تبیان، دستیار زندگی
متخصصان در زمینه های گوناگون بایستی بتوانند نیازهای تحصیلی خود را برطرف نمایند. همه ی آنها به توسعه حرفه ای شغلی نیازمندند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیک برای توسعه  شغلی : 6 راهکار

برگزاری دوره های آموزشی برای متخصصین با سایرین تفاوت های کوچکی دارد. اگر از نکات مربوط به طراحی سیستم بگذریم، باید بگوییم آنان چندین سال تجربه دارند و هدفشان از شرکت در دوره های آموزش آنلاین بالا بردن دانش و رسیدن به لبه دانش روز دنیاست.در این مقاله به بررسی چند راهکار برای بهبود توسعه حرفه ای می پردازیم.

چه چیزی بین عاملان املاک، اساتید و آرایشگران مشترک است؟ همه آن ها به توسعه حرفه ای شغلی نیازمندند. متخصصان در زمینه های گوناگون بایستی بتوانند نیازهای تحصیلی خود را برطرف نمایند و  مدرک خود را به روز کنند.آموزش الکترونیک یک راهکار ساده و مطمئن و دردسترس برای اینگونه افراد است.علاوه بر این، متخصصان در این زمینه ها بیشتر نگران آینده شغلی خود هستند تا کارمندان پشت میز نشین.

در این مقاله، 6 درس بر اساس تحقیقی از 640 پرستار درباره آموزش الکترونیک در تحصیلات عالیه را بیان می کنیم. اگرچه این ایده ها به نظر در حوزه پرستاری بیان شده اند، می توانند راهکار خوبی برای همگان باشند.

1- بگذارید آنها بدانند در آینده  منتظر چه چیزی باشند؟

اکثر کارکنان اداری تا کنون با آموزش الکترونیک آشنا شده اند، اما ممکن است سایرین هنوز با آن آشنایی نداشته باشند. برای راحتی بیشتر انان، قبل از شروع دوره های آمزشی، ارتباط با سیستم اموزشی و نحوه  دریافت کمک های فنی را با انان در میان بگذارید. یک راه آسان برای انجام این کار ایجاد یک فایل دموی ویدئویی است که به انان نحوه ورود به سیستم، انتخاب دوره موردنظر و درخواست راهنمایی را نشان دهد. یک دستورالعمل چند برگی نیز مناسب خواهد بود.

2- از آمادگی سازمان اطمینان بیابید.

اگرچه برخی از متخصصین مستقل کار می کنند، اکثر آنان در درون سازمان مشغول به کارند ( مانند بیمارستان، آزانس و یا کلینیک ها). قبل از ایجاد برنامه آموزش الکترونیک برای آنان، مطمئن شوید سازمان برای انجام این برنامه ها آمادگی لازم را دارد. چند نکته که باید در نظر بگیرید:

متخصصان در زمینه های گوناگون بایستی بتوانند نیازهای تحصیلی خود را برطرف نمایند. همه آن ها به توسعه حرفه ای شغلی نیازمندند.

آیا تعداد کافی رایانه یا تبلت برای انجام آموزش ها هست؟ آیا ان ها را می توان در اختیار فراگیران قرار داد؟

آیا این ابزارها در محلی قرار دارد که فراگیران بتوانند تمرکز کنند و یاد بگیرند؟

آیا فن آوری شما با مشخصات ابزارهای آنان مطابقت دارد؟ اگر سازمان از مرورگر های  قدیمی استفاده می کند، آیا نرم افزارهای شما روی آن ها اجرا خواهد شد؟

آیا سازمان برای فراگیران پشتیبانی فمی قائل شده است؟ اگر چنین است، آیا این پشتیبانی شامل  سیستم آموزشی نیز می شود؟

آیا سازمان به کارکنان خود زمان کافی برای یادگیری  داده است؟

3- رابط کاربری ساده در نظر بگیرید.

اکثر متخصصان روزانه با سیستم های پیچیده و نرم افزارهای سنگین و حرفه ای مشغولند. برای سیستم اموزشی مختص آن ها یک رابط کاربری ساده در نظر بگیرید. سیستم آموزشی را برای انان ساده در نظر بگیرید تا به راحتی به آن متصل شوند و متمرکز باقی بمانند.

آموزش الکترونیک برای توسعه  شغلی : 6 راهکار آموزش الکترونیک برای توسعه  شغلی : 6 راهکار

4- تئوری را فراموش نکنید.

نتیجه همه برنامه های آموزشی ، تغییر رفتاری است، بنابراین ما روی محتوای عملی بیشتر تمرکز می کنیم و تئوری و دانش آن را ندیده می گیریم.برای بیشتر متخصصین، تئوری مهم تر از عمل است. آن ها سالها تجربه دارند و ابتدا بایستی از نظر علمی و تئوری مسائل را درک کنند.بنابراین تعادلی بین محتوای تئوری و عملی در نظر بگیرید.

5- آزمون

به عنوان یک قانون، دانشجویان هیچ وقت امتحان را دوست ندارند، از طرف دیگر، با آزمون می توان نتایج آموزشی را به عینه مشاهده نمود. با استفاده از روش هایی مانند  آزمون های گزینه ای یا انتخابی ، بازی سازی، سناریو سازی و ... آزمون را برای فراگیران خود به یک رویداد جذاب تبدیل کنید.

برای داشتن دوره آموزشی مناسب، باید هم به مباحث تئوری و هم به تمرین های عملی اهمیت دهید. تعادلی بین آن ها در نظر بگیرید.

برای اکثر متخصصین،یک دوره آموزشی درست برگزار نشده مگر یک آزمون و امتحان در انتها برایش در نظر گرفته باشند. بازخورد آن ها را درباره دوره آموزشی با روش های نظر سنجی دریافت کنید .

6-  راه های ارتباطی را هموار کنید.

یک حرفه تنها بدنه دانش نیست، خود یک شیکه ارتباطی متخصصین است. متاسفانه، خیلی از متخصصین دچار عدم ارتباط با سایرین در حرفه خود هستند. سعی کنید شبکه های اجتماعی و یا انجمن هایی برای انان ایجاد کنید تا بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند. به علاوه، اضافه کردن داستان های واقعی از مهارت های آنان، به اعتبار محتوای آموزشی می افزاید.

سخن پایانی

طراحی دوره های اموزشی برای افراد با تحصیلات بالا تفاوت زیادی با طراحی آموزشی  ساده ندارد. فقط چند مساله را در خاطر داشته باشید. قبل از شروع دوره یک جلسه آشنایی با سیستم آموزشی برگزار کنید و مطمئن شوید که سازمان زیرساخت های لازم را برای انجام دوره آموزشی برای متخصصین خود دارد. سایر نکته های بررسی شده در متن نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

منابع:

elearningindustry.com

continuing-professional-development-elearning-6-best-practices

extraneous cognitive load

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: فاطمه سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی