تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت صابون سنتی شهرستان ویژه مراغه در فهرست آثار ملی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت ملی صابون سنتی مراغه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت صابون سنتی شهرستان ویژه مراغه در فهرست آثار ملی خبر داد.

بخش گردشگری تبیان

ثبت ملی صابون سنتی مراغه

به گزارش تبیان از ایرنا ؛ مرتضی آبدار گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس که روز 21 اسفند در تهران برگزار شد، مهارت تهیه سنتی صابون مراغه در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی گفت: صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از 200 سال قدمت معروفترین صابون سنتی کشور بوده و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می شود.

وی اضافه کرد: صابون مراغه تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، مورد استفاده بیشتر مردم شهرهای ایران بود و هم اکنون نیز در بازارهای سنتی همه شهرهای ایران به وفور یافت می شود و طرفداران زیادی دارد.

صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از 200 سال قدمت معروفترین صابون سنتی کشور بوده و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می شود.

آبدار گفت: با توجه به مدارک و مستندات موجود و ارائه پرونده از سوی این اداره کل به کمیته تخصصی ثبت آثار کشور و پس از بررسی های صورت گرفته از سوی این کمیته، مهارت تهیه سنتی صابون مراغه در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

بر اساس این گزارش، صابون مراغه از دنبه گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده و در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

امروزه با وجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج میان خانواده‌های ایرانی مورد استفاده است و شهرت جهانی هم دارد.

زمان زیادی صرف تولید این صابون می‌شود به طوری که شش ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و سه ساعت نیز برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می‌شود.

شهرستان مراغه به عنوان دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی در 125کیلومتری جنوب تبریز واقع است.


منبع : ایرنا