تبیان، دستیار زندگی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 47 درصد وقوع طلاق در کشور به دلیل نبود مهارت حل تعارض در بین زوجین در پنج سال نخست زندگی رخ می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

47 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی ثبت می شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: 47 درصد وقوع طلاق در کشور به دلیل نبود مهارت حل تعارض در بین زوجین در پنج سال نخست زندگی رخ می دهد.

بخش حقوق تبیان

دکتر حبیب الله مسعودی

دکتر حبیب الله مسعودی فرید روز شنبه در حاشیه پنجمین نشست شورای مدیران منطقه 6 بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ششم توسعه کشور در بخش اجتماعی گستردگی بیشتری نسبت به گذشته دارد و باردیگر طرح جامع کنترل آسیب های اجتماعی مصوب و به دولت برای تعیین و انجام وظایف ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این طرح به مناطق حاشیه ای اختصاص دارد و براساس تقسیم بندی شورای عالی اجتماعی کشور، مسئولیت آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و بهزیستی نیز در همکاری با این وزارتخانه در بخش نرم افزاری و مباحث کالبدی مشارکت بیشتری دارد.
مسعودی فرید بیان کرد: با مشارکت و همکاری با 165 پایگاه اجتماعی فعال در کشور و 500 پایگاه سلامت اجتماعی و استفاده از ظرفیت آن ها می توان بسته خدمتی را برای مناطق حاشیه ای تدوین کرد.
مسعودی فرید افزود: یکی از آسیب های اجتماعی موجود در کشور بحث طلاق است که امروز به ازای هر چهار و سه دهم ازدواج یک طلاق ثبت می شود که عمده دلیل آن، عدم مهارت در حل تعارضات و گفت گوی زوجین است.
وی عنوان کرد: در حوزه طلاق همکاری مناسبی بین بهزیستی و قوه قضاییه صورت گرفته به طوری که در سال گذشته و امسال تعداد زیادی از کارشناسان تحت آموزش قرار گرفتند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: درسال جاری 75 هزار زوج به مرکز مداخله کاهش طلاق مراجعه داشته اند که بین 16 تا 30 درصد به سازش زوجین انجامیده است.
وی افزود: براساس سامان تدوین شده توسط بهزستی و دستگاه قضایی، هر زوجی که برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند به این مراکز ارجاع می شوند و در واقع از پراکنده کاری نیز جلوگیری و زمینه دسترسی به خدمات جامع نیز میسر می شود.
مسعودی فرید اضافه کرد: در حوزه طلاق کلینیک های مددکاری تخصصی شده اند به طوری که در حال حاضر از 384 مرکز 180 کیلینک دوره های تخصصی را گذرانده اند.
وی درخصوص وضعیت کودکان خیابانی و خدمات بهزیستی نیز عنوان کرد: بهزیستی در این راستا تغییر رفتار را در پیش گرفته و در حال حاضر 99 درصد این کودکان با خانواده زندگی می کنند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در امر تولد نوزادان از مادران معتاد، تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت منعقد شده و بر این اساس زایمان مادران معتاد ساماندهی می شود.
وی افزود: در هشت ماهه اخیر 160 نوزاد از مادران دارای اعتیاد شدید بی خانمان در کشور توسط بهزیستی پذیرش شده است.
مسعودی فرید عنوان کرد: در گذشته مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست به صورت اردوگاهی بود و کودکان بی سرپرست تحت پوشش قرار می گرفتند اما امروز مفهوم شبه خانواده رشد یافته و در 592 مرکز کشور حدود 10 هزار کودک از نوزادی تا 18 سالگی نگهداری می شوند.
وی درخصوص حضانت کودکان بی سرپرست گفت: در گذشته به خانواده های بدون فرزند حق حضانت داده می شد، اما امروز به خانواده دارای فرزند و همچنین دختران مجرد بالای سی سال حق حضانت اعطا می شود و همچنین قانون اختصاص ثلث اموال به کودک تحت سرپرستی با تغییراتی مواجه شده است .
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: با این اقدامات و تعامل بهزیستی و قضات در سال جاری 30 درصد میزان فرزند خواندگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و تاکید بر این است که پایش مداوم بر پرونده کودکان تحت تکفل بهزیستی صورت گیرد تا در صورت وجود شرایط، وارد روند فرزند خواندگی شود.
مسعودی فرید تصریح کرد: آسیب های اجتماعی چند عاملی است و با توسعه مهارت زندگی می توان به کنترل آسیب ها کمک کرد و رسانه ها در این راستا نقش تعیین کننده ای دارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: آموزش های پیش از ازدواج با هدف کاهش اختلافات و مشکلات زندگی نقش بسزایی دارد و با تغییر جهت به سمت خدمات پیشگیرانه و کاهش سن آموزش می توان تنگناها را رفع کرد.
بهزیستی استان مرکزی خدمات خود را به 70 هزار مددجوی تحت پوشش به صورت مستمر و غیر مستمر ارائه می کند.


منبع: ایرنا


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .