تبیان، دستیار زندگی
در این نوشتارقصد داریم سه روشی که توسط پروفسور سوئلر بیان شده را عنوان کنیم تا بتوانیم از آن ها در طول اموزش خود استفاده کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظه و یادگیری (3)

در این نوشتارقصد داریم سه روشی که توسط پروفسور سوئلر بیان شده را عنوان کنیم تا بتوانیم از آن ها در طول اموزش خود استفاده کنیم. بعد از آن به بیان برخی گفتگوها در حوزه حافظه و یادگیری می پردازیم و در نهایت مطلب را به پایان می رسانیم.

در بخش قبل همین مطلب تحت عنوان حافظه و یادگیری(1) محدودیت های حافظه کاری و نحوه عملکرد آن ارائه شد در ادامه حافظه و یادگیری(2) مثالی عنوان می شود که به فهم بهتر مطلب کمک کند و به ارائه موانع دیگری یادگیری بپردازیم...

حافظه و یادگیری (3)

اثر واژگونی تخصص

واژگونی تخصص در مورد اثر معکوسی صحبت می کند که تکنیک های آموزش بر روی افراد آماتور و متخصص در موضوع بحث می گذارد. (این تفاوت به میزان دانش قبلی دارد) تجربه و دانشی که فرد از گذشته نسبت به موضوع دارد، بر روی بار شناختی یا حافظه شناختی افراد تاثیر می گذارد.

چه کسی متخصص است؟

فراموش نکنید که اگر یک نفر در حال انجام کاری به مدت طولانی است لزوما به این معنا نیست که در آن کار با تجربه است. اکثر مردم زمانی که به سطح متوسطی از یک مهارت در یک شغل خاص دست می یابند رشد و بهبود آنها متوقف می شود. در آینده در خصوص علت وقوع این مورد توضیح خواهیم داد.

کسب تخصص نیاز به تلاش و زمان دارد و اغلب افراد تمایلی برای قرار گرفتن در این وضعیت ندارند. بنابراین افرادی که مدت زمانی طولانی در یک حرفه مشغول هستند، به معنای متخصص بودنشان نیست!

حافظه و یادگیری (3)

در نظر گرفتن این نکته برای تعیین سطح افراد بسیار مهم است چرا که اگر آن ها را به واسطه سابقه کاری¬شان در فیلد افراد متخصص قرار دهید، دوره شما با مشکل مواجه خواهد شد. روش های آموزش برای افراد جدید در یک حوزه خاص با افرادی که در آن حوزه متخصص هستند کاملا متفاوت است. اگر آموزشی یکسان برای هر دو گروه در نظر بگیرید افراد یکی از گروه ها رنج خواهند برد. به عنوان مثال افرادی که در یک موضوع تازه وارد هستند نیاز به آموزش با سرعتی آرام دارند و اغلب نیاز به توضیحات و راهنمایی های متعددی دارند بنابراین نیاز به بررسی های زیادی خواهیم داشت تا بتوانیم تمرینات بیشتر و مناسبی برای آن ها در نظر بگیریم. در این وضعیت این متخصصان هستند که از بار شناختی که به آن ها ارائه می شود، اذیت می شوند. به بیان دیگر حس تکراری بودن به این دسته دست می دهد.

در حقیقت اگر به افراد متخصص آموزشی را ارائه دهیم که آن را در اختیار افراد با دانش کمتر گذاشته ایم، اثرات افزونگی را در آن ها خواهیم دید. (اثرات افزونگی را می توانید در سری مقالات نحوه طراحی دوره برای کمک به حافظه مطالعه کنید.) متخصصین علاقه دارند تا بیشتر بر روی پروژه ها و مشکلاتی که با آن برخورد کرده اند، بحث کنند و بتوانند از افراد متخصص دیگر بازخورد دریافت کنند. در این حالت افرادی که در موضوع جدید هستند ممکن است یادگیری را از دست بدهند و احساس جدایی از این فرایند داشته باشند. در نتیجه مهم ترین نکته در اینجا تشخیص افراد متخصص از غیر متخصص بوده و این کار در عمل ساده نخواهد بود!

چطور می توان واژگونی تخصص را در مثال کدنویسی پزشکی گنجاند؟

اولین مشکل این است که تشخیص دهیم چه کسی مهارت دارد و چه کسی تازه کار است؟ (فرد تازه کار ممکن است 15 سال سابقه کاری داشته باشد) به یاد داشته باشید که افراد متخصص یک سازمان انگشت شمار بوده و باید بیشتر توجه شما به سمت افراد تازه کار باشد. اولین قدم یافتن کارشناسان متخصص است تا بتوانید با آن ها در مورد آموزش به بحث و گفتگو بپردازید. اغلب متخصصین عموما از تغییرات در زمینه کاریشان استقبال می کنند. (متخصصین معمولا به روز هستند. آن ها تمایل دارند تا یکی از افراد اصلی سازمان باشند و اطلاعاتی که موجب تغییر در فرایندهای سازمان و فیلد مربوط به آن ها می شود را در اختیار داشته باشند.)

آیا افراد واقعا به روز بوده و آماده تغییر هستند؟

افراد در صورتی که متخصص در آن حوزه باشند، می توانند به شما کمک کنند. آن ها می توانند در مورد چگونگی آموزش موضوع جدید نظر دهند و به شما بگویند که استفاده از چه منابعی به نفع یادگیرندگان خواهد بود چرا که عموما افراد متخصص خود در مسیر یادگیری بوده و منابع را کشف کرده و نسبت به شما در موضوع مربوطه ماهرترند. مورد عنوان شده یک راه عملی برای آموزش در یک تخصص جدید بوده (روشی عمومی نیست) شما باید از خود افراد استفاده کنید. (مثل تخصص کدنویسی های پزشکی)

خلاصه:

زمانی که با موضوعات بسیار تخصصی در چالش هستید از متخصصین آن حوزه راهنمایی بخواهید. این متخصصین عموما منابع خوبی هستند که در دسترس بوده و با دانش خود می توانند کمک کنند تا تلاش شما نتیجه دهد. در طرف مقابل ممکن است که افراد دانش کافی در زمینه ای را داشته اما مهارتی در زمینه آموزش دادن نداشته باشند که در این حالت شما باید یک سری مهارت های آموزشی را در کوتاه مدت به آن ها یاد دهید. در حقیقت زمانی که کاری بسیار تخصصی به شما پیشنهاد می شود و شما تجربه ای در آن زمینه ندارید اولین گام یافتن مدرس مناسب است! شما باید بتوانید این افراد را جذب کنید و از آن ها منابع را دریافت نمائید و در صورتی که تمایل به تدریس داشتند افراد را به این کار ترغیب کنید. جالب است بدانید که برای بیشتر کسانی که در آن آموزش متخصص نیستند ترجیح بر این است که متخصصین همان کار به آن ها آموزش دهند و سوالات دقیق پرسیده شود تا افرادی که در سطح پایین تری از تخصص قرا دارند با توجه به سوالات مطرح شده، بهتر یاد بگیرند.

منابع:

Memory And Learning, Part 2”PATTI SHANK, PHD”

www.elearningindustry.com

Why Attention Is Essential To Learning And The Formation Of Memory

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی