تبیان، دستیار زندگی
تاکسیرانی تهران نیز در رقابت کسب و کار اینترنتی اسنپ و تپسی اقدام به راه اندازی اپلیکیشنی با نام کارپینو کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارپینو ترمزاسنپ و تپسی می کشد

تاکسیرانی تهران نیز در رقابت کسب و کار اینترنتی اسنپ و تپسی اقدام به راه اندازی اپلیکیشنی با نام کارپینو کرد.

بخش اجتماعی تبیان
title

درهای باز «کارپینو»

میدان رقابت عوض شد. این کوتاه‌ترین پیام خبری جدید است که این روزها در رسانه‌های شهری می‌چرخد. خبری که در پی آن باید منتظر فاز جدید رقابت تاکسیرانی تهران برای بازپس‌گرفتن بازار مسافربری دربستی در تهران بود. اتفاقی که دو تا از موفق‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی و مبتنی بر تلفن همراه، یعنی «اسنپ» و «تپسی» را به‌عنوان پدیده‌های سال 95 معرفی کرد. حالا اما بعد از کشمکش‌های فراوان، تهدید، اعتراض و اعتصاب برای برخورد با این دو اپلیکیشن -که البته بی‌نتیجه هم ماند- فضای رقابت به سمت و سویی دیگر رفته است و تاکسیرانی قصد دارد با ورود یک رقیب جدید و قدرتمند، این دو رقیب خصوصی را از گردونه خارج کند. رقابتی که کاربران را با یک نام جدید آشنا می‌کند: «کارپینو»

چندماه بعد از آن که بازار داغ اپلیکیشن های جابه‌جایی مسافر، به‌عنوان پدیده‌ای جدید در تهران، جای خود را میان مشتریان باز کرد، زمزمه‌های اعتراض صاحبان موسسه‌های اتومبیل کرایه و تاکسی‌داران تهرانی به همهمه و فریاد تبدیل شد. اعتراض‌هایی که ورود رقبای جدید را به بازار رقابت برنمی‌تافتند و با انواع و اقسام دلایل، از ندادن مالیات و نداشتن مجوز گرفته تا حرکت‌های نفوذی و مشکلات امنیتی، سعی کردند با قوه قهریه، جلوی فعالیت این اپلیکیشن‌ها را بگیرند.

غیر قانونی، نفوذی و ...

11 دی‌ماه خبرنگار «ایسنا» به نقل از رییس مؤسسات توریستی و خودرو کرایه، درباره فعالیت اسنپ و تپسی نوشت: «‌ما به عنوان اتحادیه رسمی، فعالیت آنان تأیید نمی‌کنیم به خاطر اینکه نه تنها مالیاتی برای آنها تعیین نشده است بلکه رانندگان نیز مورد گزینش قرار نمی‌گیرند و انواع خودروها برای سرویس‌دهی پذیرش می‌شوند.»

آقای «قاسم قربانی خواه» این را هم گفته بود: «در اتحادیه حتی اتومبیل‌هایی که پلاک غیر از پلاک تهران دارند، در این استان اجازه حضور در واحدهای صنفی را ندارد اما به‌وفور انواع خودروها با پلاک‌های شهرهای مختلف را در این سامانه‌های مجازی مشاهده می‌کنیم. همچنین با حذف شدن هزینه‌هایی از این دست، قیمت‌های پایینی را هم برای ارائه خدمات به مشتری می‌دهد.»

قربانی‌خواه، مدعی بود که از صاحبان این دو اپلیکیشن، رودست خورده است: «‌چندی پیش تعدادی از افرادی که در این حوزه فعال بودند مجوزی را با اطلاع ما برای فروش به خود آژانس‌ها و مؤسسات اتومبیل کرایه دریافت کردند تا به‌وسیله آن، سیستم ارائه خدمات به مشتری بهبود پیدا کند اما مدتی بعد دیدیم که خودشان وارد یک کسب‌وکار در همین رابطه شدند و این برنامه‌های موبایل را به راه انداختند.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی نیز با بیان اینکه هرگونه فعالیت برای جابه‌جایی مسافر در تهران، طبق قانون باید با مجوز این سازمان باشد، در جبهه مخالفان فعالیت اسنپ و تپسی قرار گرفت. آقای «میثم مظفر» گفت:« امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سؤال است؛ هیچ‌کس پاسخگوی امنیت و تأیید صلاحیت این‌گونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی به این مساله ورود کنند.»

رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به فعالیت گسترده این آژانس‌های موبایلی نیز گفت: «نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجایی که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارند، لازم است ارگان‌های ذیربط به این مساله ورود کنند.»

مقاومت و پاسخ‌های مدیران این دو اپلیکیشن اما، وقتی کنار حمایت‌های وزیر ارتباطات قرار گرفت، توپ را دوباره به زمین حریف انداخت.

وزیر ارتباطات 21 دی ماه در نشست توسعه‌دهندگان محتوا، درباره نرم‌افزارهای حمل‌ونقل شهری گفت: «درباره کسب‌وکارهای جدید و فعالیت‌های نرم‌افزارهای موجود در فضای مجازی هنوز فرهنگ‌سازی کافی صورت نگرفته‌ است.» دکتر «محمود واعظی» با اشاره به نرم‌افزارهای فعال دربخش حمل‌ونقل گفت: «اکنون کسب‌وکارهای سنتی به طور دائم در حال مشکل‌تراشی برای «اسنپ» و «تپسی» هستند و عملاً اصناف، آنها را به رسمیت نمی‌شناسند. در تلاشیم تا اگر مشکل مقررات در این حوزه وجود دارد یا نیاز به مصوبه دولت احساس می‌شود برای این امور جایی باز کنیم چرا که در وزارت ارتباطات بر این باوریم که باید از این نوع کسب‌وکارها حمایت کنیم.»

بازی عوض می‌شود

کمتر از دو ماه بعد، یعنی دوم اسفندماه امسال نیز، رسانه‌ها خبر از حل مشکل مجوز اسنپ و تپسی دادند: «در جلسه ۲ معاون رییس‌جمهور و ۲ وزیر با فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی مقرر شد، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی متشکل از فعالان این حوزه به‌عنوان مرجع مجوزدهی و نظارت دولت بر فعالیت آنها تشکیل شود.»

اما این پایان ماجرا نبود. چرا که رانندگان و صاحبان آژانس‌های کرایه اتومبیل تهران، درست در همان روز یعنی دوشنبه دوم اسفندماه، اعتراض خود را تا میدان بهارستان کشاندند و در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کردند. تجمعی که بیش از همه‌چیز، شعارهای سرداده شده در آن به چشم آمد.

خبرگزاری «ایرنا» در این‌باره نوشت: «رانندگان معترض تجمع‌کننده مقابل مجلس شورای اسلامی، فعالیت «اسنپ» و«تپسی» را غیرقانونی عنوان می‌کردند و خواستار رسیدگی مجلس به این موضوع بودند. تجمع‌کنندگان با دردست داشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به نحوه فعالیت «اسنپ» و«تپسی» از سوی مجلس و دولت شدند.»

یکی از این تجمع‌کنندگان هم به ایرنا گفته بود: «ما رانندگان آژانس مدت‌هاست نسبت به فعالیت اسنپ و تپسی در سطح شهر اعتراض داریم زیرا این شرکت‌ها کاملاً غیرقانونی هستند.»

این شیوه اعتراض که یکی از سایت‌های خبری با تعبیر «لشکرکشی خیابانی بخش سنتی» از آن یاد کرده بود، شعارهای جالبی را هم به همراه داشت. شعارهایی چون «نرم‌‌افزار نفوذی نابود باید گردد/ اسنپ آمریکایی نابود باید گردد» و البته «مجلسیا حمایت حمایت».

این شیوه اعتراض نیز البته مطابق انتظار جواب نداد تا کم کم معترضان به نتیجه برسند که به جای برخورد مستقیم، باید زمین بازی را عوض کرد. شیوه‌ای که البته پیشتر از این، اتحادیه مشاوران املاک تهران در مقابله با سایت و اپلیکیشن رایگان آگهی با نام «دیوار» در پیش گرفت تا شکست خود در معامله‌های املاک تهران را مقابل این سایت جبران کند. شیوه‌ای که پس از شکست مشاوران املاک در بازی هزینه‌های مشاوره املاک مقابل آگهی‌های رایگان «دیوار»، اتحادیه را به این فکر انداخت تا با رونمایی از اپلیکیشنی موسوم به «آلونک» سعی کند بازی رقابت را در زمین حریف برگزار کرده و با ارزش افزوده بیشتر، برنده این رقابت باشد.

بنابراین، مسوولان تاکسیرانی نیز سعی کردند با شیوه‌ای جدید، متفاوت و البته بسیار معقول‌تر از شیوه‌های سنتی قبلی، به میدان رقابت پای بگذارند.

کارپینو وارد می‌شود

هفته پیش، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، بالاخره با برگزاری نشستی خبری از شیوه جدید رقابت با اسنپ و تپسی رونمایی کرد. مظفر، در این نشست، خبر از آماده‌باش کامل تاکسیرانان تهرانی برای اجرای طرحی داد که قرار است از نوروز 96 توسط این سازمان آغاز شود.

