تبیان، دستیار زندگی
اموزش و یادگیری فرآیندی تداومی است، مخصوصا در زمینه آموزش شغلی.با معرفی فن آوری های جدید، آموزش و تمرین به راحتی در دسترس عموم قرار گرفته است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راهکار برای داشتن محیط آموزشی همراه با بازی سازی

آیا آموزش الکترونیک را باید تنها در به اشتراک گذاری مطالب علمی خلاصه کرد؟ برای تاثیرگذاری بیشتر آموزش الکترونیک، باید تجربه بهتری از آموزش ارائه کرد.فراگیران مدرن با فن آوری همراه هستند و  از پلت فرم های فن آوری برای داشتن تجربه بهتر آموزشی بهره می گیرند.

6 راهکار برای داشتن محیط آموزشی همراه با بازی سازی

بازی سازی یکی از استراتژی های نوین افزودنی به آموزش الکترونیک است که این روزها از آن استقبال زیادی شده است. به این وسیله شما هم میتوانید تجربه آموزشی و سرگرمی را به دوره ی خود اضافه کنید.

اموزش و یادگیری فرآیندی تداومی است، مخصوصا در زمینه آموزش شغلی.با معرفی فن آوری های جدید، آموزش و تمرین به راحتی در دسترس عموم قرار گرفته است. نه تنها برای سازمان ها باعث کاهش هزینه خواهد شد، بلکه نرخ بازگشت سرمایه برای آنان را نیز افزایش خواهد داد.اما آیا اموزش الکترونیک تنها به به اشتراک گذاری دانسته ها از طریق سیستم آموزشی خلاصه می شود؟ قطعا خیر! آموزش الکترونیک ابعاد و ویژگی های فراوانی دارد که باید در فرصت مناسب به آن ها پرداخت.

یکی از قدیمی ترین تجربیات انسان در زندگی، بازی کردن است. انسان از کودکی از طریق بازی ها بسیاری از مهارت ها را کسب می کند اما در طی بزرگسالی آن را فراموش می کند و یا  فرصتی برای آن باقی نمی گذارد. بهتر است با ترکیب دو مفهوم آموزش و بازی سازی، سعی کنیم تجربه نوینی از آموزش برای نسل قدیم و جدید ارائه نماییم. بازی سازی خود شامل مفاهیم روان شناسی شامل انگیزش، رفتار و شخصیت شناسی است که همه این ها گاهی برای اساتید آموزشی تبدیل به بزرگترین مشکلات می شوند.

بازی سازی می تواند شامل سناریو هایی شود که با زمینه اصلی محتوای آموزشی در ارتباط است. عناصر آن می تواند کارمندان را در برابر ویژگی های شخصیتی یا شغلی مورد ارزیابی قرار دهد و اینگونه اهداف شغلی را بیان نماید. این عناصر باید با ویژگی های شخصیتی فراگیران هماهنگ باشند. بوسیله پلت فرم های اموزشی به همراه بازی سازی، می توان سطوح آموزشی را از پایین ترین سطح تا بالاترین آن طی نمود.

بازی سازی پلت فرم های آموزشی، یکپارچه سازی بازی هایی مانند امتیاز بندی، سرگرمی های فکری و ... با محتوای دوره های آموزشی است به نحوی که بتوان از آن ها بازخورد دریافت نمود. این موضوع برای فرآیند آموزش کمکی حیاتی است و انگیزه فراگیران را نسبت به اتمام دوره آموزشی بسیار افزایش خواهد داد. این کار باعث خواهد شد تا فراگیران از فرآیند آموزش لذت برده و مزایایی همچون :

• افزایش انگیزه

• افزایش تمایل به پایان موفق دوره آموزشی

• افزایش به اشتراک گذاری دانش

• داشتن تجربه بهتر آموزشی

خواهد داشت.

در ادامه 6 راهکار برای داشتن محیط مناسب آموزشی بازی سازی را بیان می نماییم.

1- اهداف را تعیین کنید.

مدیران آموزشی باید مشخص کنند چه هدفی از ایجاد دوره های اموزشی دارند. عناصر بازی سازی بعد از آن مورد ارزیابی و مطابقت قرار خواهند گرفت تا به فرآیند رسیدن به اهداف کمک کنند.

2- درک صحیح از فراگیران

برای استفاده صحیح از عناصر بازی سازی، ضروری است که درک صحیحی از موقعیت فراگیران و شرایط آنان داشته باشیم. برای گروهی از آن ها، دوره آموزشی مناسب است و برای برخی به دلیل تجربه قبلی نا موفق از شرکت در دوره آموزشی، خیر. به دقت آنان را ارزیابی کنید.

3- بین یادگیری و بازی سازی ارتباط برقرار کنید.

محتوای آموزشی را با دقت بازبینی و انتخاب نمایید و محتوای بازی سازی مناسب با آن را انتخاب کنید. دوره های اموزشی کوتاه برای بازی سازی مناسب تر هستند. ارتباط مناسب بین محتوا و تجربه بازی، بسیار مهم است.

6 راهکار برای داشتن محیط آموزشی همراه با بازی سازی

4-  عناصر آموزشی و بازی سازی را طراحی کنید.

اگر نیاز است، دوره آموزشی و یا سناریو ی بازی را دوباره طراحی کنید. نیاز نیست حتما از قالب های گذشته استفاده نمایید.

تعیین اهداف دوره اموزشی قبل از ترکیب آن با بازی سازی، از پر اهمیت ترین مباحث مدیران آموزشی است.

5- تجربه جدید را به اشتراک بگذارید.

بعد از مطابقت کامل دوره آموزشی با عناصر بازی، ضروری است که از آگاهی فراگیران از میزان پیشرفت خود، اطمینان یابید. مزایای این روش آموزشی را برای آنان شرح دهید.

6- تحلیل و ارزیابی ارائه کنید.

بازی سازی به مدیران آموزشی اجازه ی تحلیل و ارزیابی از طریق کوئیزها یا سایر آزمون های چالش برانگیز را خواهد داد. نتایج این آزمون ها می تواند تدریجا ارزیابی شود تا  در صورت لزوم در طراحی دوره آموزشی بازبینی صورت گیرد.

آموزش الکترونیک تنها صورت الکترونیکی شده آموزش نیست، بلکه یک ابزار برای مهیج ساختن آموزش نیز به شمار می رود. بازی سازی یک راهکار قدرتمند برای اضافه کردن هیجان و لذت به دوره آموزشی به همراه افزایش مشارکت و انگیزه فراگیران نیز هست. با استفاده از راهکارهای این مقاله، با دقت از این ابزار استفاده کنید.

منابع:

elearningindustry.com

6-practices-5-features-gamified-learning-environment

Gamified learning platform can maintain the levels

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: فاطمه سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی