تبیان، دستیار زندگی
موثرترین و مرتبط ترین و معنی دار ترین دارایی های آموزشی را بایستی در خود فراگیرانتان جستجو کنید.در این مقاله تعدادی راهکار در این رابطه به شما معرفی می نماییم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 راه برای  آشکار نمودن دانش پنهان در پلت فرم آموزش اجتماعی

موثرترین و مرتبط ترین و معنی دار ترین دارایی های آموزشی را بایستی در خود فراگیرانتان جستجو کنید.در این مقاله تعدادی راهکار در این رابطه به شما معرفی می نماییم.

7 راه برای  آشکار نمودن دانش پنهان در پلت فرم آموزش اجتماعی

آیا تصور می کنید ارتباطات روزانه شما با افراد  از نظر تعداد کافی است؟ اگر شرکت شما از اینترنت ، شبکه اجتماعی و یا سیستم آموزشی الکترونیک استفاده می کند، مهم ترین دارایی آموزشی شما ممکن است  جلوی چشم تان، از دید شما پنهان مانده باشد. بدتر از آن، بی اهمیت ترین دارایی هایی شماممکن است از این قضیه سوء استفاده کرده و محدوده خود را  گسترش دهند.

روش سنتی آموزش به دلیل عدم بهره گیری از اشتراک گذاری دانش، امروزه خیلی موثر نیست.

روش سنتی آموزش بر این مبنا استوار است که دارایی های آموزشی را از مطالب ایجاد کند و آن ها را به فراگیران و دانشجویان ارائه کند. اگرچه این موضوع به اساتید قدرت کنترل بیشتری خواهد داد، خیلی  موثر نیست. از آنجایی که بیشتر مردم، از همکلاسی هایشان بیشتر از مطالب رسمی و کتاب ها می آموزند، منطقی به نظر می رسد که روی دانشی که افراد به اشتراک می گذارند سرمایه گذاری کنیم. در ادامه چند راهکار برای استفاده از این دانش پنهان شده و ارتقای سطح آموزش ارائه می کنیم.

1- پلت  فرم آموزشی تان را به منابع مجهز کنید.

خیلی خوب است که فراگیران شماروی شبکه اجتماعی مورد علاقه شان به اشتراک دانش می پردازند، اما اگر شما روی آن کنترلی نداشته باشید، نمی توانید از آن بهره کافی ببرید. شما باید بدانید شاگردانتان حتما از پلت فرم شما برای اشتراک دانش استفاده می کنند. اگر پلت فرم شما به اندازه کافی زیبا نباشد، شاگردان شما به راحتی از شبکه دیگری استفاده خواهند کرد.

2- مبصر و متخصص در نظر بگیرید.

پیدا کردن دانش از یک شبکه اجتماعی کار یک فرد تنها نیست و نیاز به تخصص هم دارد. شما باید کاربران تعیین شده ای را برای هر زمینه در نظر بگیرید. راحت ترین راه، استفاده از متخصصان همان زمینه است که هرکدام را مسئول زمینه تخصصی خود کنید. این کار تنها باعث کاهش حجم کاری نخواهد شد بلکه به این معنی است که فرد متخصص می تواند درباره صحت و درستی دانش مورد نظر قضاوت کند.

3- به اشتراک گذاری دانش را به یک فرهنگ تبدیل کنید.

اگر می خواهید به چیزی در زندگی تان برسید، تمایلات و انگیزه به تنهایی نمی تواند شما را جلو ببرد، بایستی در زندگی تان تغییری به وجود بیاورید. هرگاه افراد شما چیزی پیدا کردند که ممکن است به هم تیمی ها و هم کلاسی هایشان کمک کند، اولین کاری که می کنند باید این باشد که آن را به اشتراک بگذارند. این مدل رفتاری یک شبه اتفاق نمی افتد، پس باید مطمئن شوید که آن را به درستی و در یک مسیر معین برای افراد به فرهنگ تبدیل کنید.

4- فراگیران را به چالش بکشید.

گاهی اوقات، وقتی از شخصی می خواهید کاری انجام دهد تنها باید از وی بخواهید. چگونگی خواستن شما، تفاوت بزرگی ایجاد می کند. به جای اینکه تنها به فراگیرانتان بگویید "به اشتراک بگذارید" آن را درون برنامه آموزشی جایگزین نمایید.

عادت و تما یل به به اشتراک گذاری دانش، یک شبه اتفاق نمی افتد، پس باید مطمئن شوید که آن را به درستی و در یک مسیر معین برای افراد به فرهنگ تبدیل کنید.

برنامه های کوتاه و مشخص برای آنها در نظر بگیرید،.دانشی که شاگردان شما به اشتراک می گذارند، حقیقا ارزشمند است چرا که هیچ روش رسمی ای نمی تواند با آن رقابت کند.

5- پاداش در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن جوایز، می توانید انگیزه بیشتری به دوستان خود بدهید. این پاداش حتما نباید یک شی باشد، می تواند یک زمان استراحت، نمره، بازی سازی و ... را نیز شامل شود. آن ها می توانند امتیاز کسب کنند و از این طریق بیشتر به اشتراک گذاری روی بیاورند. به این ترتیب کل برنامه آموزشی به یک رقابت درسطح سازمان تبدیل خواهد شد.

6- ویژگی های رتبه بندی و بازبینی را به سیستم اضافه کنید.

ایجاد دانش، همان تشخیص خوب ازبد است. اگر به خوبی به شاگردان تان انگیزه بدهید تا مطالب آموزشی را شخصا با دیگران به اشتراک بگذارند، می توان شرط بست که همه آن به عنوان یک منبع اصلی قابل ارائه خواهد بود. یک بار دیگر تاکید می کنیم، زمان استفاده از دانش اجتماعی فرارسیده است. اجازه بدهید افراد برای محتوای مناسب رتبه بدهند و آن را بازبینی کنند.

7- مطمئن شوید پلت فرم شما روی تلفن همراه در دسترس است.

اهمیت آموزش همراه بر هیچکس پوشیده نیست. اجازه بدهید افراد در مکان و زمان خاص خود به آموزش ها دسترسی داشته باشند. مطمئن شوید آن ها می توانند از طریق تلفن همراه نیز به کسب و اشتراک گذاری دانش بپردازند. به این طریق فراگیران قادرند به تمامی و آسانی، دسترسی  داشته باشند.

سخن پایانی

به اشتراک گذاری دانش یک فرصت است. هم برای شما و هم برای شاگردانتان از این فرصت به درستی استفاده نمایید.

منابع:

elearningindustry.com

7-ways-find-hidden-knowledge-social-learning-platform

Corporate Learning And Development

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: فاطمه سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی