تبیان، دستیار زندگی
مطمئنا جمع آوری و پیگیری این نوع از داده ها سخت تر از روش های قبلی خواهد بود اما بزرگترین مزیت آن ارائه چشم اندازی از رفتار مخاطبان و نوع عملکرد آن هاست...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Big Data با قابلیت استخراج از LMS و روش استفاده (2)

در مطلب قبل در خصوص 4 دسته اطلاعات که به وسیله Big Data می توان از سیستم های مدیریت محتوا استخراج کرد صحبت کردیم در این بخش علاوه بر معرفی آخرین دسته،  5 نکته ای که شما می توانید با توجه به اطلاعات به دست آمده از Big Data برای بهبود LMS خود از آن ها استفاده کرد آورده شده است ...

در مطلب قبل با عنوان Big Data با قابلیت استخراج از LMS و روش استفاده (1)، 4 دسته اطلاعات را می توان توسط Big Data از سیستم های مدیریت محتوا استخراج کرد معرفی شدند

1. نرخ تکمیل دوره توسط فراگیران

2. میزان عملکرد و پیشرفت مخاطبان آنلاین

3. ارزیابی نمرات در آموزش الکترونیک

4. نظرسنجی آنلاین از مخاطبان

در ادامه ابتدا مورد پنجم را بخوانید...

big data با قابلیت استخراج از lms و روش استفاده (2)

5. دریافت بازخوردها براساس هر گروه

مطمئنا جمع آوری و پیگیری این نوع از داده ها سخت تر از روش های قبلی خواهد بود اما بزرگترین مزیت آن ارائه چشم اندازی از رفتار مخاطبان و نوع عملکرد آن هاست.

انجمن های آموزش الکترونیک، رسانه های اجتماعی و گروه های تشکیل شده در آنها، پروژه هایی که افراد، آنلاین و با همکاری یکدیگر انجام می دهند، همگی منابع فوق العاده ای برای جمع آوری بازخوردهای گروهی هستند، اگرچه جمع آوری و تحلیل این نوع از Big Data پیچیده تر از جمع آوری و استفاده از پرسش نامه هاست اما منبع اطلاعاتی ارزشمند است.

انجمن های آموزش الکترونیک، رسانه های اجتماعی و گروه های تشکیل شده در آن، پروژه هایی که افراد به صورت آنلاین و با همکاری یکدیگر انجام می دهند و .... همگی منابع فوق العاده ای برای جمع آوری بازخوردهای گروهی هستند و به شما این امکان را می دهند تا بتوانید LMS خود را فراتر از یک سیستم مدیریت آموزش عادی گسترش دهید. همچنین می توانید بازخورد افراد در محیط های اجتماعی را پیگیری کرده و ببینید کدام یک حاصل از دوره آموزشی شما بوده است. اگرچه جمع آوری و تحلیل این نوع از Big Data پیچیده تر از جمع آوری و استفاده از پرسش نامه هاست اما می توان آن ها را به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند دانست تا بدانید پلتفرم آموزشی شما تا چه میزان مفید بوده و برقراری ارتباط افراد با آن هیجان انگیز است یا تنفرآور.

big data با قابلیت استخراج از lms و روش استفاده (2)

حال 5 نکته ای که شما می توانید با توجه به اطلاعات به دست آمده از Big Data برای بهبود LMS خود از آن ها استفاده کنید عبارت اند از:

1. روش های آموزش آنلاین خود را سفارشی سازی کنید.

هر بخشی از Big Data  که شما جمع آوری کرده اید، می توانید از آن در شخصی سازی آموزش الکترونیک خود استفاده کنید و برای هر شخص مطابق با نیازش محتوا را ارائه دهید. شما به عنوان رهبر دوره باید در طول دوره آموزشی رضایت کاربران را در نظر بگیرید. نمراتی که افراد از انجام تکالیفشان کسب می کنند راهنمای شماست، چرا که براساس آن می توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در جهت بهبود یا از بین بردن آن تلاش کنید. به این ترتیب فرصت خلق دوره آموزشی ویژه ای را خواهید داشت. به عنوان مثال Big Data می تواند میزان ضعف شما در انگیزه دادن به افراد را نشان دهد. بنابراین قادر خواهید بود از المان های بازی (Gamification) در جهت حل این موضوع استفاده کنید و در قبال تلاش افراد پاداشی را در نظر بگیرید که در کنار کسب موفقیت، به افراد انگیزه را منتقل کنید.

2. شناسایی موضوعات مشترک

همه نمودارها، درصدها و رتبه بندی ها فقط بخشی از یک کل بزرگتر هستند. هنگامی که شما این قطعات را در کنار هم قرار می دهید، روندها و الگوهای تازه ای ظهور می کنند و قادرید پازل بزرگتری را ببینید. منظور ما از "شناسایی موضوعات مشترک" همین فرایند است که از طریق Big Data قابلیت اجرایی شدن دارد. این چشم انداز وسیع تر که به آن دست یافته اید می تواند نقص هایی را که شما در استراتژی آموزش الکترونیک خود دارید دقیق تر نشان دهد و همین طور نقاط قوت خود را نیز بهتر خواهید دید.

نمودارها، درصدها و رتبه بندی ها فقط بخشی از یک کل بزرگتر هستند. هنگامی که شما این قطعات را در کنار هم قرار می دهید، الگوهای تازه ای ظهور می شوند این فرایند که از طریق Big Data قابلیت اجرایی شدن دارد. این چشم انداز وسیع تر نقاط قوت و ضعف شما را را که شما در استراتژی آموزش الکترونیک خود دارید دقیق تر نشان دهد.

اگر زمان کافی برای ارزیابی داده های خود ندارید، برون سپاری کنید. از شرکت های مشاوره ای متعددی که در این حوزه فعالیت دارند کمک بخواهید، آنها منابع Big Data شما را تجزیه و تحلیل کرده و برای شناسایی روند معنادار به شما کمک می کنند.

بیش از آنچه که تصور می کنید اطلاعات استخراج شده از Big Data می تواند برای پیشرفت در کسب و کار مفید باشد بنابراین حتما آن را در برنامه کاری خود قرار دهید و یا برای هزینه های برون سپاری خود را آماده کنید.

منابع:

8 Tips To Choose The Best Instructional Design Model For Your Next eLearning Course” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Instructional Design Models

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی