تبیان، دستیار زندگی
هوش مصنوعی مجموعه مطالعاتی است درباره اینکه چگونه به کامپیوتر می تواند همه چیز را که در حال حاضر انسان انجام می دهد به نحو بهتری به انجام رساند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیک در سال 2017: ماجراجویی ادامه دارد... (2)

در سال 2016، فن آوری های زیادی از جمله آموزش میکرو، آموزش با تلفن همراه، واقعیت مجازی و فناوری، بازی سازی، یادگیری تلفیقی، رسانه های اجتماعی، اینترنت اشیا، به صحنه آمدند و گمانه زنی های زیادی در مورد چگونگی انقلابی که این فناوری ها می تواند در کسب و کار که ما ایجاد کنند، شده است ...

در ادامه مطلب قبل آموزش الکترونیک در سال 2017: ماجراجویی ادامه دارد... (1) به ارائه توضیحاتی در خصوص هوش مصنوعی و bot ها می پردازیم...

آموزش الکترونیک در سال 2017: ماجراجویی ادامه دارد... (2)

هوش مصنوعی (artificial Intelligent ) – AI چیست؟

Intelligent (به معنای هوش) - "توانایی یادگیری، درک، و فکر کردن".

هوش مصنوعی مجموعه مطالعاتی است درباره اینکه چگونه به کامپیوتر می تواند همه چیز را که در حال حاضر انسان انجام می دهد به نحو بهتری به انجام رساند!

مثال: تشخیص گفتار و صدا ، بو، چهره، شی، شهود و درک، استنتاج، یادگیری مهارت های جدید، تصمیم گیری و خلاصه کردن تفکر.

* همه موارد بالا از سال 2014 اتفاق می افتد.

شایان ذکر است که در تعریف بالا لیستی از آنچه که در حال حاضر انسان بهتر از ماشین انجامش می دهد، آورده شده ! بر اثرات قانون مور بر رشد تکنولوژی (قانون کوچک شدن روز به روز فناوری)، اگر کامپیوتر با استفاده از هوش مصنوعی بتواند امور را بهتر از انسان انجام دهد، پس از آن پیشرفت طبیعی برای استفاده از هوش مصنوعی به سمت استفاده از ابزارهایی به شکل "  ربات/bot " یا " ابزارهای هوشمند/ intelligent agent " می رود.

Bot چیست؟

Bot هرگونه نرم افزاری که شما می توانید با آن رابطه برقرار کنید، از راه گفتار و یا متن به منظور اجرای برخی دستورات.

تاکنون با bot های تلگرام کار کرده اید؟ ربات مبدل فایل‌های پی‌دی اف، ربات تلفظ به زبان‌های مختلف، ربات پیش‌بینی آب و هوا، ربات عاشقان سینما و...

مثلا ربات مبدل فایل‌های پی‌دی اف: توانایی تبدیل فرمت‌های رایج مانند .doc،  .docx، .odt و .jpg به خروجی پی‌دی‌اف را داراست. به این منظور تنها کافی است فایل مورد نظر خود را برای این روبات ارسال کنید تا نسخه پی‌دی‌اف آن را دریافت کنید.

آموزش الکترونیک در سال 2017: ماجراجویی ادامه دارد... (2)

ماشین های هوشمند کارآمدتر هستند، امکان تولید تعداد بیشتر محصولات را در مدت زمان کمتر دارند، نیاز به استراحت ندارند، این مشخصا به معنای افزایش بهره وری است. با ماشین آلاتی که می توانید 24/7 (7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز کار کنند) قطعا زمان را از دست نخواهید داد، این دقیقا همان شرایطی است که ماهیت کار به آن احتیاج دارد

اگر خوب به دو ایده عنوان شده دقت کنید، "ربات و ابزارهای هوشمند" متوجه خواهید شد که کارمندان دلایل خوبی برای نگرانی در مورد امنیت شغلی خود در آینده دارند. به عبارت ساده تر، استفاده از دستگاه های هوشمند بیش از انسان ها برای شرکت ها مزیت دارد، از جمله مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ماشین های هوشمند کارآمدتر هستند و امکان تولید تعداد بیشتر محصولات را در مدت زمان کمتر دارند، نیاز به استراحت ندارند، غیر از زمانی که برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده از کار معاف می شوند! این مشخصا به معنای افزایش بهره وری است. با ماشین آلاتی که می توانید 24/7 (7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز کار کنند) قطعا زمان را از دست نخواهید داد، این دقیقا همان شرایطی است که ماهیت کار به آن احتیاج دارد و ماشین سازنده تر و کارآمدتر از انسان می تواند این شرایط را فراهم کند.

آموزش الکترونیک در سال 2017: ماجراجویی ادامه دارد... (2)

قبل از اینکه با عجله قضاوت کنید! نگاهی به روش های زیر بندازید، شیوه هایی که هوش مصنوعی و ابزارهای هوشمند با استفاده از آنها می توانند برای حرکت سازمان به سوی موقعیت های مطلوب تر کسب و کار مفید باشند، موقعیت هایی که برای رشد در  اقتصاد جهانی قرن 21 ضروری است. ویژگی های مفید ابزارهای هوشمند در جدول زیر آمده است.

آموزش الکترونیک در سال 2017: ماجراجویی ادامه دارد... (2)
جدول بالا بدان معناست که سازمانی که به کسب و کار مشغول است نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از سرمایه های بلقوه در حال استراحت خود است! سرمایه های فکری که در کارکنان وجود دارد، می توان نتیجه گرفت که آینده نه چندان دور به ذهن انسانها و استعدادهای آنان نیاز دارد نه کار فیزیکی¬شان ! بنابراین مدیران باید به شکل موثری به توسعه یادگیری مجموعه مهارت های کارکنان خود بپردازند و به طور همزمان بر روی ویژگی هایی که هوش مصنوعی و ابزارهای هوشمند ارائه می دهند بررسی، تجزیه و تحلیل و سرمایه گذاری داشته باشند.

منابع:

elearning-in-2017-adventure-beginning-part-1

elearning-in-2017-adventure-continuous-part-2

www.elearningindustry.com

/elearning-in-2017-ai-or-humanity-part-3

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی