تبیان، دستیار زندگی
شد آیین دومین سالگرد عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله " شیخ جعفر صبوری" جمعه در مسجد "گذر بابا ولی " كاشان برگزار شد. به گزراش خبرنگار تبیان به نقل از ایرنا در این آیین بزرگداشت كه جمعی از روحانیون و فض...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیین دومین سالگرد مرحوم آیت الله صبوری در كاشان برگزار شد

آیین دومین سالگرد عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله " شیخ جعفر صبوری" جمعه در مسجد "گذر بابا ولی " كاشان برگزار شد.

به گزراش خبرنگار تبیان به نقل از ایرنا در این آیین بزرگداشت كه جمعی از روحانیون و فضلای حوزه علمیه ،مسوولان ادارات منطقه و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، شركت‌كنندگان یاد و خاطره این روحانی برجسته را گرامی داشتند.

دو تن از شخصیتهای مذهبی حوزه و دانشگاه درسخنانی سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله صبوری را گرامی داشتند و ویژگی‌های اخلاقی و مبارزاتی آن عالم ربانی را تشریح كردند.

توجه به امور عام المنفعه، گسترش حوزه‌های علمیه ، تدریس و نشر علوم قرانی و اهتمام در امر كتاب و كتابخوانی از جمله مهمترین خدمات این عالم فرزانه بود كه از سوی سخنرانان عنوان شد.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله "صبوری" كاشان گفت: مرحوم آیت‌الله "جعفر صبوری" یكی از شخصیتهای برجسته دینی است كه بسیاری از ابعاد علمی و اخلاقی وی ناشناخته مانده است.

حجه‌الاسلام "حسن جواهری" تعبد، آزادی بیان ، تواضع و فروتنی و مردم‌داری را از جمله ویژگی‌های این عالم ربانی بر شمرد و افزود: او معتقد بود ، جوانان باید در بیان هر نوع سوالی آزاد باشند و با تحقیق و یقین دین را بپذیرند.

وی مخالفت آیت‌الله صبوری با هر گونه بدعت در عزاداری‌ها و خرافات یكی دیگر از ابعاد فكری آن مرحوم نام برد.

آیت‌الله صبوری از جمله علمای مبارز كاشان بود كه همگام با امام راحل در سال‌های خفقان رژیم منحوس پهلوی ، اولین راهپیمایی علیه طاغوت در كاشان را رهبری كرد.

وی پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی كمیته انتظامات را در كاشان تشكیل داد و به فرمان امام راحل در مقام قاضی شرع دادگاه انقلاب این شهرستان به پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت.

تاسیس حوزه علمیه در كاشان ، تشكیل كانون فرهنگی و هنری جعفری ، مرمت و احیای موقوفاتی مانند آب انبارها ، مسجدها، همچنین كتابخانه، درمانگاه و بیمارستان از دیگر خدمات این عالم ربانی است.

آیت الله صبوری از جمله شاگردان آیات عظام همچون "حائری یزدی" ، "حاج سید صدرالدین صدر" ، "خوانساری" و "بروجردی" بود.

از این علم ربانی آثار ارزشمندی همچون "اخلاق جعفری"، "سلك الدر" ، "خبرهای غیبی در قرآن" ، " دروس فی امثال القرآن" بر جا مانده است.

آیت‌الله حاج شیخ جعفر صبوری پس از یك قرن زندگی پر بركت در ‪ ۱۲‬بهمن سال ‪ ۸۲‬برابر با روز عرفه سال یكهزار و ‪ ۴۲۵‬هجری قمری در كاشان درگذشت.