تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: هدف اصلی ستاد صبر این است که فرهنگ صلح و سازش، بخشش، عفو و گذشت و نیز فرهنگ رضایتمندی و رضایت دهی را ترویج کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف اصلی "ستاد صبر" گسترش صلح و سازش است

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: هدف اصلی "ستاد صبر" این است که فرهنگ صلح و سازش، بخشش، عفو و گذشت و نیز فرهنگ رضایتمندی و رضایت دهی را ترویج کند.

بخش حقوق تبیان

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی صبر در کشوراظهار کرد: در ابتدا وفات حضرت ام البنین (س) را خدمت همه تسلیت عرض می کنم. حضرت ام البنین (س) یک از اسوه های صبر و استقامت وایثار است که زندگی خود را وقف خدمت به فرزندان حضرت زهرا (س) کرد. وی گفت: ستاد ملی صبر ستادی است که به تازگی تشکیل و با نظر ریاست قوه قضائیه شکل گرفته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: هدف اصلی این ستاد این است که فرهنگ صلح و سازش ، بخشش ، عفو و گذشت و نیز فرهنگ رضایتمندی و رضایت دهی را ترویج کند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: صبر مفهو خیلی ارزشمندی دارد اما در عین حال مخفف سه واژه صلح، بخشایش و رضایت است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: شاید سوال شود که قوه قضائیه چه ارتباطی با این گونه امور دارد؟ باید گفت قوه قضائیه هدفش برقراری عدالت و جریان سازی برای عدل است. البته ابزار نهایی برقراری عدالت دادگستری ها هستند اما اینها ابزارهای آخرین هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی ادامه داد: شاید سوال شود که قوه قضائیه چه ارتباطی با این گونه امور دارد؟ باید گفت قوه قضائیه هدفش برقراری عدالت و جریان سازی برای عدل است. البته ابزار نهایی برقراری عدالت دادگستری ها هستند اما اینها ابزارهای آخرین هستند.

وی ادامه داد: در کنار این ابزارها یک مسئولیت دیگری بر اساس قانون بر عهده قوه قضائیه است که ان هم پیشگیری  ازوقوع جرم است.کار پیشگیری این است که مردم سروکارشان به دادگاه نیفتد و نیازی به مراجعه به دادگاه ها نداشته باشند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: این موضوع در اسلام هم مورد توجه قرار گرفته است که به جای کشمکش و دعوا بین مردم صلح و مصالحه باشد.

این مقام قضایی خاطر نشان کرد: در روایات از پیامبر اسلام نقل است که فرمودند برقراری مصالحه بین مردم از یکسال عبادت ونماز و روزه بهتر است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: به همین دلیل هم در قوه قضائیه این تلاش ها درحال ا فزایش است که فرهنگ صلح و سازش در بین مردم رواج پیدا کند.

وی بیان کرد: مردم باید یاد بگیرند که به داورهای مرضی الطرفین مراجعه کنند. این موضوع در قانون ما وجود دارد اما کمتر از یک درصد شایع است. متاسفانه این موضوع به دلیل  فقر فرهنگی است. باید داوری ها رواج بیابد واهمیت صلح وسازش برای عموم مردم تبیین شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه به بیان مثالی در این خصوص اشاره کرد و گفت: در عرصه خانوادگی طبیعتاَ بین زوجین اختلافاتی به وجود می آید که متاسفانه بلافاصله زوجین به دادگاه ها مراجعه می کنند . این کار، کار درستی نیست چون به زیان زوجین و نهاد خانواده است .

این مقام قضایی توضیح داد: لذا باید پیش از روود به دادگاه ها مشکلات برطرف شود واین کار نیاز به فرهنگ سازی دارد باید فرهنگ مراجعه به داوری بسیار مورد توجه قرار گیرد. نباید اجازه داد همه موارد به دادگاه ها منتهی شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی به اقدامات معاونت فرهنگی قوه قضائیه در این خصوص اشاره کرد و گفت: ما در معاونت فرهنگی قوه قضائیه بخش فرهنگی این کار را بر عهده داریم. ما کار فرهنگ سازی را انجام می دهیم و تشکیل ستاد ملی صبر هم به همین جهت بوده است.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف، ستاد دیه ، انجمن حمایت اززندانیان ودیگر دستگاه ها باید در این خصوص هماهنگ شوند و بین دستگاه ها برای ترویج فرهنگ صبر، عفو و گذشت هماهنگی های بیشتری صورت پذیرد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: همایش ملی صبر در روز سه شنبه هفته جاری در سالن اجلاس سران با حضور مسئولین عالی رتبه قوای سه گانه برگزار می شود که نقطه آغازین برای اقدامات ارزشمند ستاد ملی صبر است.

این مقام قضایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صبر جنبه های مختلفی دارد. صبر سیاسی، صبر اقتصادی، صبر اجتماعی و صبر در برابر گناه نمونه هایی از صبر هستند. همچنین صبر بر مصائب یکی از نمونه های صبر است که برای انسان بسیار سازنده است. امروز در جامعه مشکلات زیادی وجود دارد که مردم باید در مقابل آنها صبوری کنند. هر چند که مسئولان هم لازم است نسبت به این مشکلات حساس تر بوده و نسبت به رفع آنها تلاش مضاعفی کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس آمارها حدود 4 میلیون پرونده در سال در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود که این عدد گاهی به 5 میلیون هم می رسد. ظاهرا در سال جاری و در نه ماهه اول آن بیش از 3 میلون پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شده که نیمی از انها منجر به صلح وسازش شده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: قوه قضائیه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم وکاهش پرونده های دادگاه ها سه حوزه فعال یعنی معاونت فرهنگی،‌ معاونت اجتماعی و شورای حل اختلاف را در کنار خود دارند.

وی اظهار کرد: بر اساس آمارها حدود 4 میلیون پرونده در سال در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود که این عدد گاهی به  5 میلیون هم می رسد. ظاهرا در سال جاری و در نه ماهه اول آن بیش از 3 میلون پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شده که نیمی از انها منجر به صلح وسازش شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره تاثیرات کاهش آستانه تحمل افراد گفت: تقریبا می توان گفت که اکثر جرائم که رخ می دهند یکی از علل اصلی آن صبوری نداشتن است مثلا در بسیاری از جاها به خاطر یک جلو افتادن ساده در خیابان ها تصادف و درگیری ونهایتا ضرب و جرح اتفاق می افتد که این یک نمونه ساده از بی صبری است.

این مقام قضایی تصریح کرد: کاهش یافتن آستانه تحمل مردم دلایل مختلفی دارد. یکی  از این دلایل عجول بودن مردم است بخصوص برای جوانان که قصد دارند راه صد ساله را یک شبه طی کنند از طرف دیگر آموزش در خانواده  و مدارس و نظام تربیتی ما باید نسبت به صبوری فرزندان بیشتر همت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی خاطر ناشان کرد: اقدامات فرهنگی زیادی در معاونت فرهنگی قوه قضائیه صورت گرفته است. از جمله تولید نماهنگ، تیزر وفیلم کوتاه که بیش از 20 مورد از آنها در رسانه ملی نمایش داده شده است.

وی بیان کرد: همچنین اقدامات فرهنگی خوبی در درون دستگاه قضا توسط معاونت فرهنگی قوه قضائیه صورت گرفته است. به عنوان نمونه تولید و نمایش فیلم های مورد نظر برای قضات و کارکنان یکی از این اقدامات بوده است.

منبع: میزان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .