تبیان، دستیار زندگی
رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: همان طور که غنی سازی اورانیوم مهم بوده و موجب اقتدار کشور می شود، غنی سازی در مسائل معنوی هم مهم بوده و باعث جلوگیری از نفوذ دشمن می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد:

طاغوت های سه گانه در قرآن کریم

طاغوت های سه گانه در قرآن کریم

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: همان‌طور که غنی‌سازی اورانیوم مهم بوده و موجب اقتدار کشور می‌شود، غنی‌سازی در مسائل معنوی هم مهم بوده و باعث جلوگیری از نفوذ دشمن می شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، صبح امروز در جمع طلاب و روحانیون استان خراسان شمالی، اظهار داشت: همان‌طور که غنی‌سازی اورانیوم مهم است و در زمینهٔ فناوری موجب اقتدار ایران اسلامی می‌شود، غنی‌سازی در مسائل معنوی و علمی هم مهم است.

امام‌جمعه بجنورد گفت: طلاب و روحانیون باید سعی کنند خود و جامعه‌شان را از لحاظ معنوی و علمی غنی‌سازی کنند، چرا که اگر غنی‌سازی کردیم دشمن نمی‌تواند نفوذ کند.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی ادامه داد: دشمن در جامعه‌ای راه پیدا می‌کند که خلأ وجود داشته باشد ،اما جامعه‌ای که از لحاظ فرهنگی، علمی، دینی و ارزشی مستغنی شد، نمی‌گذارد دشمن فرصت نفوذ پیدا کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اظهار داشت: غیرت دینی و فرهنگی ما باید بالا رفته و آن غنای لازم را پیدا کنیم تا بتوانیم در مقابل توطئه‌ها و نفوذ دشمنان، به بهترین نحو مقابله کنیم.

وی با اشاره به تعبیر تولد و تولید در بخش‌های مختلف جامعه، گفت: روایتی زیبا داریم از حضرت علی(ع) که می‌فرماید «خذوا من کل علم احسنه فان النحل یاکل من کل زهر ازینه فیتولد منه جوهران نفیسان: احدهما فیه شفاء للناس و الآخر یستضاء به.» به این معنی که «از هر دانشی بهترین آن را فرا گیرید، همچون زنبورعسل که بهترین گل‌ها را می‌خورد و درنتیجه دو ماده گران‌بها (عسل و موم) تحویل می‌دهد؛ که یکی شفابخش است و دیگری روشنی‌بخش (در ساختن شمع از آن استفاده می‌شود)» .

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی افزود: زنبور عسل اول از گل‌ها می‌چیند؛ یعنی اول به تولد می‌رسد، ولی به تولد اکتفا نمی‌کند و به تولید می‌پردازد؛ وقتی گل‌ها را چید، به تولید می‌پردازد و عسل و موم تولید می‌کند که حضرت علی(ع) در این باره می‌فرماید، زنبورعسل اول گل‌ها را می‌چیند و بعد تولیدگر می‌شود و شفا برای جامعه تولید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در شرح این حدیث می‌فرمایند، طلبه‌های جوان مثل زنبور عسل رفتند و روی گل‌های معرفتی که از بیان روییده بود نشستند؛ تغذیه شدند و بعد راه افتادند به سرتاسر کشور و به مردم عسل دادند و به دشمنان نیش زدند؛ نیش به تعبیر امروزی استکبارستیزی است.

حوزه علمیه هم باید نوش باشد و هم نیش

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه حوزه علمیه هم باید نوش باشد و هم نیش، گفت: نوش حوزه علمیه برای چشاندن حلاوت ایمان به مردم است؛ یعنی ایمان واقعی را به مردم معرفی کردن؛ و از سوی دیگر نیش حوزه‌های علمیه این است که در مقابل دشمنانی که مخالف ارزش‌ها و ولایت هستند، می‌ایستد و مقابله می‌کند.

سه قسم طاغوت در قرآن آمده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود،‌ با اشاره به اینکه عصاره دعوت انبیاء، گسترش فرهنگ عبودیت و بندگی و مبارزه با طاغوت‌هایی است که در مسیر بندگی مانع ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: بلعم باعورا مظهر طاغوت فرهنگی است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه در قرآن سه قسم طاغوت داریم، که طاغوت سیاسی، طاغوت اقتصادی و طاغوت فرهنگی از آن جمله است، گفت: برای مثال نمونه‌های طاغوت‌های فرهنگی، افرادی هستند که زیر چتر مرجعیت، دکان و دستگاهی برای خود بازکرده‌اند.فعلا نهه

وی با اشاره به اینکه قارون به‌ عنوان طاغوت اقتصادی و فرعون نیز به‌ عنوان طاغوت سیاسی محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: انبیاء فرهنگ عبودیت را به مردم بخشیدند و در مقابل طاغوت‌های سه‌گانه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مقاومت کردند؛ این راه انبیا است و راه صحیح را، برای ما نیز روشن کرده است.

منبع: حوزه نیوز