مظفر در این‌باره گفت: «امروز اعلام می‌کنیم که نخستین سامانه و اپلیکیشن موبایلی جابه‌جایی مسافر متعلق به سازمان شرکت تاکسیرانی شهر تهران در نوروز 96 فعالیت خود را آغاز می‌کند.»

او با بیان اینکه طی چند روز آتی برند و نام تجاری آن به‌صورت رسمی اعلام می‌شود، گفت: «در مرحله نخست، 8 هزار راننده تاکسی آموزش‌های لازم را در دانشکده تاکسیرانی خواهند دید تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.»

اپلیکیشن معرفی شده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی البته به گفته او مزیت‌های رقابتی و ارزش‌های افزوده قابل توجهی هم داشت: «‌اپلیکیشن اولین مجموعه مجاز و دارای استانداردهای لازم جابه‌جایی مسافر از مراجع قانونی است. تنها تاکسی‌های شهر تهران در این اپلیکیشن فعال هستند و پس از آن در ادامه آژانس‌های شهر تهران به این اپلیکیشن می‌پیوندند. تاکسی‌ها در ایستگاه و پایگاه متوقف هستند و در پی ثبت تقاضای سفر حرکت می‌کنند.

همچنین در مقابل هتل، بیمارستان، مراکز تجاری و... نیز ایستگاه‌های ویژه برای این تاکسی‌ها طراحی خواهد شد و در حال حاضر در 30 نقطه از شهر تهران این ایستگاه‌ها و توقفگاه‌ها تعبیه شده است. مسافران نیز می‌توانند از خودروی هیبریدی، خودروی مدرن، خودروی ون یا حتی راننده بانو استفاده کنند و این در حالی است که قیمت‌ها برابر و در برخی موارد پایین‌تر از دو اپلیکیشن‌ موجود است.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه تمامی رانندگان این اپلیکیشن دارای تأییدیه‌های جسم و روان هستند که توسط شرکت شهر سالم شهرداری تهران صادر می‌شود، گفت: «برای نخستین‌بار مسافران این تاکسی‌ها نیز از خدمات بیمه‌ای بهره می‌گیرند و تحت پوشش بیمه‌اند. ضمن اینکه برای بالابردن ضریب امنیت مسافران، علاوه‌بر هویت و اطلاعات شخصی رانندگان، نشانی محل سکونت نیز در اختیار سازمان تاکسیرانی است.»

رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه سرور این نرم‌افزار هم بومی و داخلی است، این را هم گفت : «برای اطمینان خاطر این اپلیکیشن به سرورهای شهرداری متصل است و بک آپ این اپلیکیشن در شهر دیگری غیر از تهران در دماوند نگهداری و ذخیره می‌شود.»

مظفر، درباره هزینه تردد با این اپلیکیشن و رقابت با هزینه‌های پایین اسنپ و تپسی هم گفت: «ما از کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران اجازه تعیین نرخ رقابتی را اخذ کرده‌ایم البته به‌دلیل نوع نرخ و نوع خودروها که حتماً باید تاکسی‌های نوسازی‌شده باشند، عضویت تاکسی‌ها کاملاً داوطلبانه است، اما مطمئن باشید از آنجایی که منتج به افزایش درآمد راننده می‌شود، رانندگان تاکسی نه تنها گلایه‌ای نخواهند داشت بلکه از این موضوع استقبال هم می‌کنند.»

چند روز پس از آن، با رونمایی از این اپلیکیشن جدید، نام «کارپینو» به‌عنوان رقیب جدید اسنپ و تپسی معرفی شد. اپلیکیشنی که البته گفته می‌شود متعلق به شرکتی کانادایی و البته با مالک ایرانی است: «کارپینو توسط شرکت مادر Blanclink ارائه شده است . Blanclink یک شرکت کانادایی الاصل است، البته مدیر عامل این شرکت آقای وحید اکبری است.»

حالا باید منتظر ماند و دید تدارک مسوولان تاکسیرانی برای آغاز به کار رسمی کارپینو چه خواهد بود. اپلیکیشنی که اکنون نیز قابل دانلود و نصب است؛ اما به طور کامل و با گزینه‌های اعلام شده، به راه نیفتاده است.

به یقین، ورود کارپینو می‌تواند بازار رقابت در حوزه جابه‌جایی مسافران را در پایتخت، داغ‌تر از همیشه کند. هرچند چالش‌های پیش روی کارپینو و پاسخگویی مدیران تاکسیرانی می‌تواند حاشیه‌های جدیدی را در این حوزه رقم بزند


منبع: صبح نو

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .