تبیان، دستیار زندگی
بی شک در آموزش آنلاین باید به دنبال راه کارهایی بود که رغبت کاربران برای شرکت در فعالیت های اجتماعی را افزایش داد. با ارائه روش های جالب می توان افراد را در یک مسیر واحد قرار داد و آن ها برای رساندن به نتیجه مورد نظر متحد کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (3)

بی شک در آموزش آنلاین باید به دنبال راه کارهایی بود که رغبت کاربران برای شرکت در فعالیت های اجتماعی را افزایش داد. با ارائه روش های جالب می توان افراد را در یک مسیر واحد قرار داد و آن ها برای رساندن به نتیجه مورد نظر متحد کرد.

شبکه ها و پلتفرم های اجتماعی، وبلاگ ها، وبینارها و ... می توانند گنجینه ای از فعالیت ها و مواد آموزشی باشند و طیف وسیعی از نظرات و خلاقیت ها را در برگیرند. همچنین با استفاده از روش های جدید می توانند تکنیک های آموزشی مختلفی را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و فعالیت های مشترک دیگری را با هم آغاز کنند.

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (3)

بهترین تعریفی که می توان برای فعالیت های یادگیری داشت، روش هایی است که افراد در حین یادگیری به کار می برند تا بتوانند به مهارت و هدف نهایی خود دست یابند. شما به عنوان یک طراح آموزشی باید روش های متعدد را پیش روی آنها قرار دهید تا مناسب با شرایط و روحیات خود یکی یا تعدادی از آنها را برگزینند. به کارگیری فعالیت های یادگیری روند آموزش را سرعت می بخشد و توجه و تمرکز فراگیران را در طول آموزش به سمت موارد برنامه ریزی شده معطوف می سازد. به گونه ای عمل کنید تا حواس آدمی را به کار گیرد. خواندن محتوای متنی، گوش دادن به محتوای شنیداری، مشاهده ویدیوهای آموزشی، انجام تحقیق و ... همگی نمونه ای فعالیت های یادگیری هستند. همچنین در قسمت قبل اشاره کردیم که می توانید از وبلاگ ها استفاده کرده و تعلیمات آنلاین را فراموش نکنید.

این مطلب ادامه دو مطلب قبل تحت عناوین:

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (1)

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (2)

است، که 5 مورد

1. تشکیل گروه در رسانه های اجتماعی به منظور همکاری در پروژه

2. بحث آنلاین

3. ایجاد بازی با سناریوهایی بر مبنای کار تیمی

4. تعلیمات آنلاین

5. ایجاد وبلاگ برای کارمندان

مورد بررسی قرار گرفت، در ادامه بخوانید...

6. برگزاری وبینارهای ماهانه

برای وبینارهای ماهانه برنامه ریزی کرده و برای شرکت کنندگان خود لیست موضوعات و سوالاتی که قرار است مطرح شود را عنوان کنید.این باعث می شود که افراد در تعامل مستقیم با رویداد مورد نظر قرار گیرند. به یادگیرندگان فرصت سوال پرسیدن را بدهید تا برای هر یک پاسخ دریافت کنند. بر این اساس مربیان می توانند میزان پیشرفت فراگیران را ارزیابی کنند. همچنین با استفاده از ویدیو کنفرانس می توانید تعداد قابل توجهی از مخاطبان را مدیریت کرد. پلتفرمی انتخاب کنید که که توانایی پشتیبانی از تعداد بالایی از کاربران را داشته باشد. طرحی که ارائه می کنید می بایست ریز جزییات را داشته تا بتوانید موضوع را ارائه کرده و زمان لازم به منظور پاسخگویی را تعیین کنید. در نهایت وبینار خود را با به کارگیری # در برچسب های مرتبط ، در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا قابلیت بحث به صورت آنلاین را به خود اختصاص دهد. هرگز فراموش نکنید وبینار خود را ضبط کنید تا افرادی که به صورت زنده در جلسات حضور نداشتند قادر به استفاده از برنامه های شما باشند.

7 فعالیت یادگیری اجتماعی مناسب در آموزش آنلاین (3)

7. از پلتفرم های به اشتراک گذاری ویدیو استفاده کنید تا جرقه ای برای بحث های شما باشد.

پلتفرم های به اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب، فضای مناسبی برای شروع بحث های بزرگ ایجاد می کنند. مخاطبان خود را تشویق کنید تا به مشاهده ویدیوهای آنلاین بپردازند. از آنها بخواهید تا در انجمن های آنلاین شما شرکت کرده و نظرات خود را نسبت به فیلم مربوطه در رسانه های اجتماعی یا وبلاگ های آموزش الکترونیک به اشتراک بگذارند. به عنوام مثال از افرادی که در سایر انجمن ها حضور دارند و توانایی بالایی نسبت به یادگیرندگان دیگر دارند بخواهید تا مراحل فیلم را ضبط کرده و برای افراد دیگر به اشتراک بگذارند و یا آن را در کتابخانه Micro learning (ریز آموزش) اضافه کنند.

پلتفرم های به اشتراک گذاری فیلم، در زمان هایی که افراد در لحظات خاص قرار دارند، بسیار پرکاربرد خواهد بود. به سادگی می توانید لینکی از فیلم های با فرمت (ریز آموزش) Micro learning تهیه کنید و آن را در اختیار مخاطبان قرار دهید. با این روش افراد به مخزن بزرگی از اطلاعات کوچک دسترسی دارند تا در صورت نیاز به آموزشی خاص، به آنها مراجعه کنند.

مشابه چنین آموزش هایی را در کشور خود داریم. به طور مثال با استفاده از نرم افزار Camtasia (نرم افزار ضبط فیلم) آموزش فهرست بندی پایان نامه در Word را به حالت اجرا درآورده اند و آن را در قالب یک فایل کوتاه بر روی اینترنت گذاشته تا دیگران نیز از آن استفاده کنند. در حقیقت این همان آموزش Micro learning است. پلتفرم های به اشتراک گذاری فیلم، در زمان هایی که افراد در لحظات خاص قرار دارند، بسیار پرکاربرد خواهد بود. به سادگی می توانید لینکی از فیلم های با فرمت (ریز آموزش) Micro learning تهیه کنید و آن را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. این راه باعث می شود تا افراد به مخزن بزرگی از اطلاعات کوچک دسترسی داشته تا در صورت نیاز به آموزشی خاص، به آنها مراجعه کنند.

یادگیری های اجتماعی به افراد کمک می کند تا احساس انزوا نداشته و یادگیرندگان شرکت های بزرگ بتوانند دیدگاه های منحصر به فرد خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. هر کسی این فرصت را دارد تا تعامل مناسبی با همکاران خود داشته و ایده های خود را بیان کند و با برقراری ارتباط با سایرین بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. همچنین می توانید فعالیت هایی را که در زمینه یادگیری اجتماعی انجام می گیرد را با استراتژی های آنلاین خود ترکیب کنید تا از این طریق بتوان افزایش تعامل و تعهد را بین کارکنان خود شکل دهید.

منابع:

7 Social Learning Activities That Are A Perfect Fit In Online Training” CHRISTOPHER PAPPAS”

www.elearningindustry.com

Social Learning In Instructional Design: Practical Tips To Design Effective Collaborative eLearning Activities

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی