تبیان، دستیار زندگی
ست   جلسه میزگرد و پاسخ به شبهات تحت عنوان پاسداری از اندیشه‌های امام راحل (ره) شب گذشته از سوی اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه برگزار شد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، در ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقبولیت نظام با رأی مردم است

جلسه میزگرد و پاسخ به شبهات تحت عنوان پاسداری از اندیشه‌های امام راحل (ره) شب گذشته از سوی اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا، در این برنامه حجت الاسلام و المسلمین دكتر نبویان عضو هیأت علمی این مؤسسه با اشاره به مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درموضوع جمهوریت و اسلامیت گفت: در مكتب اسلام حق حاكمیت از آن خدا و فردی است كه از سوی او اذن داشته باشد.
وی در بیان تفاوت مقبولیت و مشروعیت گفت: رأی مردم در مقبولیت نظام صد در صد دخالت دارد اما مشروعیت نظام از سوی خداست.
دكتر نبویان افزود: ما قائل به نصب از جانب مبدأ هستیم و هر كس كه خدا او را نصب كرده است حق حاكمیت دارد. اگر مردم فردی را انتخاب كنند اما از جانب خدا تأیید نشده باشد حق حاكمیت و مشروعیت ندارد.
دكتر نبویان با نقل سخنانی از امام راحل در مورد نصب رؤسای جمهور از سوی ولی فقیه افزود: فقها از سوی معصومین (ع) بر تمام شئونات اجتماعی و سیاسی نیابت دارند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی در ادامه به تبیین فلسفه سیاست پرداخت و گفت: در فلسفه سیاست دو رویكرد وجود دارد كه عبارت است از جهان بینی دینی و سكولار.
وی در تبیین تفاوت این دو دیدگاه خاطر نشان كرد: در جهان بینی دینی مسأله از یك سو به مبدأ و از سویی دیگر به معاد وصل می‌شود اما در اندیشه سكولار، خدا و دین یا وجود ندارد و یا اگر وجود داشته باشد حق دخالت در اندیشه بشری را ندارد.
دكتر نبویان با اشاره به تئوری‌های موجود حكومت‌ها افزود: مكتب اسلام تئوری خدا سالاری را ارائه كرده است و لذا تئوری مادرزادی، فرد سالاری و دموكراسی غربی كه مشروعیت و مقبولیت را از آن مردم می‌داند فاقد اعتبار می‌دانیم.
حجت الاسلام نبویان تصریح كرد: در صورت مخالفت مردم با قرآن و دین اسلام، آیا حضرت امام (ره) كه این همه برای اسلام زحمت كشید، از رسالت خود دست بر می‌داشت.
وی ادامه داد: در زمان حضرت امام (ره) سه رییس جمهور روی كار آمدند و ایشان در حكم تنفیذ آنان، كلمه منصوب را تكرار كرد و فرمود، شما را منصوب می‌كنم.
وی از ترویج اندیشه سكولار در برخی مطبوعات ابراز تأسف كرد و افزود: اندیشه سكولار، جهان بینی رایج در دنیاست كه در كشور ما نیز برخی مطبوعات آگاهانه یا ناآگاهانه این تفكر را ترویج می‌كنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی با رد اختلاف بین حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی خاطر نشان كرد: هر دو بزرگوار در تكرار فرمایشات امام خمینی اتحاد دارند.
وی افزود: آیت الله جوادی در تفسیر آیاتی از سوره ابراهیم (ع) مقبولیت حكومت را به رأی مردم دانسته‌اند و این تصریح سخنان آیت الله مصباح یزدی است.