به اسلام و مسلمانان روا می دارند، به شدت انتقاد و اسلام را دین صلح و دوستی معرفی کرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر، دکتر سید محمد طنطاوی شیخ دا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسلام دین صلح و دوستی است

شیخ الازهر از حملات مغرضانه برخی کشورهای غربی که نسبت به اسلام و مسلمانان روا می دارند، به شدت انتقاد و اسلام را دین صلح و دوستی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر، دکتر سید محمد طنطاوی شیخ دانشگاه الازهر اظهار داشت: بیش از 1400 سال از دعوت پیامبراکرم (ص) به اسلام می گذرد، پیامبری که جهان و جهانیان را از ظلمات به سوی نور هدایت کرد؛ از این رو اهانت به پیامبری که به اسلام بشارت داده است و به اسلام به عنوان تنها راه سعادت بشر فراخوانده است، بسیار جای شگفتی دارد.

طنطاوی طی گفتگو با بیورن سورنسن سفیر دانمارک در قاهره گفت: توهین به مردگان و به دیگران از اموری است که با اصول انسانی منافات دارد و چه بسا این توهین به پیامبر، صالحان و نیکوکاران باشد، زیرا آنها نمی توانند از خود دفاع کنند و باید از توهین به دیگران به ویژه به مردگان و علما و پیامبران نیز به شدت برحذر باشیم؛ زیرا آنها مقامات با ارزش دینی و معنوی هستند و توهین به آنها امری دور از ذهن به شمار می رود.

طنطاوی اظهار داشت: اسلام دین صلح و دوستی است و به همکاری، تعاون و تقوا فرا می خواند و از انسانها می خواهد که به یکدیگر کمک و مساعدت کنند تا روح تسامح در میان آنها جاودانه شود.

شیخ الازهر تصریح کرد: اسلام حق را به درستی نشان داده است و انسانها را از باطل برحذر می دارد.

وی افزود: اسلام دینی است که می خواهد با همه ادیان به عدل و داد رفتار شود به ویژه به ادیان آسمانی احترام گذاشته شود؛ از این رو اسلام دین ارعاب نیست و نمی توان این مسئله را به آن نسبت داد.

وی افزود: در گفتگو و مذاکرات مختلف است که اختلاف نظرات برطرف می شود و دیدگاه های مشترک با تشریک مساعی محقق می گردد.

بیورن سورنسن سفیر دانمارک در قاهره نیز طی این گفتگو اظهار داشت: کشور دانمارک با هر وسیله ای اعم از کلامی یا عملی تعبیرات غیر مقبول که توهین به اسلام و مسلمانان به شمار می رود را محکوم کرده است و به احترام به ادیان الهی به ویژه اسلام که از ادیان بزرگ در جهان و همچنین در دانمارک به شمار می رود، فرامی خواند.

وی تأکید کرد: روابط قوی با جهان اسلام سبب شده است تا احترام متقابل میان ادیان الهی عرضه شود و ترسیم کاریکاتور موهن پیامبراکرم (ص) که یکی از روزنامه های دانمارکی به آن اقدام کرده، به قصد توهین به اسلام و مسلمانان نبوده است.

به گزارش خبرگزاری محیط به نقل از روزنامه "الاهرام"، وی طی دیدار با شیخ الازهر تأکید کرد: دانمارک مسئله آزادی بیان را مطرح کرده است، اما از عواقب این مسئولیت که احساسات و عواطف دیگران را خدشه دار کند بی اطلاع بود و نمی دانست که مسئله آزادی بیان به ایجاد مسائل مختلف و از جمله توهین به ادیان الهی منجر می شود.

سورنسن اظهار داشت: وزیر امور خارجه دانمارک نامه ای به دبیرکل اتحادیه عرب و دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی مبنی بر احترام دانمارک به اسلام ارسال کرده است.

در این دیدار جاکوب سکویفولد مدیر مرکز گفتگوی مصر و دانمارک، ناجی عبدالله مشاور مصر در سفارت دانمارک، اسامه سرایا رئیس تحریریه الاهرام نیز حضور داشتند.